Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Flintstone

Hål efter givare, två alternativ. Hur skulle ni göra?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är i full färd med det verdervärdiga jobbet att slipa bort att gelcoat från botten för att epoxibehandla i vår. Jag har i samband med det tagit bort en jätteklump till givare till det antika (skrivande!) ekolodet som satt i båten när vi köpte den. Givaren lämnar efter sig ett hål rakt igenom botten i motorrummet. 

Nu funderar jag lite på hur jag ska göra med detta hål. Alternativen jag överväger är att plasta eller att sätta i en bottendyvika.

Fördelen med att plasta är att man vill ju ha så få hål i botten som möjligt av självklara orsaker.
Nackdelen med att plasta är ju att det är ett omfattande jobb, speciellt eftersom det kommer vara mycket knepigt att jobba med plstningen inifrån i motorrummet utan att lyfta ur maskin.

Fördelarna med en bottendyvika är ju att man slipper plasta och att dyvikan ju faktiskt kan användas för att tömma ur vatten i motorrummet vid höst- och vårrustning till exempel vid motortvätt.
Nackdelen med dyvika är ju att det finns en risk för läckage med alla genomföringar under vattenlinjen.

Lite fakta: hålet är 25 mm i diameter och botten är runt 10 mm tjock. Vi kommer inte bottenmåla båten utan ämnar använda båtbottentvätt.

Så, vad säger ni? Ska jag bita i det sura äpplet och ge mig på det omständliga jobbet med att plasta eller ska jag ta genvägen med dyvikan och dess fördelar och risk?

Mvh
Fred

post-5151-1394236865,9967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte lägga in en bild på det coola ekolodet men det funkar inte att bifoga bilden...struliga plattform!



Senast ändrad av Flintstone | 31 oktober 2011 | 23:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För stor bild !?

Bägge alternativen har väl sina fördelar.

Om du har behov av en dyvika skulle jag välja det. Pratet om att ta bort alla genomföringar för att det finns en risk för läkage är ibland lite överdrivet.

På min gamla storfidra hade man pluggat ett flertal genomföringar genom att sätta dit en svarvad rostfri plugg.

Att plasta igen hål efter bottengenomföringar är ju inte speciellt märkvärdigt. På storfidran plastade jag igen några av de pluggade och ett par som jag flyttade för att de satt så dumt.

Påmin nuvarande bpt plastade jag ihen hålen efter några båttengenomföringar som jag flyttade pga att de var dumt placerade. http://thallatha.blogspot.com/2010/06/bottengenomforingar.html

I ditt fall hade jag nog satt dit en dyvika, för att det inte är fel att ha.

post-945-1394236866,0519_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju ha kört på dyvika, det måste ju vara väldigt praktiskt att ha en i motorrummet, det saknar man ju själv ibland, och rätt monterad så är det riskfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden var säkert för stor...men det är ju lite korkat att forumet inte meddelar det utan skapar inlägget utan bild istället.

Nåja, det lutar mer och mer åt dyvika. Seasea har ju två som jag tror skulle passa bra, här är en: http://seasea.se/Vatten/Vatten_Tillbehör/Vatten_Övrigt/DYVIKA_UTV_INFÄSTNING

Det finns även en som är lite mindre. Jag måste kolla på dem och se hur den ser ut på ovansidan, så att säga. Jag vill ju helst inte att det ska vara en grop där vatten och annat kan samlas under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja dyvika om placeringen är ok dvs lättåtkomlig

Mvh

Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mig nog att ha själva skruven på utsidan så att den bara går att skruva ur när båten är på land...eller är det helt feltänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone: Om du inte har behov av att släppa in vatten i motor-rummet så behöver du väll bara kunna öppna den utifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken som man är så måste jag fråga- varför ska du slipa bort all gelcoat, plastpest eller.....?

Ps. Jag hade nog satt dit en dyvekaDs.

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 01 november 2011 | 16:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se anledningen till att släppa in vatten i motorrummet...det skulle vara om man blir så less på båten att man vill sänka den men då fungerar ju ett spett oftast lika bra! yes 

Jag vill ha så slät botten som möjligt så jag måste se hur dyvikorna ser ut från baksidan. Bilden på Seasea visar bara framsidan och den är ju slät nog men om baksidan är ännu slätare så kanske jag får tänka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, plastpest är anledningen. Som du ser på bilden i mitt första inlägg så är/var gelcoaten full av sprickor och det var en hel del kratrar efter blåsor som framträdde när jag högtryckade båten efter upptagning.

Idag har jag slipat KLAAAAAART!!!!!!!!! laugh Visst, det kanske finns några ställen där jag missat lite och får slipa lite mer men det är inga ligga under båten i timmar-pass kvar! Nu ska botten tvättas ett antal gånger för att sedan få torka i lugn och ro under vintern. I vår blir det produkter från Nils Malmgren AB för att bygga upp ett helt vattentätt skikt. Det kommer bli en del slipande då också eftersom laminatet måste spacklas men jag hoppas att det är lite lättare att slipa spacklet än gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Varför inte sätta en bottengenomföring med ventil i hålet, går ju alldeles utmärkt att plugga en genomföring med gängat lock på insidan om man inte vill ha slang på genomföringen.

Själv fick jag ett hål över efter sumloggen där jag satte en genomföring och fick vatten till spolpumpen den vägen.

//Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ingen dum idé Mats! Det måste jag kolla upp lite närmare!

Vår båt saknar sjövattenpump i pentryt så att använda det befintliga hålet för en sådan lösning är ju lysande!



Senast ändrad av Flintstone | 01 november 2011 | 23:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En genomföring är ju alltid bra att ha.... 

Vill bara säga att jag använt de produkter du anger, Malmgren eller vad de heter.

Utmärkta grejor som jag solklart rekommenderar, speciellt som de är billigare än grejor  i båttillbehörsaffären. Tänk på att skydda huden bara, vissa produkter ger fina märken även om du sköljer direkt...   Det lärde jag mig på första båten jag fixade. Har du motstånd att jobba i en skyddsdräkt så tänk om innan... Visst, det blir varmt och skönt men det skyddar huden.

En grej bara. Deras epoxispackel är jättebra, lätt att blanda, bra konsistens att spackla med!
Plus att det står att det härdar fort? Nej, du har gott om tid att lägga på det, ingen stress alls.

Bra! Lite för bra faktiskt.
OM du inte börjar slipa INNAN det härdat helt igenom så har du ett h-e...
Det blir nämligen väldigt hårt. Jo... det är hårdare än gelcoat och plast. Tro mig...

Så stå på pass med Hand / bredslip och börja manuellt så fort det bara går. Det spar timmar med maskinen!
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Funkis, det var bra information!

Jag har skrivit ett långt mail till Malmgrens återförsäljare här i Stockholm om vårt projekt och väntar på att få svar på en hel del frågor. Det skulle dock vara jättebra att få ta del av en användares erfarenheter så kan jag kontakta dig via mailsystemet Funkis? Eller jag kanske ska starta en ny tråd om vår epoxibehandling så alla kan ta del av informationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Starta en ny tråd om skrovbehandling när du är redo att planera jobbet - eller diskutera bara.
Så kan alla som har erfarenheter bidra.

För vi är många som ska renovera skrov...
Då kan jag berätta om hur man ska få bra finish när man lackar friborden också? Eller inte få...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar snart en ny tråd där vi kan prata epoxibehandling! yes Du får gärna skriva om dina erfarenheter i den tråden Funkis, även om friborden! Jag kommer kalla tråden Skrovrenovering av en Finmar SeaCabin eftersom just friborden finns i planeringen för nästa vintersäsong.

Lägger in en länk här så att framtida läsare enkelt kan hitta dit. Det är synd att det inte finns kategorier för varken projekt eller skrov...nu får jag starta tråden i motorbåtsnack vilket ju är lite fel eftersom detta jobb även gäller segelskrov i högsta grad. 

Edit:

Jag inser nu att min redogörelse för epoxibehandlingen kommer bli väldigt lång och behöver en hel del bilder. Därför känner jag att den här plattformen inte är rätt verktyg eftersom långa inlägg är hopplösa att läsa här. Därför skriver jag nu min historia i ett worddokument och sparar det med förhoppningen om att plattformen byts ut. Om det inte sker kanske jag postar i något annat forum och då lägger jag in en länk här.



Senast ändrad av Flintstone | 02 november 2011 | 23:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter OnT nu:

Idag var jag förbi Seasea och kikade på bottengenomföringar och pentrypump. När det gäller genomföring så finns det några olika alternativ. Dels när det gäller materialet och dels när det gäller utformningen.

Materialen att välja på är mässing eller rostfritt. Priserna skilde inte mycket så hur ska man tänka här?

Utformingen är antingen ett normalt utkast, typ för länspump, eller den med en sil som ser ut som en halverad droppe. Jag inser att det är bra med en sil men den är ganska stor och kommer innebära lite motstånd mot vattnet. Om jag skulle välja utkastmodellen så finns den en variant som är mycket platt vilken inte kommer innebära något motstånd alls. Hur ska jag tänka här?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill passa på att skriva att epoxy är allergent i ohärdad form. Att slipa epoxy som inte är genomhärdad är verkligen inte att rekommendera. Bättre då att använda ett mer lättslipat spackel. Eller skaffa en rejäl slipmaskin. Men, i min bok är ett svårslipat spackel ett dåligt spackel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...