Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
BoatSven

Bygga om plastbåt?

Rekommendera Poster

Ohoj

Kule med lite outofthebox ideer. Tycker själv att små båtar för ensamseglare har slösat bort mycket utrymme på sittbrunn, utrymme som jag hellre hade haft inombords. En som har anpassat en liten båt för tuffare tag är http://thesimplesailor.com/Endeavour II Gallery/Mingming=20Gallery1/

Notera att bridgedäcket blir ett fint stuvutrymme som man når inifrån ruffen.

Senast ändrad av Kallekula777 | 09 november 2011 | 00:49

Senast ändrad av Kallekula777 | 09 november 2011 | 00:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: Ja jag har inga större problem med att röra mig där det är trångt, smidig som en vessla :-) Jag har kollat en del på din blog och bl.a. sett ditt doghouse. Mycket snyggt gjort, det är ju lite liknande taket på min ombyggnad.

Jag har i princip bestämt mig för att göra mer sluttande skott med lång dörr och sedan en kort lucka på taket med skotskenan framför. Borde ju fungera, annars får jag sätta skotet på något annat vis om det skulle visa sig vara helt fel.

Har några andra funderingar som jag funderar på. Jag tänkte göra möjlighet till en färskvattentank när jag ändå har rivit isär nästan hela båten. Tänkte att det skulle räcka med 25-40 liter ungefär. Den bör väll ligga så svalt som möjligt? I kölsvinet t.ex. Men hur viktigt är det att tanken har direktkontakt med ytter-skrovet? Räcker det att göra plats för att lägga en 25 l dunk så lågt det går eller måste man i princip plasta en tank(som en del av skrovet) för att få någon bra kylande effekt? Dilemmat blir att den i princip måste placeras inne i ruffen, där det normalt blir varmast. Jag vill naturligtvis ha en så optimal tank-kylning som möjligt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen: Okej, snyggt jobb med tanken. Men hur blir det med smaken på vattnet? Är det helt lugnt om man plastar med epoxi på insidan? Eller blir det bismak efter ett tag?

Jag skulle vilja ha en tank som jag kan ta ur när jag ska fylla den, så man kan skölja ur den rejält varje gång att man kan bära den en bit för att fylla den istället för att ha mellandunkar. Jag kan tänka mig att jag klarar mig med 25-30 liter så det bär man ju en bit om det behövs.

Är tank av rostfritt det bästa ut bakteriesynpunkt? I så fall kan man ju göra en portabel tank i rostfritt på ca 25 liter. Men det går ju att plasta en portabel tank också, det går ju att få perfekt passform på då också.

Senast ändrad av BoatSven | 10 november 2011 | 13:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Integraltanken i epoxy har jag haft i 2 sommrar. Den är på 160 liter. Dessvärre har jag inte seglat så mycket under de sommrarna, av olika anledningar. Desutom ligger min båt i sjön hela året och jag pumpar egentligen inte ur vattnet utan bara fyller upp tanken. Möjligtvis att jag tömmer tanken på våren för att fylla på nytt. Vattnet kan altså stå i tanken flera månader tom längre. Har inte märkt nån smak av plasten. Nu har jag visserligen ett kolfilter före  kranen i pentryt där man tar dricksvatten.

Jag har byggt integraltankar av polyester i ett par båtar. Der vattnet smakar plast under en tid för att smaken så småning om försvinna.

Föredrar att bygga tanka av epoxy. Det luktar inte medans man jobbar med det. Om det är farligt på nåt annat sätt vet jag inte (det är det säkert) men på en gubbe på 63 år som dessutom borde ha kasserats som slaktavfall för 14 år sen så spelar det inte så stor roll. Nån död skall man ha förr eller senare. Kanske tom ju förr desto bättre. wink

Vi hade en grovarbetare på elverket när jag böjrade där 1976. Han sa alltid liten börda tynger lång väg.

Jag tror inte att du bär en rostrfi tank på 30 liter så värst långt. Om du vill ha lösa tankar, köp två 10-liters plastdunkar. På min havsfidra fanns en sådan när jag köpte den. Man hade gjort ett hål i plastlocket när man satte ner slangen till pentrypumpen. Fungerade alldeles utmärkt, bortsett från att det var aldeles för lite vatten. Byggde två lösa plasttankar som fick plats i ett outnyttjat utrymme unde aktre stuvet. tror att den var å sammanlahgt 60 liter Att det blev två var att för att kunna få dit dem. klippte lill och tejpade ihop prototyper av vellpapp så att utrymmet utnytjades maximalt, sen plastade jag inne i prototypen och rev och slipade bort pappen. Sen kopplades de ihop i Inloppet, luftningen och utloppet. Fungerade utmärkt.

Nu har jag alltid stora vattentankar, men jag tror aldrig att jag inte kunnat fylla vatten vid kaj här i de nordiska länderna.

Diesel däremot har jag fått bära kilometervis under min norrlandsseglats. Händer även i hemmahamnen emellanåt, speciellt vintertid. Men då kan jag ju köra bilen nästan ända fram till båten.

Personligen avskyr jag lösa grejor. Allt skall sitta fast och fungera. Däremot har jag alltid ett antal tomma petflakor ombord och alltid en liten ryggsäck som rymmer  7 petflaskor. Ryggsäcken ombord har jag för att ha med mig kaffe, dricka och mat under mina ibland dagslånga promenader runt de olika öarna jag besöker.

I min sommarstuga norr om Stockholm har vi inget vintervatten. Hämtar i regel vatten i petflaskor i en liknade ryggsäck, antigen hos dottern eller i sommarstugeföreningens pumpstation varje dag. Fungerar utmärkt det med.

Ibland är de enkla lösningarna de bästa.

Senast ändrad av toaen | 10 november 2011 | 20:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha det låter ju muntert men har du klarat dig till 63 så klarar du det säkert till minst 90 också :-) Som någon sa Livet är ett helvete, sen dör man. Eller som nån annan sa Livet är en lång förberedelse för döden. Muntra typer! :-) Visserligen är det väll ganska sant.

Nåja, jag har i princip bestämt mig för att göra en låda mitt i kölskarpen(eller heter det kölskarpet?) som rymmer en 25 liters plastdunk. Lådan ska sioleras mot bodelen men vara öppen ner till skrovet. Vill man sedan få bättre kylning och/eller större tank så kan man plasta en tank nere i lådan. Lådan kommer även att bli en bra sittbänk, måtten styrs lite av det. Det tror jag faktiskt kommer bli riktigt bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att livet skulle va ett helvete det vill jag inte hålla med om på något sätt, snarare tvärt om. Det två senaste dagarna har jag fått allt ner problem med ryggen, som kulminerade under Båtmässan i Älvsjö i går eftermiddag. När det var som värst gick jag och köpte kaffe och fikabröd, satte mig vid ett bord, tog maxdos av värktabletter och fikade. Det blev en lång paus. Klarade nästan inte av att resa mig. Men kommer man bara upp på benen och kan gå brukar va det bästa.

Tog ett varv runt mässan. Träffade en bekant från Smögen - en företagare i båtbranchen, som kollade på en av de få vettiga motorbåtarna som fanns. Tjötade med försäljare och köpte mig ett par bojkrokar. Har så pass stor båt att det ibland är svårt att nå ner till öglan på Y-bommar. Med den löstagbara båtshaken kanske det underlättar framtida tilläggningar.yes

Tog mig mig hem till sommarstugan norr om Stockholm. Tog  ännu starkare tabeletter. Sov som en stock hela natten. Var faktiskt i sådant skick att jag kunde gå ut och försöka gräva färdigt, klarade det sittandes på ett par plankor som jag kunde flytta efterhand, Nu skall jag strax gå ut och skrapa bort den sista jorden ner till berget så det är klart för bergborrmaskin, kilar och bleck nästa gång jag kommer upp. En del av berget måste ju bort också. Det kan ju va tjäle då. Gräva i jorden i tjäle är ju lite besvärligt, men kila berg går ju även vid minusgrader.

När man var ung och vacker var man oövervinnlig. Man klarade allt till synes. Nu 40 år senare innser man att man inte klarade det man till synes klarade när man var 20. tex släpa 25-liter dunkar långa vägar, när man kunde tagit två 10 liters och gått två gånger. Det var under den tiden jag la grunden till min pajade rygg - men det förstod jag inte då.surprise

Det finns ett talesätt som säger; den later bär hellre ihjäl sig - än att han går två gånger 

Det där med humor är en svår sak. Idag handlar sk humor mest om sprit, sex och lyteskomik.

Det hör You Tube - klippet är ganska bra tycker jag 

Du kanske har hört uttrycket förr wink

Detta på ungefär samma tema är nog en av mina favoriter 

Senast ändrad av toaen | 11 november 2011 | 13:21

post-945-1394236871,4355_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kommit fram till ett problem. Om jag ska börja bygga nått i båten så måste jag ju veta vad som är horisontellt när den ligger i vattnet. Det enda som finns nu är ju sittbänkarna i sittbrunnen och sittytorna inne i ruffen. Men hur vet man säkert vad som är horisontellt? Är enda sättet att lägga den i vattnet eller finns det någon annan smart metod?

Jag håller på att plasta där propellergenomföringen var så det kommer ju gå att lägga den i vatten nu i veckan. Dock får jag nog åka en mil för att hitta en sjö som det inte är is på.

post-10020662-1394236871,9538_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det nog tätt så då kan jag lägga båten i blöt och märka ut en referens-linje, känns säkrast. Blir väll lite skillnad iom att den är tom nu men det borde vara bättre än att chansa helt :-)

På bilden ser det tunnt ut men det är en kraftig lampa som lyser där. Det ligger 6 lager 300 g matta på utsidan och 6 lager på insidan. Borde vara ca 7-8 mm tjockt vilket borde räcka tycker jag.

post-10020662-1394236872,1924_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har problem! Jag har provat att sjösätta båten på två ställen. Båda ställena var för grunda. Det är is på de flesta sjöar här omkring nu och jag hittar inga fler lämpliga ställen att backa ner vagnen. Anledningen till att jag vill lägga den i vattnet är för att få ett hum om var vattenlinjen går så jag vet vad som är horisontellt i båten.

Det finns ju ett vitt streck på utsidan av skrovet. Brukar detta vara horisontal-linje? Ser ju ommålat ut. Om jag ställer båten på garagegolvet och väger in den så att den vita linjen är horisontell så lutar sittbänkarna i ruffen lite frammåt, ca 2 grader. Vad ska jag utgå ifrån när jag bygger nya bänkar och bord?

Ev. kan jag få hjälp av en kran i helgen att lyfta i båten men den är ju igentligen tom så det kan ju lika gärna visa fel. Hur får man reda på var horisontal-linjen SKA gå för att det ska bli rätt?

Kan man lita på att båten på bilden är horisontell så att det är det som är rätt?

post-10020662-1394236872,869_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vattenlinjen som du ser på ritningen är konstruktionsvattenlinjen KVL. Det är den konstruktören tänkt va den rätta vattenlinjen. Går du efter den så blir det lika rätt eller fel som på alla andra båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för det :-)

Då ska jag väga in båten efter bilden och sedan se om det verkar stämma med sittytorna. Annars blir det nog tillräckligt rätt i alla fall.

Funderar faktiskt på att göra påbyggnaden i plywood och sedan plasta på det. Jag gillar inte trä i båtar men med plywood och plast så blir det ju starkt och lätt att bygga. Men det blir väll lite tungt(blir nog iofs inte så tungt i förhållande till styrkan) och trä vatten=inte bra(vilket inte borde hända om man plastar tätt och ser till att inte skruva eller borra igenom).

Altenativet är att bygga enbart i plast vilket egentligen bara har en fördel, att det tål vatten länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag skulle nog satsa en slant på cellplast typ divinycell. Plyfa är ju, som du skriver både tungt och inte så böjligt - lättformat. Å andra sidan räcker det med 4 mm plyfa  - bara så det blir ett stöd för plastningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ohoj

det finns en metod där man använder en genomskinlig trädgårdsslang fylld med vatten för att se var vattenlinjen hamnar. minns inte i detalj. kanske youtube kan hjälpa....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här på bilden syns mitt fäste där masten ska sitta. I masten finns en sprint som sitter i profilens spår när masten är på. Ska det verkligen vara ett spår i profilen och inte ett hål?

Jag funderar på att göra om fästet lite. Hur mycket måste masten kunna röra sig i fotens fäste? Går det att ha ganska tajt så det blir nästan stumt eller måste det finnas ett visst glapp?

post-10020662-1394236889,6469_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som vet? Masten är en guld-färgad sak på ca 7 meter som jag tror är likadan som på många Stortriss(inte säker dock).

Det jag tänkte göra var ett fäste som är lite som ett gångjärn så man kan masta på och av ensam. Behövs det en viss rörlighet i leden då och i så fall i vilken ledd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hål eller spår tror jag inte spelar så stor roll då vanten håller ned masten mot fästet med en väldans kraft så det är nog ingen risk att den hoppar ur det är en ganska vanlig lösning tror jag. Ang glappet så är det våldsamma krafter i mastfoten så det torfe vara bätttre ju stummare den är så att den inte hinner få fart i slagen. Angående en tabernackel så är det nog vanligast att ha den så den tippbar bakåt. Kom ihåg att dimentionera ordentligt så att den inte vrids av bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...jag kollar på ritningen ovan och ser att vanten är en bit akter om masten och då måste nog masten tippas bakåt om den skall vara ledad för att ha någon fördel av leden.

Flyttar du fram vanten och gör spridarna raka så kommer det behövas backstag och grejor för att få det att hålla så det tror jag inte förenklar någonting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret :-)

Om masten blir lite båg-formad av vinden så borde väll ett stumt fäste ge brytningar i rufftaket? Eller är det så lite på en så liten båt att det inte gör något?

Mycket riktigt sitter vanten akter om masten. Pga att jag ska bygga om ruffen så kommer taket bakom masten bli ca 12 cm högre än orginal vilken gör det lite knepigare att fälla masten bakåt, men det tror jag går att lösa på något vis. Det är mest fästet jag är lite brydd på. Jag har aldrig seglat så jag vet inte riktigt hur masten beter sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Masten vill du ha väldigt stum så att det inte kan bli svängningar eller annan förslitning på den. Att masten krumas och trycker emot rufftaket torde inte vara något problem då den brukar stå där och taket är förmodligen förstärkt med ett skott eller en stötta på undersidan emot kölen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Masten vill du ha väldigt stum så att det inte kan bli svängningar eller annan förslitning på den. Att masten krumas och trycker emot rufftaket torde inte vara något problem då den brukar stå där och taket är förmodligen förstärkt med ett skott eller en stötta på undersidan emot kölen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, men om masten krummar sig, borde det inte bli en brytning nere vid fästet då? Nåväl, blir ju säkert oerhört lite så det är nog kanske inte störst problemet :-)

Faktiskt har min båt varken skott eller stötta under masten, dock är ruff taket ganska starkt just där.

Men då ska jag fundera på ett stumt fäste :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...