Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Sueco

Skrovskarven, varför inte igenplastad?

Rekommendera Poster

Hej

Har funderat på varför inte skarven mellan skrovhalvorna är igenplastad, finns det en orsak till att man skippar att plasta ihop halvorna?

Vet inte hur många gånger man läst om båtar på långresa där det läckt i skarven och man fått fylla igen skarven med sickflex för att minska läckaget.
Har planer på att både plasta igen skarven samt lägga några lager väv runt skarven. Tänker jag helt fel och kommer att orska mer problem genom att fylla skarven med epoxi? Skarven är redan plastad  på insidan men när jag redan har en massa saker att plasta, varför inte täta en potientiell risk  :)

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läste ditt inlägg tänkte jag att där (mellan skrovhalvorna) brukar det ju alltid va ihopplastat. Det skulle ju inte gå om man inte plastade ihop skrovet. Döremot har väl många som skriver om sina långseglingar berättat om just problem med läckage mellan skrov och däck.

Din bild visar ju att det var mellan skrov och däck du avsåg

Nu hjälper det ibland inte om varvet som sådant har ambitionerna att bygga en riktig båt. På 1970-talet när det spottades ut plastbåtar var det ju inga båtbyggare som byggde båtarna, utan båtsammansättare som satte ihop båtar av en enda anledning. Tjäna så mycket pengar som möjligt. Om man då hoppar över viktiga moment som tar lite tid, men som inte syns när jobbet är färdigt, så tjänade man en del tid på accorden. 

På min gamlahavsfidra hade man först monterat ihop skrov och däck med genomgående mässingskruv. Sedan hade man plastat ihop skrov och däck på insidan med en rejäl plastning. Det såg ju gedigert ut.

Mässinskruvar är ju inte hållbara - de ärjar. Dessutom är havsfidran byggd med innerline även under däcket. Alltså en modul gjutet i en form. För att kunna plasta på en sån yta måste man slipa av och tvätta med acceton. Det hade nog båtsammasättarna på Fisksätravarvet ingen aning om.

20 år senare. Mässinskruvarna som ofta stått fuktiga av saltvatten har ärjat av. Förstaget har strävat att dra däcket uppåt. Skruvarna son håller ihop båten är ju av. Plastningen sitter ju inte fast i däcket pga vax. Tog bort lite inredningsmatta längst fram i fören när jag skulle bygga en ankarbox på fördäck och kunde se rätt ut.

Varvet ville rätt, Gubbarna gjorde ett stort arbete men struntade i en väsentlig detalj och det hela blev skit på sikt. Tyvärr var det inte det enda slarvfelet på den båten. Man hade visserligen tjänat  2 timmar på accorden genom de slarvfel man gjort. Att åtgärda problemen efter slarven tog mig betydligt mer är 2 timmar. 

Det är klart att du skall plasta igen skarven mellan skrov och däck - även om många varv inte gör det. Det är ett besvärligt arbete som nog tar sin lilla tid.

Men du har ju ambitioner att din båt skall bli en Swan. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon, då var jag inte helt fel ute i alla fall. Då har jag ytterliggare ett projekt under vinterna att fixa.

Har redan klurat ut hur jag ska göra så nu är det bara att lägga till det i göra listan  :)

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På räcerbåtar så plastas oftast däck ihop med skrov för att få ökad styvhet och hållbarhet.  På fritidsbåtar så görs inte det eftersom att det är besvärligt.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ändå håller på att montera ihop skrovhalvorna kunde man väl fylla igen skarven ordentligt, tycker jag i alla fall  :)

Tog mig en halv dag bara att få bort allt silikon som någon tidigare ägare fyllt skarven med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång när jag var nere i min tidigare båt och lyfte på durken upptäckte jag att det droppade vatten ner i kölfickan. Droppet kom mitt i ett till synes felfritt laminat över skrovskarven. En provisorisk tätning fick räcka för säsongen men man blir ju ganska förvånad. En närmare undersökning visade följande:

Skrovhalvorna var slarvigt hoplaminerade. Invändigt var skarven täckt med ett laminat men utvändigt kunde man finna en 2 - 3mm bred skarv som spacklats igen. Efter ett antal år hade spacklet spruckit på flera ställen. Spacklet fyllde inte heller igen glipan i skrovskarven utan det blev en liten kanal där vattnet kunde komma in via sprickorna och sedan finna en väg nedåt och ut genom att följa ett lämpligt glasfiberstrå genom laminatet över skarven.

Jag kratsade ur, fyllde upp skarven och lade vävremsa över från utsidan. Problemet återkom aldrig de tio följande åren jag hade båten men det var en otäck upptäckt att det plötsligt kan komma in vatten mitt i ett laminat.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bjsk: Ungefär min planerade lösning, tur man inte är ensam i sina ideér  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...