Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Tjocka_Trisse

Kraftvinst

Rekommendera Poster

Hej En liten fundering. Om man som jag (och många andra stortrisseglare) har ett fiolblock vid bomnocken och ett fiolblock med hunsvott vid storskotstravaren, hur stor kraftvinst får jag med detta arrangemang? 2 2 2 2 eller 2x2x2x2 Hälsn TjT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det ser ut, men för varje gång en lina passerar en talja ökar utväxlingen med en gång. Det vanligaste brukar vara en utväxling på 1:4 på en båt av Stortrissens storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generell metod att beräkna kraftvinst i taljsystem. Med hjälp av fysikens regel 'Vad man vinner i kraft förlorar man i väg.', och naturligtvis även omvänt. Om halande parten tar hem, säg en meter lina och delarna samtidigt närmar sig varandra en halv meter, så är kraftvinsten =2. Detta utan att iakttaga friktionen som ökar med antalet block mm... Metoden gäller vilka som helst tänkbara och otänkbara taljkombinationer. Kolla på någon bild av ett segelfartyg där taljorna kan vara ganska komplicerade. Mät avståndet mellan de två delar som dras ihop då man halar in. Mät sammanlagda mängden lina som finns inne i systemet, mät bara rakt utan att räkna med åtgången runt blockhjulen. Dividera. HTH Gunnar D.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse Fj (f d stortrisseglare)

Med din beskrivning får du en fyrskuren talja, det blir teoretiskt fyra gånger kraftvinst, men en hel del försvinner i friktion, så det lönar sig med bra, rull- eller kullagrade block, gärna med stor diameter på blockskivorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...