Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
schonox

Mercury Optimax 75

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mercury ,Optimax 75,där styrningen blivit väldigt lätt och med dålig styrförmåga som följd,

någon som vet vad detta bero på så är jag tacksam

Mvh/Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju inte så mycket med motorn att göra då den går att kombinera med flera olika styrningstyper och många olika fabrikat. Kolla vad du har för styrning så kan nog fler hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,den sitter på en Askeladden 535 Excel,skall kolla vad det är för styrning.

Tack för ditt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter ofta Baystar hydraulstyrning som std på Askeladden, vilken årsmodell pratar vi om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då bör det sitta en Baystar hydraulstyrning på den. Förutsatt att inget har lossnat så är det inte mycket du kan göra åt trögheten i styrningen.

Har problemet uppkommit eller har det alltid varit så? Edit: Såg att det stod att det blivit så nu när jag läste igen.

Det är inte glapp vi pratar om väl? Dödlägen när du byter styrriktning? Isåfall är det luft i systemet.

Senast ändrad av All_to_slow | 01 november 2011 | 20:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rattar runt ratten med ett finger så lätt går det,men det händer inte så mkt med stryrningen på motorn,får vrida många varv på ratten innan det händer något.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bakom ratten finns en skruv mitt upp på ratthuse eller pumphuset de ska vara olja synligt i hålet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bakom ratten finns en skruv mitt upp på ratthuse eller pumphuset de ska vara olja synligt i hålet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att det sitter en remote påfyllning/luftning strax framför ratten om babord på 525excel pga lutningen på rattpumpen. Ser ut som en svart liten plugg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok då får jag titta när jag kommer till helgen,vad är det för olja man andvänder??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baystar har en egen olja som du kan köpa i båttillbehörsbutikerna för ett helt hutlöst pris, 150 - 200 kr för en liter. MEN oljan är en helt vanlig ISO 15 hydraulolja så har du på ett eller annat vis tillgång till en sån olja så är det precis samma jox..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra inlägg,en jäkla bra sida detta,har väl inga meckfingrar så all hjälp är värdefull.

Tack alla

/Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...