rejas 238 Postad 6 November , 2011 Hej! Vi monterade in en Wallas fotogenvärmare i vår båt i höstas. Efter lite meck har den fungerat kalas. Vi installerade den utan friskluftintag för att kunna förlänga sommaren lite och nu skall vi göra färdigt installationen. För att värmaren skall torka upp bra inne i båten bör den ju suga i sig friskluft. Enligt konstens alla regler skall friskluftsintaget sitta så långt ifrån skorstenen som möjligt. Värmaren sitter i en garderob midskepps med skorstenen enligt bild. Det enklaste sättet att få in friskluft är att ta ett hål för en ventil i garderoben rakt ut. Problemet är att det inte blir så långt mellan skorstenen och friskluftsintaget. Jag tänker så här. Om det blåser ute så är det ganska osannolikt att avgaserna skall komma in i sådan koncentration att det blir ohälsosamt. Om det är vindstilla så borde de varma avgaserna först stiga lite vilket också gör det osannolikt att de kommer in i båten. Jag tror alltså inte att hälsorisken är så stor (det finns väl de som bränner fotogen inomhus). Men samtigit vill jag inte ha störande lukt i båten heller. Så, eftersom jag fått så många fantastiskt bra tips från er på forumet så frågar jag igen! Verkar det helt galet att göra som jag tänkt? Alternativet att dra en eller ett par grova slangar genom halva båten känns inte så lockande. Är det någon som har gjort på liknande sätt? Hur resonerar ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 November , 2011 Jag tror du tänker rätt. Avgaserna är antagligen så varma att de stiger upp så pass långt att de aldrig kan ta sig in via friskluftsintaget. Blåser det det allra minsta så är risken obefintlig. Jag hade gjort som du om jag kunde. Sen har jag läst om att man ska försöka ta friskluften från ett så kallt ställe som möjligt eftersom ju kallare luften är desto torrare är den, så om du kan hämta den i kölsvinet vore det kanske det bästa. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 6 November , 2011 Man kan avfukta till-luften genom att låta den passera en kall vägg (t.ex. skrovyta under vattenlinjen) där en del fukt kondenserar/faller ut. Tror Hugo Larsson var mannen som introducerade detta i vegorna på sin tid. Lycka till med värmare - en höjdare! Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 7 November , 2011 Hej! Tusen tack för synpunkterna. Fantastiskt vilken trevlig respons man får här trots att man nästan bara kommer och ställer frågor hela tiden ... :-) /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 November , 2011 Då man som du också påpekar bränner fotogen inomhus i olika lampor är det inte farligt om det skulle råka blåsa in en liten pust från skorstenen ibland. Det är ju samma princip med veke i en Wallas. Du kan ta luften där du önskar. Frisk luft kommer också in i båten när förbränningsluften lämnar båten via skorstenen. Fiffigt är ju om man kan suga luft från kölsvinet eller annan oisolerad yta under vattenlinjen. Nu har ju inte wallasen rörstos för anslutning av slang så det får fixas på annat sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 25 December , 2011 Jag valde att leda in friskluft till sittbrunns-stuvarna via ventil-stosar i toftterna och med slang som jag sedan ledde ner längst ner under durken i stuvfacken (under vattenlinjen) Där kondenserar inkommande luften mot skrov-väggen (kalla väggens princip) fukten rinner ner och torra luften stiger och sugs sedan in i värmaren, en Wallas placerad i stuvfacket. Tog sedan upp en övre ventilationsventil i stuvfacket för att få torrare då båten inte används, detta utan att torkeffekten blev sämre med värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 December , 2011 Kalla väggens princip, som nämts av flera, är ingen dum metod. http://www.seniorseglarna.se/teknik-filer/kalla.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser