Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
benny_b

Gjutform av Cellplast? Funkar det??

Rekommendera Poster

Tänkte göra en mindra båt typ Flugan till ungarna i vinter. Kan jag göra gjutformen av plast? eller smälter cellplasten av det? funkar det av annat mtrl? typ markskivor eller liknande??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa cellplaster löses upp av polyester och vinylester. Antingen kan man försöka försluta ytan med något tätt, eller göra en improviserad gjutform av något annat. Vad som helst som tål det man ska gjuta och har eller kan få en blank yta så det släpper efter härdning fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänkte du plasta med polyester går det inte att plasta på frigolit. Markfrigoliten på bilden stänkte jag en droppe på. Har hört att epoxy fungerar,men har inte provar det själv.

Det finns speciell cellplast fpr att tex bygga stommar av. Brukas ofta kalla Divinycell, som egentligen är ett varumärke http://www.byggplast-batprylar.se/Plast-Glasfiber/Distansmaterial/Distansmaterial_divinycell

Lite om att bygga enplastlonstruktion http://thallatha.blogspot.com/2011/01/doghouse.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här va bilden. Den grundare skadan var en trasa ,ed aceton somlåg ett ögonblick på frigoliten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del material som tål polyestern och är lätta att jobba med. 

Gips, lera, Husfix, balsa, frigolit med pålimmad plast eller aluminiumfolie, aluminiumplåt, fanér, tunn kryssfanér, trä osv. Man har inte så stora krav på stabilitet så en ganska simpel form kan duga.

En kombination av ovanstående material kan fungera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle kanske kunna göra en enkel plugg av masonit efter originalritningarna som du plastar formen runt. När plasten härdat river du pluggen inifrån och plastar upp båten som vanligt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer bli en dyr leksak åt ungarna om man ska gjuta den med epoxy. surprise Kommer förvisso kosta en slant även om man använder billig polyester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

benny b  kanke är en tät enwink

jag hade använt plyfa eller ribbor  

som grund  som sedan försluts med lamineringsepoxy och väv (som man bygger kajaker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp billig tak eller väggfärg och måla skivorna med så kommer det funka. Jag har själv gjort det till div. olika saker i och med att jag jobbar med tillverkning av plastisolering och haft tillgång till materialet : )  Glöm inte och testa på en liten bit först bara

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

benny_b: Jag har en Flugan av plast som du kan få köpa! Den behöver plastas lite inuti och styvas upp lite med något eftersom det bara är ett plastskal nu. Jag har prov-åkt med den med 8 hk och den gick som ett skott men man kände hur hela båten lixom böjde sig.

Du får den för 1 000:- och då får du med ratt och wirar till styrningen, som dock inte är i topp-skick men fungerar. Båten finns i Glöte i Härjedalen och den går att ta på en vanlig släpvagn. Skulle tro att den är för tung för att lagligt kunna transporteras på takräcke även om det nog skulle gå.

Intresserad så ring 070-321 72 73

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...