Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
M_i_c_k_e

Upptagning redan? Nej vi kör ett tag till !!!!

Rekommendera Poster

Härligt!!

Vi ligger också forfarande i men har tagit av seglen och ska idag göra iordning vår varvsplats för upptagning inom två veckor sådär. Men innan dess hoppas vi på en fin helg till ute - då som motorbåt med vår 40 Hk VP (har man en segelbåt kan man välja mellan att vara motorbåt eller segelbåt -ytterst praktiskt).

Önskar dig många fler fina dagar i Kalmarsund denna varma, fina och svamprika höst.

Bilden togs i mitten av oktober. Årets sista dopp och trattkantareller - lite surealistisk men underbart att få vara på sjön på hösten

post-2001-1394236865,3117_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ångrar inte att jag tog upp båten den 20/11 med tanke på det senaste dygnets blåsväder.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag ångrar nåt, så är det väl att jag inte redan flyttat båten till vinterplatsen. Var ner och tittade till den igår och det såg häftigt ut. Skall åka ner och kolla hur läget är nu. Det blåste bara 33,1 m/sek i byarna på på Hållö i natt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller tummarna för er!  Här har det blåst måttligt och vi har lagt spring så hon inte kommen någonstans men vi vill upp nu. Det är fullt med snö ute!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Cia för det.

Det hjälpte faktiskt till en viss del. wink

Thallatha låg som en Swan när jag kom ner i morse. Jag har ju den sämsta platsen i hamnen ur vind och vädersynpunkt. Ur seglingssynpunkt är det dock den bästa. Det går alltid att ta sig ut och in för segel.

När jag var nere i går och kollade hade båten  ganska stor slagsida och låg och tryckte mot Y-bommen. En av de sex förtöjningsändarna hade skavts/slitits av.  Den som det under rådande förhållande var mest påkänning på. Dessvärre hade jag av någon anledning tagit den klenaste tampen med ryckdämpare på den platsen när jag anbringade dem i våras. Har tänkt på det ibland att jag skulle byta, men det har inte blivit av. 

Med det vädret som var när jag var nere och kollade igår så tyckte jag inte att det var läge för en gamal stelbent gubbe som mig att försöka ta mig ombord och lägga på en ny tamp. Med de övriga fem tamparna låg hon ändå väl förtöjd.

Det värsta som skulle kunna hända var väl om hon skadat båten intill. Om hon hade slitit sig helt och drvit ner mot vågbrytaren av skrotsten och blivit kaffeved, hade ju inte egentligen spelat så stor roll - det är ju bara en gammal båt. Inget att våga liv och lem för. 

Däremot hade den ena förtöjningen av gummibåten slitits loss och gummibåten hade åkt ner i vattnet med aktern. Toften och brädan som håller ner den uppblåsbara kölen samt den uppblåsbara durken hade försvunnit. Brädorna hittade jag, de låg nere vid vågbrytaren, men den uppbåsbara durken har nog försvunnit åt Bohus Malmön till.

Ja ja - lite spill får man räkna med, när man är så dum så man inte tar hem grejorna i tid. Hittar jag inte den uppblpsbara durken får det väl bli plyfadurk i fortsättningen.

Nu är det ju nästan bleke. 13,4 m/sek med 16 m/s i byarna. Det är en väldig skillnad mot när det blåser över 33 m/sek. http://www.utpost-hallo.nu/Dygnstabell.htm

post-945-1394236884,2006_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår var det myggfritt. 2 båtar i sjön på vinterplatserna inga problem.

Har idag vattenfyllt 3 fendrar, några fendrar hade blåst upp på skarndäcket.

post-571-1394236884,3185_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fy sjutton vilket blåsväder ni haft. Häftig bild Lasse-L.

Och trist med den uppblåsbara durken, Toaeb, De brukar ju sitta fast ganska bra.

Vår jolle ligger upp och ner på hamnplan - man kanske skulle ta sig ner och se om den ligger kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I. Jag är dum wink

2. Jag tillbringar för mycket tid strax norr om Åkersberga smiley

3. Jag har inte använt gummibåten en enda gång i år och inte pumpat den sen i Augusti. blush Därför satt inte durken fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...