Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
niddex

Hjälp med vinterkonservering - färskvattenkylning

Rekommendera Poster

Är det någon som an förklara för mig hur mitt kylsystem fungerar ?

har både sjövatten färskvatten, vet vad som kyler vad men jobbar dom ihop på

något sätt. min båt, nimbus 22 dc med 570A, V8, dp290.

kört runt med färskvatten tills det såg rent ut, sen 2 hinkar med 50/50 glykol.

innan dess hade jag tömt expansionkärlet på vätska och även där fyllt på med 50/50.

Efter genomkörning så var det ungefär -15 på glykolvärdet i expansionskärlet. ( -35 innan )

hur mycket ryms i färskvattensystemet ?

Hur tömmer man färskvattensystemet ?

mina frågor grundar sig på alla andra osäkra båtägares frågor angående vinterkonservering.

 

Enligt min handbok Nimbus/Volvo Penta så skall man bara köra igenom sjövatten med glykol efter genomsköljning med färskvatten ??   Och inget mer ???

För övrig info är att ett år trodde jag att jag gjort rätt, fyllde expansionkärlet till -35.

På våren läckte värmeväxlaren som ett såll och måste ha spräckts under vinter, i botten

av värmeväxlaren går en liten slang från sjövattenpumpen, är det så att sjövattnet kyler värmeväxlaren ??

Tacksam för hjälp !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det fungerar som på din bil. Din bil har kylarvätska som går runt i motorn. (Det är färskvatten och glykol).

På din bil kyls detta av en luft/vatten värmeväxlare (kylaren) som kyls av fartvind och en fläkt. I en båt funkar detta inte så bra. Ingen bra plats för kylaren, för låg fart mm.

Men istället har vi sjön. Den är alltid relativt kall. Så vi ersätter bilens värmeväxlare med en som kyls av sjövatten. Så sjöfartendelen kyler färskvattnet på samma sätt som kylaren i bilen.

Vätskorna får inte kontrakt med varandra.

Jag vet inte hur mycket färskvatten det är i din motor, men i min är det ca 10 liter. Observera att det blir mer om det finns andra saker inkopplade så ökar vattenmängden. Man kan till exempel låta färskvattnet passera varmvattenbredare, värmare, defroster mm.

Hur man drenerar systemet bör stå i manualen. Det brukar finnas ett flertal ställen. I ditt fall har du nog bara fått ut en liten del och fryspunkten var högre på det som var kvar. När de sedan blandats med det du tillsatte så blir det ju som du beskriver.

/Marcus

(Edit: Lade till nyrader mellan stycken. Dessa kom inte med då jag skrev på mobiltelefon)



Senast ändrad av rejas | 30 oktober 2011 | 08:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När allt är som det ska, ska du inte röra färskvattensystemet. Det innehåller 50% vatten och 50% glykol och klarar då ner till -35 grader. Det byts inte mer än var 5-7 år ungefär.

Sjövattensystemet kör man först igenom med rent vatten och sedan med 50/50 glykol/vatten tills det kommer ut blått vatten med avgaserna (dvs att glykolvattnet finns hela vägen). Brukar gå åt ungefär 10 liter blandning till det. Sen är det klart! Där duger den billigare blå glykolen alldeles utmärkt.

Läcker värmeväxlaren ska du se över det. Till värmeväxlaren går färskvattensystemet och sjövatten. Sjövattnet kyler färskvattnet utan att det blandas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska bara köra glykolblandning genom sugslangen till vattenpumpen, då konserverar du värmeväxlare ev oljekylare, sjövattenpump, avgaslimpor och knän.

Du har endast sjövatten i den här slingan och den måste därför köras med glykol.

Man kan säga att det finns två kylslingor en primär och en sekundär Primären är enl ovan och där är det sjövatten som cirkulerar. Här finns det dock 2 varianter, vanligast är enl ovan, kallas halvsystem. Finns även det som kallas helsystem då är inte avgaslimporna med i primärslingan utan ingår då i motorns interna kylvattensystem

Fördelen med helsystem är att man sparar avgaslimporna mot rost, men det kräver en större värmeväxlare

Sekundärslingan är motorns interna kylsystem.

Primär och sekundär skils åt i värmeväxlaren

Mototorns interna kylvatten är redan frostskyddat om allt står rätt till. Det du gjorde när du tömde expansionkärlet var att spä ut motorns glykolvatten. Är frostskyddet -35° behövs ingen påfyllning.

Det du gjorde för några år sedan är att du hade rent sjövatten kvar i sjövattenslingan och då fryser saker sönder, värmeväxlare i ditt fall eller avgaslimpor vattenpummp etc etc.

Svaret på din fråga om värmeväxlaren kyls av sjövatten så är svaret Ja

Vatten sugs in via drev eller sep intag i båtbotten, sjövattenpump,värmeväxlare ev oljekylare avgaslimpor och knän. Vattnet dumpas sedan i slutet av knät/reiser för att blandas med avgaserna och vidare ut i sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...