Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Rock_FrassE

Hur mycket förkortar man livslängden på kapellet?

Rekommendera Poster

Hej

Sitter och planerar hur jag ska fixa med det sista med båten innan den riktiga kylan slår till.

Och det jag undrar över är hur mycket stryk kapellet får om det sitter på under vintern. Båten kallförvaras i ett gammalt militär förråd som är helt tort på vintern. Har dåligt med plats i mitt vanliga lägenhetsförråd för att få plats med både kapell och dynor.

mvh//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen ingenting, om det som du säger är fuktfritt och skyddat från vind, sol och snö. Kan tvärtom vara en fördel att ha det på så du inte får in smuts och damm i båten. Jag skulle låta kapellet sitta kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skydda det med en plastfolie eller dyl. för damm och smuts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på hur stort kapellet är så skulle jag rekommendera att skaffa ett sånt där kapell man lägger över bilar som ska långtidsförvaras. Det ska vara av den (oftast) blåa typen, inte silverkapellet! Silverkapellet är för tätt och det är bättre att fukt kan ventileras ut, för fukt finns alltid i luften i olika grad. Därför tror jag inte på plastfolie som alternativ.

Jag förstörde lacken på min sommarbil genom att använda ett silverkapell. Då stod bilen ändå förvarad i en gammal lagerbyggnad som COOP använt för torrvaror tidigare. Nu är ett båtkapell och en billack inte samma sak men om du bara ska skydda från damm och smuts är det bättre att det inte är helt tätt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att täcka över med något är inte fel.

Jag konstaterade härom dan på min storfidra, som stått i ett båthus med plåttak och presenningsväggar i tre år, att en svala ger visserligen ingen sommar - men den skitar ner nåt förfärligt.wink

Senast ändrad av toaen | 03 november 2011 | 10:19

post-945-1394236867,2007_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man täcka över för damm och smuts men ändå ha luftigt kanske det skulle fungera bra med vanliga lakan? Andas bra och kostar 19kr/st på IKEA.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lakan fungerar väldigt bra och är dessutom enkla att sy till passande form! yes Nackdelen är väl att lakan ofta är i material som suger åt sig fukt vilket inte bilkapellet jag nämnde ovan inte är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När någon säger IKEA så tipsar jag om att de hade ett tillfälligt parti med en plastpåse i stor storlek som man kan lägga in madrasser / filtar / kuddar osv i... sedan suger man ur luften med en dammsugare för att få ner volymen? Kan vara ett sätt att skydd grejor kvar i båten?

För lite olikt de flesta som svarat så tror jag livslängd på kapell går ner om du inte tar hem det.

Det baserar jag på att mögel kan få fäste i kapellet utan att du ser det! Det har med luftfuktighet att göra. Så om inte ditt förråd faktiskt är uppvärmt eller avfuktat så kommer med säkerhet luftfuktigheten att variera. Du ser det inte första eller andra året om du har kapell av bra kvalitet - men påverkan finns där. Är förrådet avfuktat så kan du däremot lagra vad som helst i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...