Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
knak

Erfarenheter RVS motor renovering?

Rekommendera Poster

Efter tips tänkte renovera mina motorer, dieselpumpar och backslag med RVS.
Funkar det bra, blir det ju klart billigare och smidigare än att lyfta ut motorerna. 

Några fler som har erfarenhet av RVS?

Länk till RVS: http://www.rvs.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det din erfarenhet eller gissning?

Jag är bara intresserad av erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa mirakelmedel kan inte göra det omöjliga... Låt oss säga att ett lager är slitet i lagerbanan, hur ska detta medel ordna det? Eller att en ventil inte längre tätar 100%. Eller varför inte att en turbo har sliten axel som gör att turbinen glappar i huset?

RVS kan kanske rengöra komponenter eller höja viskositeten så att saker blir smörjda på ett annat sätt. Inget av detta är permanent. Motorn blir inte renoverad, du maskerar bara defekterna en tid. Kanske så lång tid att du blir nöjd, men det är fortfarande samma slitna delar i motorn.

Om du skulle öppna en sliten motor och titta på lager, mäta spel osv och sen sätta ihop och RVS behandla kommer den fortfarande se lika ut om du tar isär den igen.

Om detta fungerar varför köper man bara inte en bil/båt som har risig motor och låda för billiga pengar och häller i en flaska RSV?

Jag har tidigare läst en del om RSV och andra preparat och det klassiska låter det för bra för att vara sant, är det det har aldrig slagit fel.

Senast ändrad av Mange249 | 06 november 2011 | 11:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en bra lösning detta. Är det leverantören som har sett några positiva effekter? 

Vad ska verkstäderna göra nu?

Finns det några nackdelar? Fastnar inte kolvarna i loppet om man häller i för mycket RVS?

Det undrar jag mest över. Priset gör ju inget bara det blir billigare än en renovering alt. ny motor. 

Låter för bra för att vara sant faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tipset av han som har båten bredvid mig i hallen.
Gammal Princess med 2x TAMD70, som han hällt RVS i. Enligt honom går den tystare.
Han har även hällt det i 12st bilar(han har kört reacing innan) och tyckt att dom gått bättre, tystare och hållt längre.
Han jobbar inte för RVS.

Sen är det ju ganska seriösa tidningar som testat och fått ok resultat.

Men jag vill gärna höra från fler som provat(inte har en uppfattning pga att dom läst ditt o datt).
Är det någon som provar och inte fått bra?

Omöjligt är ett ord som alltid handlar om framtiden. Det var omöjligt att hoppa över 2meter i höjdhopp tills någon gjorde det ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tror du inte på din granne? Han kanske inte är nåt att lita på förstås.

Verkar han inte veta nåt om motorer? Hans har ju gått bättre.

Tycker jag borde räcka för att köra på och skaffa några flaskor. Sen berättar du hur det gått. Går motorn bättre så kanske vi tror på miraklet.

Men till ditt problem!

Vad är det som inte är OK med maskinerna? Det kan väl inte vara hela alltet som krånglar hoppas jag? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla motorer och växellådor har sedan tidernas begynnelse fått oönskade ljud minskade genom att ägarna (som ofta är ute efter att dölja problem tills fordonet blivit sålt) mosat i dom sågspån, bananer och det vete gudarna vad mer som använts. Att motorn blivit tystare betyder inte att motorn blivit friskare. Något så enkelt som en tjockare olja kan många gånger minska slammer från för stora spel... och jag vågar slå vad om att innehållet i dendär flaskan inte är tunnare än motoroljan, förmodligen inte i rumstemperatur och garanterat inte vid arbetstemperatur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det är dags för mirakelmedel igen. De brukar dyka upp då och då.

Ingen av dem fungerar. Hade de fungerat hade motortillverkarna satsat på detta och förbilligat motorkonstruktionen, alltså gjort motorn minder hållbar med billigare material, sämre toleranser och kompletterat med lite mirakelmedel.

Marknads humbugg.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.classicautorestore.se/renovera-och-meka/drivlina/motorbehandla-med-rvs.html

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=149104

Min slutsats. Det funkar lite i alla fall, men att säga att det är en rullande renovering är nog att ta i. snarare ngt man behandlar med när man har renoverat för att minska framtida slitage om man nu tycker det är värt de pengarna....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS frågar efter någon som har erfarenheter, för att kunna fatta ett eget beslut om det är något att satsa på. Det blir som att fråga om ett specifikt politiskt parti är bra att rösta, men bara de som är som röstade på detta parti i senaste valet är välkommna att svara och på grundval av detta besluta sig för om man skall rösta på partiet eller ej.

Jag är liksom de flesta andra som svarat övertygad om att dessa mirakelmedel (snake oil) är rent humbug. Denna uppfattning har jag efter att ha läst flera undersökningar där man objektivt utrett nyttan med dessa medel.

Oftast påstår man att medlet ger minskad friktion/. förbrukning och ökad livslängd. Här påstår man att motorn blir reparerad, som ett slags stamceller för motorolja. Fantastiskt om det vore sant. Jag skulle dock aldrig köpa en sådan produkt, men i en båtmotor tror jag inte att den kan göra så mycket skada. Annat är det med en modern bilmotor med katalysator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå det funkar, lite grann, i alla fall för mig. Hade en Saab 9-5 med växellåda som de flesta andra gamla Saabar. Hade i RVS i lådan och den blev faktiskt tystare i primärlagret så jag kunde fortsätta med den några tusen mil till. Det är ju så klart inget undermedel men det verkar som att det faktiskt fyller ut porer eller vad det nu kan vara så att kulorna löper lättare och tystare. Tror det blir något keramiskt av det.....
Tycker i alla fall inte man ska avfärda det som verkanslöst om man inte har någon erfarenhet.

/Sven

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men varför måste de använda idiotuttryck som renovera medan du kör?

Säkert en helt ok produkt för att förlänga livstiden på slitdelar, men någon renovering begriper vem som helst att det inte är.
Med överdrifter sänker man trovärdigheten mer än nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen ett inlägg med substans, från någon som provat.

Tack Sven!

Då har jag två som provat och båda anser att medlet gör nytta.

Så jag kommer prova RVS under nästa sommar.
Fått pris på att lyfta ur och renovera mina två gamla(30år) TAMD60B med 2500tim, ca 80'000:-
Vet att det inte är samma som en renovering, men kan jag få ut några år extra ur dom med RVS, är det värt en chans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köra vidare en sliten motor kan leda till generalras och den tidigare renoverbara motorn kan istället förbvandlas till 200kg järnskrot. Vad kostar det dig när du har en vevstake som tittar ut genom sidan av motorblocket?

Min åsikt är att oljetillverkarna vet vad som behövs för att en olja ska göra sitt jobb, och att blanda annat i oljan äventyrar funktionen. Jag experimenterar gärna med gamla motorer så länge det inte rör sig om några stora summor, men att lägga flera tusen på tveksamma mirakelmedel som riskerar hälsan på motorer där det kan tänkas kosta sexsiffriga belopp om det går åt fanders... Det överlåter jag åt folk med mer pengar än förstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser i reklamen att missljud och vibrationer minskar flerfaldigt. Det måste bli väldigt tyst då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...