Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
mika06

Varmt o gött

Rekommendera Poster

Planen är att i vinter se över värme/varmvatten situationen i båten som är en Saltö 31 med gasol/vattenslinga för värme utan möjlighet till varmvatten. Gasolsystemet har fungerat bra under sommaren och tidiga hösten men räcker inte riktigt till när hösten kommer. En stor fördel är att systemet idag är mycket tyst men det är lite si och så med termostat och allmän funktion.

Ett alternativ skulle kunna vara en luft Dieselvärmare men det skulle kännas lite fel när det finns ett befintligt system med vattenelement.

Jag har läst några bra inlägg ang. värmare och några ang. varmvatten och tänkte nu fråga om någon har erfarenhet av bägge.

Jag vill kunna använda landström och få värme och varmvatten men även kunna köra på Diesel. Om möjligt skulle jag vilja kunna köra en extra gångvärme/defroster på denna slinga då den befintliga defrostern på motorslingan känns klen.

Vad är fördelen med att ha motorn (AD40) på en liknande slinga, d.v.s. få den förvärmd?

Kanske någon som övervintrar i båten har några fiffiga ideér?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Diesel värmaren för vatten,i serie med motorn är en bra lösning. Där du med stor sannolikhet kan ersätta gasolvärmaren utan större problem. Visst är den inte lika tyst som din nuvarende men med lite eftertanke går det att få den väldig tyst. Låt dig inte luras av att titta på en med mindre effekt då det kan bli omvänd effekt då den kanske behöver jobba längre. Till detta kan du med fördel lägga in en elpatron,men är kanske onödigt om du har en bra laddare i båten. Då kan du mycket väl köra med värmaren. Det mår den bara bra av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bl.a. en Saltö 31 -83 i familjen med en AD41:a. Den hamnade i vår ägo under fjolåret och det satt då en trasig Eberspächer luftvärmare i den med utblås i salong, akterruff. Dessutom satt det en Waeco vattenburen gångvärmare och en luftvärmd varmvattenbererade i den.

 

Under vintern har jag tagit bort luftvärmaren med behållit kanalisationen och kopplat den till gångvärmaren. Dessutom har jag monterat in vattenburet system med radiatorer i salong, garderob, toalett och akterruff. Jag har även rivit ur den luftvärmda varmvattenberedaren och monterat en Isotherm varmvattenberedare samt en dieselvärmare Eberspächer D5W. På motorns varmvattenuttag har jag monterat en slinga med värmeväxlare vilket gör att motorn alltid har samma kylvattenmängd oavsett hur många förbrukare som monteras eller används.

 

Detta gör att vi under gång använder motorn som värmekälla för varmvattenberedare, gångvärme, vattenburet radiatorsystem samt luftvärme. Dvs allt som kan tänkas behövas. Ligger vi stilla och behöver värma upp något av detta startar vi Sprakaren.

 

Systemet fungerar så pass bra att jag kommer att montera likadant i familjens övriga två båtar också. Inget av monteringsarbetena är svåra, det tar bara lite längre tid än man först tänkt sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Vi har köpt en värmeväxlare till vår båt med vattenburet system. Vi ska koppla in den under vintern men vet inte hur bra det fungerar. Får du riktigt varmt och gott?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är min version Du menar så får vi varmt o gött (som rubriken lyder) även om jag vid motorgång samtidigt värmer varmvatten, radiatorer och Waecon. Jag har dock inte monterat någon tempmätare så jag vet inte hur hög temperaturen är i sekundärkretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min motorseglare hade jag önskemål att få både gångvärme, varmvatten och börja värma upp värmelementen via motorn när jag lägger loss. Så på papper så ritade jag:

Från motorn går del av det varma kylvattnet in i en slinga som går till varmvattenberedaren, gångvärmen och en värmeväxlare. Till värmeväxlaren är självklart också kopplat Webasto-värmaren samt en elpatron för värme via 230V.

Sekundärkretsen, dvs vatten ut i elementen i båten kan alltså till liten del få lite värme från motorn via värmeväxlaren men drivs allså av en Webasto samt en 230V doppvärmare.

Sedan är det behov av lite komplicerade shuntar. TEx kan jag ev värma motorn med Webaston eller 230V om jag vill.... eller välja mellan gångvärme och / eller bara till varmvattenberedare när jag kör motorn.

När jag kom så här långt i min spec... så kollar jag på nätet... någon har byggt detta redan!

Kolla in här:       www.bilmarintrim.se/templates/Page.php?id=6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad många bra uppslag. Det tog lite tid innan någon såg mitt inlägg så jag lade funderingarna lite åt sidan tills nu. Jag ska försöka koka ner de olika lösningarna för att passa mitt behov och se om det går att få till. Stort tack för alla inputs.

...fortsättning följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten byggde vi om värmesystemet helt från luftburen till vattenburen värme.. Otrolig komfortskillnad.. Jämnare värme, göra varmvatten i naturhamn osv.. Riktigt bra..

Motors värmeslinga gick till en värmeväxlare för att göra motorn så safe som möjligt (inte kul om det blir en läcka i en slang framme i förpiken och motorn överhettas p.g.a tomt i kylslingan.. Sen gick värmarens vatten antingen bara genom VV-beredaren eller även genom hela båtens system beroende på hur ett par kulventiler stod. Nackdelen om det bara cirkulerade genom VV-beredare var att värmaren slog till och från då det var lite lite volym att jobba mot.. I båten hade jag små fläktelement som jag mekade ihop själv av kyl-grejjer till datorer. Billigt, effektivt och väldigt tyst (datorfläktar finns i riktigt tyst utförande och med låg förbrukning). Mer fördelar var att kunna reglera varje hytt för sig.. Satte vanlig rumstermostater till varje fläktkonvektor.

I nya båten ingick en Webasto värmare - luftburen - men jag ville ändå ha möjlighet att göra varmvatten och även förvärma motorn (En D6-370).. Satte även nu in en vattenburen värmare som nu sitter i serie med motor och VV-beredare. Ger runt 55-60 graders kylvatten i motorn på 30-60min drift och i nederkant av blocket kanske 35-40 grader - klart bättre än en 10 graders kallstart i april.. Dessutom varmvatten..

Gemensamt för båda systemen har varit värmaren - Eberspächer D5 Hydronic. Dom sitter som standard tillskottsvärmare i tex Saab 9-5 dieslar (inte nyaste modellen utan den som såldes mellan typ 99 och 2010).. Kostar 2500-3500 på bildelsbasen. Den har inbyggd reglering och matar man den med 12V bara så går den och fungerar perfekt i såna här system. Komplettera bara med avgasslang och bordgenomföring så är det bara värmesystemet kvar... 

Har tyvärr ingen dokumentation på mina system ännu men en kompis har lagt ut en del på sina hemsidor;

fhm.mine.nu/WhiteStar och fhm.mine.nu/WhitePearl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Vallas luftvärmare i den gamla båten.

Enkel installation

Aldrig läckage eller söl med glykol

Det torkar upp snabbt i båten och går att köra fläkt utan värme

- Ojämnare värrme, blir fortare kallt när man slår av

 

Jag har nu en vattenvärmepanna i den Nya båten (gasol som jag tänker byta till diesel)

Jämnare värme

Går att kombinera med varmvattenberedare och elpatron

  Går att kombinera varmvatten via värmeväxlare med motor och utnyttja gångvärme

-  Installation med slangar och radiatorer kostar mera och tar plats (har jag redan, men måste  ändra med mera slang till ett parallet system)

- Risk för läckage och säkert en del söl med glykol då värmaren skall bytas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Planen i min första post har av någon anledning överlevt både vinter och sommar och jag inser lite skamset att 1 år går snabbt.

Jag står nu inför valet att byta ut den gamla gasolpannan mot en ny alt. byta till en Dieselpanna. En fördel med gasolpannan är att den är tyst och bolt-on på det befintliga systemet, ser ni övriga att det skulle vara några andra fördelar med Dieselvarianten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tiden rinner iväg och av allt som man sätter upp på to-do-list får man gjort kanske hälften, i bästa fall. Men är det inte det som är den del av tjusningen med båt?: Man blir aldrig klar! Man har alltid något att göra till nästa säsong, och till nästa och nästa...

Hur som, gasol eller diesel? Tjaa, gasol har Du kanske med Dig till spis och kyl, så den måste Du ju ha ändå. Diesel har Du i motorns tank, så bränsle har Du ju med Dig automatiskt även i detta fall.

Det är nog hugget som stucket, anser jag. I mitt fall tänkte jag aldrig på gasol.

Rätt eller fel? Nobody knows...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...