Dolphine 0 Postad 1 November , 2011 Tänkte måla en båtkärra till en segelbåt. Den är inte alltför rostig. Behöver man ha någon grundfärg, primer innan? Den är målad innan med röd färg dock för länge sedan. Vilken färg ska man välja som är bäst för metall 8järn?. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 3 November , 2011 Hammerite. Borsta bort gammal lös färg och rost. Måla 2-3 gånger. Håller i flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphine 0 Postad 6 November , 2011 Tack så mycket för svaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sammy 0 Postad 7 November , 2011 Målade mitt hembygge för 3 år sedan med Biltemas motsvarighet, utan något direkt förarbete. Målade den 2ggr. Färgen sitter kanon utom på ett ställe där jag använt material som var lackat tidigare (högblankt) där jag borde mattat ner ytan. Eftersom det är ett hembygge så består den av både galvat och järn svetsfogar, mm. Ännu har ingen rost krupit igenom trots att vagnen står ute i ur o skur året runt. Tror att det var en väldigt stor prisskillnad mot att använda Hammarite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 21 December , 2011 Hej! Har du gammal grundfärg kvar och den inte är så rostig. Skrapa då inte bort den gamla färgen, den färg som sitter är troligen bättre än vad du kan köpa i affären idag..!. Gammal bra grundfärg var förut normalt blymönja eller zinkromatprimer = riktigt bra grundfärger som numera inte får säljas i butik. Jag har provat köpa en massa olika färger och jag kan inte säga att någon färg som finns att köpa längre, är riktigt bra. De flesta grundfärger behöver en täckfärg för att bli tät. Många grundfärger har både vidhäftningsproblem och begränsad korrosionskyddande effekt. Mycke vanligt att grundfärgen släpper och då följer ju täckfärgen med oavsett hur bra den är. Hammaritfärgen (hammarlack) innehåller silcon och är omöjlig att övermåla med annan färg och även hård i ytan så att den släpper flagnar om du har otur (beror på vad du har under). Jag har fått både kanonbra resultat och motsatsen med denna färg. Det är inte helt enkelt att ge bra råd idag då mindre miljöskadliga färgerna helt enkelt inte är lika bra. Givetvis har jag gått på råd från färgsäljarna på affären, men helt nöjd är jag inte. Det senaste jag provat och som jag tror mest på just nu är en förtunningsbaserad grå primer som säljs på Jula för ca 200:-litern. Den torkar på ca 30 min och går bra att förtunna med cellulosaförtunning och kan övermålas med det mesta. Jag har valt att prova den lacknafta baserade täckfärgen som Biltema säljer som kostar ca 80:- litern........Återstår att se om några år om jag är nöjd eller missnöjd. Det jag målade den gammla båtvagnen med för 30 år sedan, (till båten jag säljer) finns inte längre att köpa , men den färgen är forfarande helt OK, ...så bra blir det aldrig mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 December , 2011 Allt beror ju på vad man är ute efter för slutresultat. Vill man har uställningsfinish som håller i evighet så kräver det ju blästring, spackling, grundning och sprutlackering med väldigt bra produkter. Vill man bara rostskydda så att inte vagnen försvinner på några år så kan det mycket väl räcka med att måla på i princip vilken färg som helst (så länge den inte är vattenlöslig! ). Till min Stortriss hade jag en vagga av stålrör och tryckimpregnerat virke som ställdes på ett husvagnunderrede som dränktes två gånger per år. Min far tyckte att stålrören såg lite tråkiga ut så han plockade fram någon gammal färgburk i förrådet och penslade på. Jag hade båten i 13 år och visst hade vaggan behövt en ny omgång färg men den hade inte rostat alls mycket. Husvagnsunderredet var aldrig ommålat och fungerade utmärkt. Båten såldes med vaggan i våras och inte ett ord yttrades om att vaggan skulle varit i dåligt skick. Det jag vill ha sagt är att det inte krävs alls mycket för att ge ett tillräckligt bra skydd för att funktionen och den strukturella styrkan ska bevaras i många år. Att måla med Hammerite tror jag verkligen är overkill och en onödigt stor kostnad om man inte tycker att utseendet är väldigt viktigt. Mvh Fred Senast ändrad av Flintstone | 22 december 2011 | 12:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser