ntica 1 Postad 4 November , 2011 Hatar vinter & kallt . längtat till vår & sommar. de va allt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 4 November , 2011 Håller med till 100% Finns endast en fördel med lång kall vinter, är att sommaren upplevs som ännu underbarare. Hoppas sommar 2012 blir underbar ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 4 November , 2011 Jaa, fyfaan håller med!. Detta fantastiska land sjunker ner i skiten varje år, men sedan kommer kompensationen. Kanske behöver vi detta för att uppskatta denna underbara sommartid. Mvh/ Sea Mamiac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 November , 2011 Våren och sommaren är betydligt överreklamerad. Våren är alltid jäktig. Alla skall ha allt klart till semester. Sommaren är allt för kort och det är så förfärligt många båtar i skärgården (jag missunnar ingen att va ute och jag har alltid kunnat välja sen semester) Nä tacka vet jag hösten. Lungt och fin i skärgårn, svamp och bär i skogen och risken för kvalmig värme minimal. Fast snö - det klarar jag mig utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 4 November , 2011 Håller som (nästan) alltid med Toaen. Hösten verkar bäst, i alla fall för mig. Ingen trängsel på sjön och inte vare sig för varmt eller kallt. Enda smolket i bägaren är ljuset. Inser att om jag ska utnyttja hösten måste jag lära mig navigera i mörker. Med en segelbåt som jag har kommer man inte så långt under den korta ljus tiden. Inför nästa säsong blir det montering av lanternor och belysning. Jag kommer nog trots allt att kunna trivas under vintern. Många funderingar, lösningar och skisser på förbättringar på båten ska göras och det är också ett stort nöje. Ser ändock framemot våren och sommaren. 2mas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 5 November , 2011 Håller med TS. Vinter är botten! Jag gillar både vår, sommar och höst. Det behöver inte vara sol och högtryck varje dag. Det jag med hela mitt hjärta kan säga är dock detta: Jag skulle inte sörja om jag aldrig mer i hela mitt liv behövde uppleva snö, is och alla andra former av fast till halvfast vatten (om vi inte pratar iskuber i frysen förståss) Men om alternativet är att jag skall gå i graven imorgon för att detta skall infrias - ja, då får jag väl stå ut met då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 November , 2011 Och här kommer motvalskärring...höstens underbara färger och höga luft, vintern allt pyssel med båten i hallen, Thailand över jul, vitt och härligt kallt....men sommaren är klart bäst. Carpe Diem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 November , 2011 Har bara haft svårt för gråa november - men inte i år när vi fortfarande ligger i. Har lyckats lura sinnet att det är september på något vis. Tycker synd om er som har svårt för vinter - skulle vara kul att höra var ni bor. Kan det vara så att sörlänningars som mest har mörkt och ingen snö tycker sämst om vintern? Eller är det villaägare som inte gillar att skotta? Finns det snö kan man ju segla isjakt eller vara ute med skoter. Det är nästa lika kul som med båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 November , 2011 Det finns ju fommar som tycker det nästan är roligare att jobba med båten vintertid än att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 5 November , 2011 Ähum... Nu vet jag inte vad du talar om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 5 November , 2011 100.000 Svenska pensionärer kan inte ha fel. Det måste va kanon att bo i Spanien!! Själv, åkte jag skidor jämt å ständigt på vintern. Men där jag bor nu är det platt..Så vintern är bara ivägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 November , 2011 Det blev tidig upptagning för egen del och nu när det finns lite tid över längtar jag till vintern. Vedförråden är överfulla, snöplogen monterad och batteripacken till pjäxorna nyladdade i veckan. Väntar bara på snön så man kan börja åka igen. Just hemkommen från Härjedalsfjällen där jag i veckan kunde jobba ute i bara t-skirt. Det måste till ett väderomslag om skidorterna ska uppfylla sina löften om snögaranti. Skidtävlingen 11-13 nov i Bruksvallarna kan nog bli inställd då Ramundberget intill fortfarande är snöfritt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 November , 2011 Brukar inte förnekelse va den första fasen vid en probleställning, tex när man drabbats av den kroniska åkomman att man bara måste bygga/bygga om, eller bara jobba med båtar. Jag har komit till sista fasen - att jag accepterat att jag lider av denna obotliga åkomma. Vad är väl sommaren med en överfull skärgård, mot när man i snöstorm frår krypa in under persennigen och ner i en varm båt och slipa lite glasfiber tex. Vår bästa tid är nu var ju titeln på en låt från en musical. Även om jag inte har något större förståelse för ämnet som musicalen behandlade, så är det väl så att Vår bästa tid är nu. Båtlivet kan ju levas hela året inte bara några få veckor på sommaren. Sen kanske livet består mer än bara båtar - eller? http://www.youtube.com/watch?v=LxVhe6DFRWY&feature=related Senast ändrad av toaen | 05 november 2011 | 23:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 November , 2011 Men visst tycker du väll om att få rå om oss underbar sommargäster, badgäster eller vad man nu kallar oss. När det äntligen blir lite fart i skärgården. Detta gör att även vintermånaderna blir trevliga med det lugn som då infinner sig. Tänk vad tråkigt med samma lugn år ut och år in och inte mycket som händer. Du skulle aldrig uppskatta möjligheten att hitta en parkeringsplats ellen en plats vid bryggan om du inte upplevt sommarens kaos. Hoppas vi träffas vid årets julmarknad i Kungshamn för då kommer vi igen. Minns sommaren som gick och njuter av stämningen som då finns och den harmoni ett lugnare samhälle utstrålar. 2:a helgen i december som vanligt. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 November , 2011 Badgäster - som vi av hävd, på vårt hemlands vilda tungomål, kallar det som på svensk benämns turister - är en mycket possitiv företelse för en liten kustkommun, som ligger långt från all ära och redbarhet. Speciellt den typen av badgäster som du tillhör, som inte har några rättigheter - bara skylldigheter. Fast även den andra gruppen - som köpt hus i kommunen - och som kommuninnevånare kan ställa krav på den kommunala servicen, genererar natuligtvis en hel del pengar och arbetstillfällen. Nu har jag personligen inte ont av om det inte skulle hända så mycket. Vi är ju som människor olika på den punkten. Vissa får ju lappsjuka om det inte är drag hela tiden. För egen del genererar min fantasi (och andras) mer arbete än jag klarar av, så jag behöver inte nån ytterligare stimulans. Man anpassar sig ju efter förhållanden. På de få veckorna på sommaren som turistsäsongen varar, undviker man ju att ta bilen ner till Gravarne. Mat handlar vi på Konsum, som ligger ett stenkast från vår bostad. Behöver jag nån pryl till båten blir det Nordens skeppshandel - där finns alltid parkeringsplats, konstigt nog - eller Väjern eller Hunnebo båtinredning. Att få parjeringsplats vid mina båtpatser har aldrig varit några problem. Jag har full förståelse att många längtar hit ut. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig bo i en större stad även om den låg vid kusten. Förstod att det var såna jippo som julmarknader på gång. Min fru hotade nämligen att dra med mig på en dylig när vi besöker vår dotter i Karlstad. Får se om jag kan lyckas slingra mig undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 8 November , 2011 Jag tycker varje årstid har sin speciella charm. Särskilt när man som vi, bor mitt i naturen. Däremot ser jag fram emot att bo omringad av vatten istället för granskog när vi väl flyttar ombord och jag kommer inte att sakna snöskottningen ett dugg! Det enda jag kommer att sakna är djurlivet. Vi brukar nämligen ha både varg och lodjursbesök i trädgården och det lär vi inte uppleva sedan! Blir väl på sin höjd någon gädda man får studera i fortsättningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 November , 2011 Dessvärre så lär du väl inte slippa ifrån snöskottning om det blir vintrar som de två senaste. Gäddan får nog svårt med isen men gör ni som killerboo och skaffar en billig länspump från Claes Olsson och kör med den, så får ni öppet vatten och säkert en massa sjöfågen att titta på. Just för tillfället ä jag i in sommarstuga ca en halvmil från det stället där Rialavargen tog en hund för nägra månader sen. Tyvärr har den inte strosat över min tomt - åtminstone inte så att jag sett det. Å andra sidan bor kag normalt i en av Sveriges vargtätaste kommuner. De hårda vargarna är lätta att få syn på och finns nästan över allt, men de fyrbenta är svåra att se fast man vet att de finns helt nära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser