Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
ljunghall

Ska man ta loss propellrarna i vinter?

Rekommendera Poster

Hur troligt är det att man får propellrarna stulna på vintern? Båten ligger på hamnplan i en ganska stor hamn (Höganäs), propellrarna är 4-bladiga i brons (?), båten är en Storebro 34.

Hur svårt är det att skruva av propellrarna? Vad ska man tänka på om man gör det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få loss proppar i brons från sin axel, brukar vara myckat svårt. Det krävs ofta att man värmer loss dom med en gassvets.

Så jag tror inte du behöver oroa dig, men jag lovar ju inget ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både ja och nej att det är svårt att få loss propparna. Har de suttit länge och aldrig rörts så blir det ju riktigt svårt... och om inte ens tjuven orkar så är det ju en bra metod att få ha dem kvar.

Men det sjömansmässiga är väl att ta loss dem regelbundet och smörja med någon lämplig gucka? För om guckan är bra så blir det faktiskt ganska lätt att få loss proppen? Du väljer alltså.

Risk är svårt att sia om. Hade en HT med 290 drev på min egen tomt i många år. Och en söndag morgon när jag ska hämta tidningen så är pressen uppvikt, proppen borta och drevet hänger bara i en enda bult. Sedan hörde jag av en granne med hund att han sett några som han uppfattade som hantverkare att hålla på med service ( jag tog in proffs vartannat år och det visste grannen )
Men hur tjuvarna kunde veta att jag var borta hela eftermiddagen / kvällen dagen innan...    ?
En kompis blev av med alla winchar ute på Bullandö marina, de såg ut som hantverkare också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det mesta är det lätt.

Slägga som mothåll, handslägga som man slår ett rejält slag mellan bladen. Och proppen lossar lätt, låt några varv på mutter vara kvar, då tappar man inte proppen i backen. Eller med avdragare. Bara i undantagsvis har jag behövt värma. Lossat ett femtiotal proppar.

Proppellerstölder är inta vanligt på fasta raka axlar. Däremot på drev är de stöldbegärliga.

Drevbåts körarna verkar som de kör mer på botten än på djupt vatten. cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är kg priset på mässing?...

Om tjyven får mindre än femhundra spänn för en halvtimmas arbete är du nog säker.

Tjyvbarheten brukar stå i relation till hälarpris, förväntad arbetstid och priset på amfetamin. Det spelar även roll hur båten står uppställd. Kan man förvänta sig arbetsro på platsen eller är det stor risk för upptäkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skull sälja 3 proppar, men fick inte betalt för mässing/rödgods, ca 20 kr kg. Beroende på att det inte är ren metall utan en märklig blandning av järn, aluminium och koppar plus andra metaller.

Således skrotvärdet är inte värt arbetet att stjäla proppar. Men det vet inte tjuven.

Så numera försöker jag sälja överblivna proppar som proppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...