MatsY 1 Postad 30 Oktober , 2011 En liten fundering... Jag har en halvplanade båt med ett roder i glasfiber, ganska så rejält, ungefär som på en segelbåt. Ser man på moderna halvplanande båtar och självklart helplanade, har dessa ett rostfritt roder som inte är speciellt stort. Vad tror ni, har detta klumpiga roder någon betydelse i motstånd dvs fart. I vad består så fall motståndet, propellerström eller bara det faktum att det är ganska så tjockt och stort. Är det överhuvudtaget någon ide att bara fundera på att byta till ett smäckrare? mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 30 Oktober , 2011 Formen är väl egentligen mer kritiskt än ytan om det är riktigt konstruerat i övrigt, tror det är försumbart. De borde väl, om jag inte tänker helt fel vara utformat ungeffär som en flYgvinge men dubbelsidigt. Kan inte tänka mig man vinner märkbara prestanda i praktiken om den nu inte skiljer väldigt mycket. Edit: Åtminstone flygplansvingar har mycket att göra med optimal funktion kontra tänkt hastighet. (men nu skall ju för visso inte rodre skapa lyftkraft men i övrigt är ju principen densamma). Ett roder med mindre yta men felaktig form kommer tvärtom att bromsa då det skapar fel strömmar bakom. _ Senast ändrad av Mizzarrogh | 30 oktober 2011 | 18:46 Senast ändrad av Mizzarrogh | 30 oktober 2011 | 18:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsY 1 Postad 31 Oktober , 2011 Ok, det är väl ungefär som jag själv trodde. Är kraften i propellerströmmen tryckande eller dragande? Vad kan det ha för betydelse att det skapas turbulens runt roder av en förhållandevis kraftig propellerström? mvh//Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Januari , 2012 Svårt att svara på detta, då vi inte ser någon bild eller vet vad det är för båt. Men om du har ett överstort roder idag så kanske fördelarna är att det greppar bra i låg fart och kanske även styr bra när du backar. Nackdelarna kanske är att det ger lite för mycket motstånd och att du kanske får vibationer från propellern. Det kan även hända att propellern tappar i effektivitet om rodret är nära propellern Ett rostfritt roder är förmodligen dyrare att tillverka men kan ha fördelen att det går att göra tunnare till samma styrka. Om du lämnar mer info kanske du får bättre svar...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser