Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
kvasthilda

Varning för begagnade utombordare

Rekommendera Poster

Jag har nu köpt inte mindre än 6 utombordare privat. Ingen av dom har gått att starta, utan har varit mindre gördetsjälvmotorer Kompressionen har varit bra på alla, det har varit alla möljiga fel som isärplockat växelhus, ingen gnista m.m.

När jag sen har fått ihop allt och provstartat så viser det sej att dom går illa och oftast stannar efter en liten stund. Alla har visat sej vara utslitna eller skurna i cylindrarna. Fastän det är bra kompression på tändtiftssidan av kolven, så är det dålig eller ingen alls i vevhuset. Med andra ord så suger den inte till sej bensin som den skall. Packboxarna på vevaxeln har varit bra på alla. Efter demontering så har det visat sej att det är kolvarna och cylindrarna som är defekta  på samtliga motorer.

Så min slutsats är: Köp aldrig en motor privat om du inte kan provköra den ordentligt. Helst i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl ofta så att om man köper en defekt eller isärtagen motor så köper man ju säljarens problem o dessa är nog ofta större än vad denne vill påskina. Du får lyfta toppen nästa gång så du kan kolla på riktigt wink

Hur har det gått med Evinruden som inte kylde?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=415425

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor som inte går att provstarta måste ju vara rejält billig för att det ska vara värt risken. Man får alltid ta i beräknande att motorn aldrig går att få ordning på och att det kanske endast är reservdelsplock den går att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där försvann inlägget innan jag hunnit trycka Ctrl C. 

Jo jag har gjort samma erfarenheter under  åren. Den sista var en liten utombordare som gick jättefint  hos säljaren i en spann.

På båten överhettades den efter några minuter. Står forfarande som ett komihåg i garaget.

Nästa gång jag köper en motor ska jag köra den på fullgas i minst en timme på båten jag ska använda den på. Förbehåll vid köpet. Detta kan man framföra för säljaren redan vid telefonkontakt.

Då märker man på reaktionen hur frisk motorn verkligen är och slipper dras med ett till elände. Vet säljaren inget om motorn är den troligen stulen men det är en annan sida av begagnatköpet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många som skulle köpa en bil stående på pallbockar om de bara fårr låta hjulen snurra lite i luften.

Vad gäller TS inlägg så skulle jag vilja veta om det var dyra nästan nya utombordare han köpte dyrt eller 60- och 70-talare för skrotpris ? För man får vad man pröjsar för !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kört med gamla 2-takts motorer i många år tröttnade jag på rök, bensinånger och på om skiten skulle starta eller ej.

Så sommaren 2010 nvesterade jag i en ny Yamaha F80. Mycket pengar men med facit i hand så är det värt varenda krona, tro mej :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamle Johnson ger ifrån sig ett mild fin oljerök, medan min nyare Tohatsu ger fränare doft. Antaglligen förbränner Tohatsun oljan bättre? Båda trivs med Biltemaolja.

Men det är häpnadsväckackande vilka höga priser man kan se på gamla utombordare på Blocket. Gammalt skit ska betalas därefter. En vaxad kåpa säger ingenting om det som är innanför.  Och varför tror ni de säljs?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet att man förmodligen får vad man betalar för, men eftersom jag är en fattig männinska och litar på vad folk säger så har jag trott att man kan köpa en gammal fungerande motor till en rimlig peng.

Så anledningen till mitt inlägg var att varna andra som är lika godtrogna som jag. Men dom flesta här tycks vara experter, så det var nog onödigt att ta upp saken.

 

Vad gäller Evinruden som inte kylde så har jag nog honat cylindrarna för mycket nu. Den går mycket illa och har dålig kompression på en cylinder. Skall köpa överdimensionskolvar och ett nytt impellerhus från Boats.net när jag får råd. Och det kan dröja. Borrningen av cylindrarna kostar 1000:- på verkstan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt för ofta kan det visa sig att billigt blir dyrt, att man köper en grej för halva priset men får lägga ut mångdubbelt för att renovera. Självklart kan dyrt bli ännu dyrare om man har otur och billigt kan visa sig vara riktiga fynd om man har tur.

Kunskap är nog det viktigaste om man vill spara pengar. Att veta vad man köper, vad man har för möjlighet att fixa själv och vad reservdelar kostar. Sen gäller det att ha tid, verktyg och någonstans att vara för att fixa. Ett brinnande intresse är också bra att ha! Personligen så finner jag en stor tillfredställelse att renovera och ibland blir det dyrare än att köpa nytt men stoltheten man känner när man fixat något själv går inte sätta ett pris på! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta alltid med det värsta i beräkningen. Jag har just helrenoverat en penta-diesel som jag köpte billigt. Det arbetet var kul, intressant och i slutändan också billigt. Men då var också priset ordentligt nedsatt pga. att man inte visste vad som var dåligt på motorn att jag hade tid att vänta handla vissa dyrare delar begagnat. Och inte minst att en helrenoverad fungerande diesel betingar ett relativt högt värde på marknaden.

Man blir förvånad vilka priser det är både på utombordare och inombordare på blocket. Tycker denna tråd är en bra varning till alla som googlar på trasiga begagnade båtmotorer, bra att du lyfter detta. Alla är inte experter som tittar in på detta forum.

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...