Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
pismo

Miss med glykolblandningen i motorn ?

Rekommendera Poster

Hej.

Har kört igenom glykolblandning i  min motor efter konstens alla regler, när jag idag hittade ytterliggare en blå vingmutter i underkant på en slang i framkant på motorn. Döm av min förvåning när jag lossade skruven och vattnet som kom ut där ifrån inte var blått (glykol), det var dock inte mycket vatten som kom ut ca: 1 dl. Vattnet är blått i limporna och i blocket när jag öppnat dom övriga 4 skruven. Jag körde igenom ca: 20 liter 50/50 blandning genom motorn. Hur är det möjligt att ha glykol i block och limpor men tydligen inte överallt ? Är det någon risk för frysning nu ? Eller har eliminerat det när jag tömt alla skruvar jag kan hitta? För övrigt så har jag läst att även oljekyl skall tömmas, var sitter den, eller jag kanske inte har någon ? Motorn är en Mercruiser 5,7 med bravo 3. Tacksam för svar.

/Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om du kört igenom glykolblandning i din motor efter konstens alla regler så bör du inte hitta rent vatten någonstans i motorn. Så troligtvis har du missat något.

Ett vanligt fel är att man inte varmkört motorn så att termostaten / termostaterna är öppna när kör in glykolblandningen.
(Eller att termostaten hunnit stänga innan du får in glykolblandningen).

Om du har vatten i motorn och det fryser kan det så klart vara komponenter som pajar.

Om du har en vattenkyld oljekylare och du har kört in glykolblandning i den är det inga problem med frysning. Kolla i din manual var / om du har oljekylare eller hör med en auktoriserad verkstad för säkerhets skull. Det kan bli dyrt att missa vid vinterkonserveringen......

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att termostaten är varmkörd innebär väl inte att den släpper igenom den kalla glykolblandningen? När den kalla vätskan kyler ned termostaten blir det inte mycket som passerar i det lilla skvallerhålet som brukar finnas i termostaten. 

Ska det göras enl. alla konstens regler ska termostaten tas bort. Att ha en gryta med kokande glykolvatten skulle fixa det ändå antar jag.

Bara en tanke jag fick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis detta hände mig vid en konservering.

Körde motorn varm, sedan in med kall glykolblandning.

Ca 25liter färdigblandad.

Av någon lustig anledning och nyfikenhet drenerade jag blocket. Till min stora förvåning så hade inte glykolen gått in nämnvärt.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Eftersom jag tömt ut vattnet ur motorn nu, bör ju det inte föreligga någon frysrisk ?

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...