Dominique 0 Postad 1 November , 2011 Hej. Jag ska köpa nya segel (fock och storsegel) och efter att ha sållat i de offerter jag har fått återstår Bodin med Crusinglaminat och Gransegel med GLCX duk. Är det någon som vet om dukarna är likvärdiga eller har erfarenheter? Bodings pris ligger en bra bit under Gransegels. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkno 0 Postad 1 November , 2011 För två år sedan gick jag på uppköpsrunda på höstens båtmässa i Stockholm. Pratade med allt och alla då jag är rätt novis på alla nya material. Det jag fick fram var i alla fall att Boding, rätta mig om jag har fel, tillverkar sina segel utomlands därav billigare pris. Många svenska loft däribland Gransegel syr seglen själva (förutom Rolly Tasker då). Vad jag fick veta var också att bara finns ett fåtal duktillverkare i världen så dukarna ska vara mer eller mindre likvärdiga. Nu kanske det finns kinesiska duktillverkare också. Frågan man skulle ställa sig var vilken duktjocklek och väv det var och alla loft visade på sin egen förträfflighet. Med detta fattade jag inte så mycket bättre utan gick istället på känslan och bemötandet hos loftet samt priset och då blev det Gransegel. Kan också berätta att det inte var några problem att pruta ned priset ytterligare 10% utöver mäss/höstrabatten. Är i alla fall mycket nöjd med segel och uppföljning. Men jag hade kanske varit lika nöjd med Boding också. Kanske inte så mycket till svar men tipset är i alla fall att inte enbart gå på material och pris utan även på känsla. Verkar de ta hand om sina kunder, bryr de sig om dina frågor, problemställning och val etc? Ställ dem mot varandra. Berätta om priset hos Boding och be dem jämföra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 5 November , 2011 Hej! Jag är också på g att köpa segel. Har försökt göra ett upprop om samköp för att få bättre förhandlingsläge,http://www.maringuiden.se/forum/;thread=415071 men ingen har nappat ännu, synd. Det jag kommit fram till är att det är viktigt att man kan få hjälp med justeringar av seglen lätt och bra på ett loft i Sverige och nära hemma. Om seglena sys i Sverige tycker jag inte är så viktigt, bara de kan ändras här. Sedan är det bara att jämföra loften med varandra när det gäller pris och kvalitet och vad som ingår i leveransen. En sista prutning kan ju vara att få med något extra till samma pris. Duk? Någon form av styvare duk än gammal hedlig dacron. Skärning, triradial eller cros cutäven Viss dacron kan göra triradioal) Storlek ? Hur stort är seglet i m2 Trimlina i akterlik (och underlik?) UV-skydd Bukkompensator Telltails Spridarförstärkning Segelmärkning Segelsäck Minst 2 st, helst 4 st genomgående lattor ska ingå. 2 st rev eller för singelrev. Cunningham Travare Lösfotat Anpassning av bom till lösfotat inklusive uthalsvagn på hjul och andra tillbehör. Tänk på att det finns flera segelmakare UK Syversen Rolly tasker Hamel sails Royal marine Segelhuset North sails Saltsjöbadssegel Apollo sails Häsln. Mackey Lagt till lite segelmakare i Stockholm om det är av intresse. Senast ändrad av Mackey | 05 november 2011 | 15:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 November , 2011 Hej Köpte nya segel från Boding inför säsongen 2011 i Crusinglaminat i triradial skärning för både Genuan och Storseglet. Fick en ny båt för lite pengar. Mer fakta under länken http://www.stickanh.se/nyasegel.htm /S Senast ändrad av stickanh | 05 november 2011 | 19:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 November , 2011 Jag har gjort en prisjämförelse mellan olika leverantörer i denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=415071 Skillnaden mellan billigast och dyrast är stor, men mellan större delen av alla leverantörer blir priset nära nog det samma. Boding är billigast och North Sails är dyrast, cirka dubelt så dyra som Boding men så är det stor skillnad i utförande också. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 November , 2011 Är det verkligen så stor skillnad på utförandet? Har du sett vilka specifika skillnader det är eller gissar du beräknat på priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 3 December , 2011 Det är stor skillnad i utförandet mellan North Sails och Boding! Jag har sett alla segel jag jämför i verkligheten och jag rekommenderar alla att titta på det färdiga resultatet innan ni köper segl. Passa på vid en mässa när alla loft finn samlade så går det lätt att jämföra. Sedan kan man ju syna segelmakarna i sömmarna lite under seglingssäsongen också när man segal med kompissar eller ligger bredvid någon för natten. Sedan är det ju inte säkert att man behöver de mest välsydda segelen i det modernaste materialet. Jag valde bort North Sails mycket välsydda segel då jag inte tror jag kommer att ha någon nytta av det extra arbetet de lägger ner på sina segel. Det är lite som med bilar, alla märken gör nästan samma produkt, men ändå inte... Viktigt är också vad man får för hjälp och engagemang från loftet... Även här är skillnaden stor. Det är en upplevelse att tala med en kunnig segelmakare som kan guida än fram till det lämpligaste valen av duk och storlek/form på varje segel. Jag valde exempelvis - på inrådan av segelmakaren - dacron i storsegelet eftersom han sa att jag har ett relativt litet storsegel där laminatduken inte kommer till sin rätt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malla59 0 Postad 4 December , 2011 De allra flesta segelmakare i Sverige syr upp sina segel utomlands. Segelloften står för design och service på befintliga segel. Undantaget är exempelvis om någon båt gör en storsatsning och projekterar en segelupphandling, då kan loftet sy seglen här hemma. De segel som Boding levererat till mig har fungerat bra, likaså Gran. /Malla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 4 December , 2011 Jag är också nöjd med mina Bodingsegel, självslående fock i laminat, stor i dacron, gennaker med strumpa, och nu i januari kommer den nya gennakern på rulle (code one). Hade en genua i laminat men den blev förstörd efter tjörn runt i augusti när jag lånade ut den till en deltagare som sedan förolyckades i en drunkningsolycka. Fick ersatt den från Atlantica med nästan fullvärdet och halverad självrisk, så jag är nöjd med både Boding och Atlantica så här långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser