Seglarna 0 Postad 3 November , 2011 Hej ! Undrar om ni kan tala om för mig fördelen med ovan nämda. Vi håller sakta men säkert på att modernisera våran Allegro-33á och lite info , för och nackdelar, från er som seglar med en sådan skulle vara bra. Vi har nu en toppinglift, enkelt men endå.... Mvh/ Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 November , 2011 Toppinglift är det nåt udrigiskt uttryck för vad vi obildade bohusläningar kallar för dirk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 November , 2011 Har glömt hur det är att inte ha dirk. Ändå har alla mina tidigare båtar antingen dirk, ett snöre till masttoppen eller ett stöd för bommen när man tagit ned seglet. Har man inte kickstång är det nog ingen katastrof. En snördirk och en kicktalja göra samma sak nästan. Sen har vi kappseglarna, där finns alltid lite fart att hämta med bomlyftet som kickstången med gasfjäder ger. Utan att akterliksrundan fastnar i dirken. Som jag ser det är kickstången en till grej som ska servas och bli fulare med åren. Jag låter den sitta tills den pajar. Kanske t.o.m byter gasfjäder när det sker för visst förenklar den bomhanteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 November , 2011 Smaken när som .... Borde väl i egenskap av grytgubbe vara tyst i detta forum, men på våra två sista segelbåtar installerade jag rodkick med gasfjäder. I mitt tycke förenklade det segel- och bomhanteringen betydligt och gav, som någon sagt, möjlighet till enkel anpassning av akterrundan. Dessutom minskade mängden spagetti att hantera något. Rekommenderas varmt av: Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 November , 2011 Tror att det mest är kappseglare som kan använda / uppskattar en rodkick. Själv har jag en rodkick på en motorseglare.... men den ersätter egentligen bara dirken? Jag når två saker med att ha den monterad ( ganska dyr pryl, nästan fyra papp... ) Dels så slipper jag missa montera dirken vilket skulle riskera mina solpaneler. På min båt så sitter panelerna så till att en bom som dunsar ner riskerar att få skot mm på dem, självklart är själva panelen monterad innanför bommens nock när bommen är nere. Dels så slipper jag koppla dirken om jag ska reva. Seglar en del ensam och då slipper jag ett moment helt enkelt, i en stressad situation. Tips, det finns en bra sökfunktion du kan använda, som den här tråden tex www.maringuiden.se/forum/;thread=383206&highlight=rodkick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 4 November , 2011 På vår förra båt hade vi en Barton Boomstrut. Finns på t.ex. Hjertmans men går säkert att köpa direkt från tillverkaren. Skulle lätt köpt en sådan igen!! http://www.bartonmarine.com/products-boomstrut.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 5 November , 2011 En detalj som motiverar mig är: Om man sätter det undre fästet en bit ut från masten så hjälper gasfjädern till att trycka bommen ut åt sidorna just efter att man tagit ner seglet. Istället för en slängande bom så får du en gasfjäderdämpad rörelse. Detta är till fördel när det är skvalpigt. På min båt så får jag snabbt upp bommen över huvudhöjd om jag kommit ihåg att lossa kicken innan jag tar ner seglet. Känns säkert. Det man inte skall göra med rodkick är att binda en preventer mitt på aluminiumröret. När jag hade gjort det en gång och gömde lossa denna innan jag skotade hem så fick jag en krokig rod kick. mvh Peter Senast ändrad av saltpeter | 05 november 2011 | 08:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 5 November , 2011 så här der min modell ut : http://www.benns.se/rodkick-20-2500-n-for-bat-3640-fot-p-153-c-162.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 5 November , 2011 Hej Breckan ! vad är fördelen med denna jämfört med en vanlig rodkick ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 5 November , 2011 Hej Saltpeter! Nu har jag rodkick och de gör ju samma sak men på olika sätt. Boomstrut har kanske en fördel och det är att det finns ingen gasfjäder som kan gå sönder. Dessutom tycker jag den ser cool ut. På en mindre båt kan en rodkick kanske se lite stor och klumpig ut Men som sagt, nu har jag själv rodkick och är nöjd med det. Läste att om man vinterförvarar den upp och ned kan tydligen oljan rinna ut ur gasfjädern och då går den sönder! Då får man köpa ny och det är ju inge vidare... Har vänt min åt vad jag hoppas är rätt håll Man kanske kan säga att oavsett vilken av dem man väljer är det bättre än att inte ha någon, särskilt i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 Januari , 2012 Fördelar med rodkick, tveklöst ja Jag har Selden rodkick med gasfjäder på båda båtarna (segelbåtar med 7/8- delsrigg 19 resp 40 m2 storsegel.) Jag kan bara se en nackdel med en rodkick och det är vid segling i mycket lätt vind då vill bommen lyfta så man måste kicka ner den, annars bara fördelar. Man slipper dirken helt (vilken ofta hakar i vid både hissning och nertagning av segel) Bommen går aldrig lika lågt över sittbrunn eller mot sprayhood som utan Kickbommen håller upp bommen lite vilket betydligt underlättar hissning av seglet (speciellt med 40m2) Bommen gungar mindre i sidled då man tagit ner seglet Fungerar klockrent med lazy-jacks när man släpper ner seglet och snabbt vill ha fritt på däck och sittbrunn. Man får inte bommen i skallen om man släpper ner storfallet (vilket annars sker om man glömt sätta dirken) Underlättar betydligt i samband med revning av storseglet då bommens läge i höjd fixeras men även i viss mån även sidledes. Möjligen kan jag tänka mig att extrema kappseglare kan se några nackdelar som jag inte ser, men för familjesegling är det kanonbra och underlättar betydligt och höjer även säkerheten. Senast ändrad av Hasse_O | 04 januari 2012 | 00:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 4 Januari , 2012 Har rodkick utan fjäder. Ser bara fördelar med rodkick (eller bomstrut) Det största är att bommen inte rammlar ner i brunnen, om man skulle missa bland alla tampar i stressigt läge. Däremot vill jag meka dit en gasfjäder. Skönt att slippa dirken helt, enklare vid hissning och revning av storen. Finns som sagt fördelar även vid segling. som är viktigast av allt! Efter som jag måste fixa en egen lösning på gasfjäder installation, så aknske man någon kan svara på hur den ska monteras. Avseende slaglängd som behövs? Hur mycket ska den lyfta bommen? Ska max kompressionsläge vara där det idag inbyggda stoppet för lägsta bom höjd? (läget där bommen hindras från att falla mer om man släpper dirken fullt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 4 Januari , 2012 Vad är det för rodkick du har? Hemmabygge? Annars brukar gasfjädrarna säljas separat, kanske går det att komplettera? Har också hört att man använder gasfjädern som monteras i bakluckan på en SAAB 900, tror den finns hos Biltema för en liten peng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Januari , 2012 Jag bytte ut den den rodkickbom utan gasfjäder som satt på när jag köpte båten (racing-typ) mot en Selden med gasfjäder. På Benns gav dom mig vilka data jag skulle ha på denna, längd och fjäderkraft. Sedan får man finjustera själva slaglängden och placering på bommen vid monteringen. Till den gamla rodkicken skulle det förut ha funnits gasfjäder att köpa, men inte nu längre, därför bytte jag. Med den gamla rodkicken som jag dessutom tyckte var för låg strök bommen precis så den tog i övre delen av sprayhodden. Med den nya Seldenkickbommen har jag passat in det hela så att den går något högre i sitt nedersta (ändläge). Du provar ut detta med seglet monterat (revat, planat resp fullt ute) och skotat det hårdaste det går.....- bommen får då aldrig i något av alternativen bottna mot kickbommens ändläge. (då böjer du sönder bommen när du seglar) Med fjädern monterad är den sedan så stark så den lyfter bommen till sitt övre ändläge, men inte starkare än att man kan hänga ner bommen för hand, detta får man då kicka ner. Jag har på köpet kunnat göra kicken starkare och därför låtit kickskotet gå förbi ett block extra för att få starkare utväxling när jag behöver kicka,- slacka går nu av sig självt lättare. Styrkan på fjädern kommer jag inte ihåg, men jag tror inte det är helt likt den från bakluckan på en SAAB (ide' ovan). Denna är starkare och slaglängden är kortare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Januari , 2012 Läckage i gasfjäder till rodkickbom Det har jag aldrig haft och känner inte heller någon som haft problem med det. Men visst det kan säkert hända, men jag tror inte det är vanligt. Däremot så står det i manualen att man skall förvara den med kolvstången uppåt (samma som när den sitter på båten) . Kan vara viktigt när den förvaras under vintern annars kan olja rinna ur om man har otur. Håller man sig till det så borde man slippa problem under många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 5 Januari , 2012 I lätt vind vill man ibland höja upp bommen något för att bommens egna tyngd inte sak stänga akterliket för mycket. Det gör man med dirken eller med gasfjädern i rodkicken. Det är alltså viktigt att rodkicken kan lyfta bommen tillräckligt högt för att åstadkomma detta. Följer man installationsinstruktioner för rodkicken så får man denna funktion. Det finns två saker man missar om man tar bort dirken. 1) Man har inget reservfall till storen. Man kan ju dra i ett extrafall istället för dirken eller helt enkelt behålla dirken som ett extra storfall. 2) Man kan inte använda bommen för att rädda någon som fallit över bord om man inte har en dirk, men jag tror inte på den lösningen i alla fall. (Det finns en teori om att man ska kunna svänga ut bommen och lyfta med storskotet, men då måste man först ta ner seglet. Det är för krångligt. Jag har prövat att lyfta ombord med storfallet och det funkar i vackert väder...) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 5 Januari , 2012 Intressanta synpunkter. Men själv håller jag mig kvar vid dirken. Jag gör nämligen så här. Dirken sitter fast på knapen på masten så att bommen är på rätt höjd. Detta är något lägre än när seglet är hissat. Så när seglet hissas så slackar dirken precis lagom. Den är inte i vägen. Har ingen stor akterrrunda på seglet upptill. Behöver jag lyfta bommen lite till så lägger jag linan runt knapen några varv. Klart. Dessutom har jag en kort stropp i akterstaget. På den en karbinhake. Så jag låser bommen så den inte slänger hit å dit när jag viker seglet. Tusenlapparna jag spar kan jag ha till annat. Å en sak mindre som kan krångla på gå sönder. Principen kiss tycker jag är bra. (Keep it simpel stupid) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 5 Januari , 2012 Tack för infon gubbar och gummor! @Peter K Det är en äldre seldén racing. (står så iaf Med rund profil. Har även en trissa på toppen, för att föra en vajer runt, tillbaka till mastfästet. Mao högre utväxling. Skulle tro att den är -80 el -90 tal. Förutom saknaden av gasfjäder så fungerar den perfekt. (ska dock utöka utväxlingen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 7 Januari , 2012 Det går det att bygga en Rodkick för den facila summan 300:- Detta behövs: Ny utmaning att tillverka en Rodkick för en liten slant. Följande användes: 2 aluminiumrör där det ena går in i det andra Kasserade vantskruvar 1st Trissa för wiren 1st gasdämpare för bakluckan från Saab 9000 (inköp på Skroten á 150 pix) Ett Enkelblock ett Fiolblock Wirelina 3 mm skall inköpas den illustreras här av den vita linan med en krok i ändan 8 mm lina för reglering av slaglängden Lite rostfri plåt Totalinvesteringen blir ca: 300:- Och hur man gör ser du här: http://www.stickanh.se/smaplock.htm Scrolla ner sidan för att komma till rätt ställe Senast ändrad av stickanh | 07 januari 2012 | 16:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Januari , 2012 Tycke och smak är olika mellan olika personers tycke angående dirkens vara eller inte vara. Jag liksom många anda kopplade borten dirken helt, jag själv därför att jag ofta irriterade mig på storfallets hake ofta fastnade i dirken då jag seglade in till bryggan och släppte ner storen och ibland fick problem med att den fstnade med storen halvägs uppe och fick börja hissa och strula med detta,,,, varvid tilläggningn inte blev lika tjussig som planerat. (Detta på Omega 28 med Seldenmast, fungerar kanske annorlunda på annan mast och båt). Dirken hade jag då bara i hamn för att hålla upp bomen då kapellet var monterat. Skaffade senare kickbom med fjäder och parkerade därefter bort den onödiga linan, Men som sagt dirken har säkert fördelar, men inte tillräckligt för att jag skall uppskatta den. Jag tycker kickbomen är värd sina pengar, och mera värd ju större bommen och storseglet är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 10 Januari , 2012 Nu har jag köpt en rodkick så att jag själv kan bedöma om det är bra eller inte. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 13 Januari , 2012 Gött!! =) Själv ligger jag och väntar på svar, om försäkringsbolaget tänker laga min båt eller inte. Planerar lite. Men investerings stopp är det. Liksom dmt att köpa grejjer, el jobba innan man vet om det är onödigt el. inte.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 14 Januari , 2012 Sator, hoppas det löser sig snart så att du vet vad du ska ägna våren och sommaren åt. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser