iwar 0 Postad 5 December , 2004 Ja nu har även jag avslutat s'äsongen med en väldigt fin dag på fryken dock ganska byig vind men med sol! men nu är seglen hemma och upphängda på tork och under veckan nu åker de upp mina trissar. Intressanta disku.. har ni haft idag ser jag även jag tänker i dessa banor tänkte börja med stortrissen och ett enkelt sänkt enaxlat hembyggt släp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 December , 2004 Kul att höra att du kunnat segla så långt in på vintern. Iår torrsatte vi tidigt känns det som mtp höstens väder. Släpdiskussionen var bra, vårt samhälle har många och krångliga.Gäller inte bara dragvikt mm, utan mycket annat. Funderar på att segla hem till Värmland i sommar.Därför behov av transport upp till Jönköping. Ha de´ /SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 December , 2004 SvenA, du kan få låna min kärra om du behöver transportera Mea Noi till djupare vatten :-D /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 December , 2004 JanE, Menar du 60 tonnar´n eller ett båtsläp? SvenA. :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 6 December , 2004 SvenA -det här med dynor var du visst bra på! tvättråd, jag har blixtlås på alla till magnumen men inget innerfodral men det är ett annat tyg på undersidan av dynorna de är ganska fräsha säkert inte lika gammla som båten men några fläckar finns det. Till Stortrissen är det värre inget snabblås där inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 December , 2004 Iwar, Jag tvättade mina båtdynor i våras, fick bort gammal båtlukt. Precis som du skriver är det blixtlås, ett annat tyg i botten på dynorna. Jag tvättade i maskin, 40 C, sedan lufttorkning. De krympte lite, men det rättade till sig när jag väl knölat in skumgummit igen. På grund av avsaknaden av innertyg blir friktionen skumgummi-tyg hög, man får jobba med händerna, dutta lite här-där osv. En söm sprack upp, jag tog väl i för mycket. Men lite nål o tråd hustru ;-) så var det fixat. Resultatet blev mycket bra, rent, fräscht och ingen gammal båtlukt mer! Förresten har jag dubbla, tunna, mjuka skumgummiskivor i ryggstöden. Lycka till med julstöket! :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 7 December , 2004 SvenA, givetvis båtkärran! det är en obromsad boggikärra med fyra ställbara stöttor, byggd till Magnumen. enda kruxet är att den för tillfället är upptagen av min båt. men jag tänker sjösätta i slutet av april som vanligt, så därefter kan den lånas. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 7 December , 2004 JanE, Tack för erbjudandet.Det skulle lösa mitt trp problem upp till Vättern.Prima :-Tack . SvenA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 8 December , 2004 hej wille du vill inte lägga upp några foton på din båttrailer? Jag tänkte svetsa ihop några till mig, men man kanske kan tänka till lite å bygga en som passar bägge båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 9 December , 2004 Iwar, har inga bilder på den, men det kommer till helgen. ska till båten på lördag och göra några mätningar för fästet till peket. kärran är uppbyggd med fyrkantsprofil och SAABaxlar (bak) och stöttor i galvad gängstång i 20mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2004 Iwar, här kommer det några bilder på vagnen. bild ett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2004 bild två Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2004 bild tre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 10 December , 2004 Ja där var de! jag sparar dem här på min hd! Kul å kika på hur andra har gjort! Såg en kärra här nere som det stod en stortriss på jag kunde inte rubba draget där den stod. Hur högt kultryck räknar du att du har? din fena står mitt över axlarna va. kan du sjösätta med din kärra?läste i plastbåtsboken att man ska använda träkilar mellan båt och vagga. tackar wille! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2004 Hej Iwar, har ett vanligt husvagnsstödfot fram där den står nu. kultrycket på bilen ligger på 60 kg. Bra med gängade stänger för att kunna reglera höjden på stöttorna. observera att dessa lutar inåt skrovet. är sedan bultade för att inte kunna vridas runt. Vagnen är inte gjord för att sjösättas med, dragstången är för kort. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser