cinc 6 Postad 1 November , 2011 Vilken sorts bensin kör ni era 2 takts utombordsmotorer på? 95 eller 98 oktan? Ange gärna motorfabrikat/årsmod. och storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 November , 2011 Jag körde min Evinrude 6 hk -75 på alkylatbensin. Det är lite dyrare men eftersom den satt på en segelbåt så jag gjorde inte av med så mycket soppa. Alkylaten har bara fördelar om man bortser från priset. Innan jag gick över till alkylat så körde jag på 95 oktan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 1 November , 2011 Jag skulle välja det bränsle som innehåller minst etanol eftersom den drar åt sig vatten, i detta fall 98 oktan. En annan fördel med 98 oktan är att det inte krakelerar så lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 1 November , 2011 Alla mina har jag alltid kört på 95 (Johnnson 4 hk 1989; 4 hk 1993, Yama 40 hk 3 cyl 1991, Tohatsu 40 hk 3 cyl 2006). Men om det blir E10 så får jag väl gå över till 98 oktan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 1 November , 2011 95 innehåller redan mellan 5-10% etanol. Inblandningen av etanol har blivit ett stort problem för båtägare i USA. Det fungerar om man kör mycket men kan bli ett problem när båten ligger längre perioder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 November , 2011 Vi kör vår Tohatsu 8 Hk på akrylat. Finns inte överallt men vi har sådan tur att de säljer det på Gräddö där vi ligger över sommaren. Känns bra då vi var miljöbovar och köpte en 2-taktare trots avv vi kunde valt en 4-takts-motor (tyckte de var för tunga att släpa upp och ner mellan pulpit och jolle, nu finns kanske lättare) Akrylaten fungerar finfint. Den står ju inte så länge i tanken då den är så liten så någon beväxtning har vi inte märkt av. Diseln vi kör på heter EcoPar och är en disel gjord på gas - ingen risk för beväxtning alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 November , 2011 Akrylaten fungerar finfint. Den står ju inte så länge i tanken då den är så liten så någon beväxtning har vi inte märkt av. Alkylat har den fördelen att den inte åldras alls på samma sätt som vanlig bensin. Det är inga som helst problem att förvara alkylat i upp till två år utan att den försämras på något sätt även om den är oljeblandad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 1 November , 2011 Mariner/Mercury 40hp -98 körs på vanlig 95 oktan och den blandar Quicksilvesr TCW-3 Premium Plus tvåtaktsolja själv. Sista tanken på säsongen får en skvätt av Quicksilvers Fuel treatment and stabilizer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rpm99 0 Postad 1 November , 2011 Jag har privat en gammal Yamaha 80 hk, kör bara 95 oktan. Mina föräldrar som använder sin båt sparsamt har en gammal Suzuki 55 hk, kör också bara 95 oktan. Aldrig några problem. De tillfällen bensinen inte ska används inom 2 veckor tillsätter vi alltid bränslestabilisator, vilket också i princip alla tillverkare rekommenderar nuförtiden (oavsett motor). Akrylatbensin är ju bra för miljön, men kostar mer. Vanlig 95 bränslestabilisator blir billigare och soppan håller sig fräsch 12 månader utan problem med vatten i soppan så inga problem. 98-oktan är för motorer med hög kompression och trimmade motorer. Gör man som tillverkarana rekommenderar angående bränslet är det inga problem (alltså som tillverkarna rekommenderar gällande modern bensin - vilket även gäller gamla motorer). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 1 November , 2011 I första hand alkylatbensin, köpt som litervara på sjömacken. Om det ej finns så blir det vanlig 95 oktanig. Kör med miljöolja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 4 November , 2011 Så 95 oktan klarar bara 2 veckor utan stabilisator? Jag har en gammal BMW (bil) som stått i ett halvår med 95 utan stabilisator i tanken, måste jag byta bensin innan jag använder den? För det är väl ingen skillnad på om motorn sitter i en bil eller båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 November , 2011 rpm99 verkar i huvudsak vara här på forumet för att övertyga alla om bränslestabiliseringens mirakel i och med att av hans (för närvarande) nio inlägg handlar sju om denna produkt. Uppenbarligen är han helt frälst men att använda den i bensin som inte beräknas användas inom två veckor är ju bara fånigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 November , 2011 Alla blir saliga på sin tro.Saligast blir han som räknar in vinsterna. Tanka först på våren och kolla oringen i tanklocket. Svetstång eller tving på avluftningen så andas inte tanken. Utan friskluft ingen kondens. Skulle bränsletillsatserna vara så nödvändiga som de saligaste försöker inbilla oss funnes de i bensinen redan. Nu är det inte bra med etanol i bränslet längre. Tidigare skulle man pytsa i en eller två flaskor karburatorsprit för att motorn skulle gå bra. Man kan kanske ska tänka om när det gäller goda råd. De är oftast dyra. Jag gör oftast tvärtom när jag får ett gott råd av ett proffs. När banken föreslår att binda räntan byter jag till fast och tvärtom. Jag har en känsla att rådgivaren i första hand tänker på sin anställning och banken han jobbar på. I andra hand vill han behålla kunden men det är en smal spång han balanserar på. Det får inte märkas att rådet gynnar företaget. Ebberöds bank gick i konkurs då man mest tänkte på kunderna och så får det ju inte heller vara. Så tag råden ni får på rätt sätt är mitt grundtips. Är vinsten mycket stor på en vara är risken också stor att leverantören säljer på lite extra. En flaska stabilitet verkar ha en hel del vinst per liter. T.ex fotogen och färgämne och snygg flaska plus 150 kr i vinst. En farlig produkt i händerna på en hungrig säljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 4 November , 2011 Nej detta är fel, bensinen i Sverige innehåller ännu så länge max 5% etanol, övergången till 10% etanol har blivit fördröjd. Bensinbolagen kommer att ha en informationskampanj inför övergången lovar dom så den som har ett bensinkort hos dom stora bolagen kommer inte att missa detta. Ingen tvingar bensinbolagen att blanda etanol i bensinen det enda som hänt hittills är att lagen ändrats så att max tillåtna etanolinblandning nu är 10% istället för 5%. Märkligt nog har en del personer redan märkt att båten och bilen går sämre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_AMK 3 Postad 5 November , 2011 Själv skulle jag helst köra på E85, men vet inte hur jag ska få motorn att gå bra på det. Mercury 850 -77. Tills vidare kör jag på 95. Tankade 98 en gång för jag tyckte motorn var lite svårstartad. Det gjorde nog ingen skillnad. När jag döremot tog hem batteriet och laddade det fullt gick det bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser