Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
ljunghall

Tål teakdäck att ligga naket på vintern?

Rekommendera Poster

Vi har sedan i somras en Storebro 34 med (träskrov och) teakdäck, som ska ligga ute i vinter. Säljaren hävdar med emfas att båten inte ska täckas med pressenning då den behöver luft. Men vi får olika bud från olika håll på om teakdäck tål att ligga ute utan pressenning på vintern.

Vi har ett vinterkapell men det täcker inte däcket.

Senast ändrad av ljunghall | 30 oktober 2011 | 10:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft lite olika träbåtar....  så det du har fått som råd stämmer såtillvida att alla som har träbåt försöker bygga ganska luftiga ställningar runt båten - just för att trävirket ska torka upp? Vilket en tät täckning kanske skulle påverka.... men enligt min uppfattning så gäller det här med att torka mest skrovsidorna och framförallt botten vilket innebär att överbyggnad ändå måste hanteras för sig.

Troligen så skulle ett nylagt och perfekt teakdäck klara en vinter utan minsta problem. Men ditt däck är inte nylagt.... då tror jag att det som händer är att fukt / vatten kommer in i springor och sedan fryser vattnet ( vatten utvidgar sig fryst ca 10%  ) och det frysta vattnet kommer att förvärra springan som till slut blir ett läckage. För att inte tala om pluggade skruvskallar, när de pluggarna börjar att resa sig har du ett digert jobb att börja byta ut dem efter att ha skruvat ut skruven, dragit i en ny skruv i massa eller epoxi, ny plugg och sedan slipa och behandla däcket. Tro mig, det jobbet vill du slippa så länge det bara går!

Bedömer det är bättre att täcka med en luftig ställning - så klarar sig däcket bättre. Kan du bygga ett hus så är det bäst. Det finns fina kopplingar att köpa för rejäla trästöttor, kostar lite men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör allt täcka båten. Regn under senhösten och snö sliter hårt på trät. Men försök gör det så luftigt som möjligt utan att för den skull riskera att vinden (vinterstormarna) lyfter bort hela rasket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med bitter erfarenhet av teakdäck skulle jag definitivt täckt båten med nån formav täckställning, typ NOA, som väl de flesta gör idag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har iofs ägt en liten mahogny-seglare för länge sedan, men glömt det mesta.
Har dock numera en snickarkunnig granne med en J18 (iofs utan teakdäck). Verkar enligt honom som att just mahogny-båtar kan kräva lite mer försiktighet i vårt klimat, pga träslagets egenskaper?

Allmänna principen tycks för mahogny-båtar vara att försöka torka ut skrovet litet extra (gärna tidigt upptag, snar regntäckning etc?) inför vinterns frostspräng-risk. Och att sen på våren i vanlig ordning åter försöka vattenmätta/svälla bottenbordens plankor för att undvika överdrivet läckage/länspumpning vid sjösättningen.
Mahogny verkar alltså enligt min granne vara lite dåligt anpassat för vårt klimat genom extra frostkänslighet??
[Han sken iaf som en sol då han upptäckt att de nedersta J18-borden faktiskt var gjorda av ((ek)), kan eventuellt betyda nåt? Även detta med marinornas höstlyft-personal - ibland kanske oerfarna praktikanter- och deras sätt att placera lyftsling samt hantera högtryckssprutan har jag hört skräckhistorier om.]

Har inte alls kunskaper nog att värdera detta med träslagens egenskaper, men anar ändå att vid val av täckmetod så kan nog hänsyn till både teakdäcket och skrov-mahognyn vara bra??

Det är ju värdefull mahogny-pärla du har köpt, enligt din länkade blogg och även tidigare MG-trådar.
Skulle själv försökt kolla upp detta med mahognyns egenskaper och vägt samman med teakdäckets.
Förmodligen blir slutsatsen att luftig täckning, modell paraply/regntak enligt ovan är bäst??

Även loggat in som medlem i träbåts-akutens forum och ställt frågor där, om du mot förmodan inte redan gjort det. (För själv uppfattar jag det som att träbåtsägares nät-Mecka ligger där, MG får ursäkta??)

Mvh Thomas
Sen edit, liten rättelse: Kollade med grannen, det är fur (antagligen oregon pine) i nedersta J18-borden. Har tydligen att göra med fiberlängden, som också MarkusF påpekar nedan.

Senast ändrad av Thomas-1 | 06 november 2011 | 11:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På träbåtsakuten som nämns ovan finns det ritningar på båthus, om man inte vill köra med Lövhultsbeslag som finns hos Clas Ohlson bl a. Det är nästan nödvändigt att ha ett fristående hus, du kommer att ha problem att lacka framåt våren annars med presenning och/eller kapell som hänger mot skrov och överbyggnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer att mahogny är lite mer känsligt än t.ex. fura eller ek i skrov när det gäller frost. Det har med fibrernas längd att göra tror jag. Mahogny och teak är mer känsliga för frostsprängning än ek och fura, och det var också därför man helst tog något annat träslag längst ner i samborden på båtar, precis som din granne hade på sin. Det är där fukten ligger kvar längst och kan spränga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har själv teak däck på båten super snyggt men tro mig man vill inte ha jobbet att lägga nytt

i vissa fall är det lika dyrt som en beggad båt eller dyrare själv känner jag mig lite orolig på vårar

om båten är otäckt, och skulle nog vara sömnlös på vintern. Att inte täcka över vintertid låter galet.

om man inte har en teakdäcksomläggningsfirma.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej Ljunghall!

Jag har tidigare renoverat en Storö III i mahogny; vi köpte ett stort tält från Coverstore och det blev otroligt bra. Inte billigt men bra. Invändiga plastväggar för att undvika kondens och duktigt med genomluftning. Båten måste skyddas men bra med genomluftning är A och O.

Idag är denne Storebrobåt borta ur vår ägo och vår nuvarande Storebro 31 njuter av inomhusvärmen. Det är det bästa. Er Storebro skulle må gott inomhus, ej uppvärmt såklart.

Senast ändrad av Seari | 14 april 2012 | 18:34

post-10019769-1394237012,7841_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, nästa vinter ska vi nog försöka hitta en lada någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...