Gäst jonas Postad 5 December , 2004 Hej! Bor på ostkusten och har tänkt att skaffa mig en styrpulpetbåt att ha och köra omkring i skärgården med. Har redan en 6 meters daycruiser inom familjen men skulle vilja ha en lite mindre båt (och fr.a mindre motor...) så att man inte behöver bli ruinerad när man är ute och kör. Budgeten ligger på ca 70 000:- och båten skall vara ny eller nästan ny. Omöjlig ekvation eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Goostav Postad 5 December , 2004 Hej, inte omöjlig men svår. Jag antar att du vill ha en båt på drygt 5m, det finns två olika märken som gör bra båtar till hyggliga priser, Uttern och Ryds. Själv tycker jag att Uttern gör perfekta båtar(har haft 3 själv) och du borde kolla på en Uttern 4602 eller 5102. Båda två helt underbara båtar. Men sträker du dig till drygt 100000 finns det många bra båtar, runt 10år gammla, men det man bör tänka på att det inte är så stor skillnader på helt nya båtar och 10år gammla båtar. Det är nästan så att kvaliteten på 10år gammla båtar är bättre än nya båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 5 December , 2004 Hej! Jag gav 60.000 för min 98` HR455 med Honda 40 4tkt (kolla min sjöbod) för drygt ett år sedan (inkl trailer). I princip nyskick på rubbet :-D Perfekt för dagsutflykter med familjen, samt fisketurer med grabbarna ;-) ... dessutom är ju Hondan grymt tyst och snål på soppan :-tackar Lycka till! // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonas Postad 6 December , 2004 Hej igen Tack för tipsen! Din Höga Rodd ser fin ut och dessutom riktigt bra pris!! Blir avundsjuk, du vill inte sälja den... Jag läste en test av styrpulpetare från båtnytt 03/04. Där tyckte man att Höga Rodd hade dålig finish med Sikaflex i breda skarvar samt missad topcoat på en del detaljer. Vad är din erfarenhet? Kollar man nypriset på Höga rodd blir man sugen, ligger många tusenlappar under tex Ryds (som brukar vara lågpris)!! MVH Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 6 December , 2004 För dom pengarna får du ju en riktigt bra begagnad styrpulpetare. En båt från 4,70-5,0 meter är ju idealet. Det svåra är nog inte direkt båten. Utan kvaliten på motorn. En fyrtakt med inte för många år på nacken vore bra. Bra båtar som jag tycker ska fluktas på. Askeladden, Uttern, Crescent eller Bella. Nu skriver jag inte ut modeller. Utan tanken är att du ska kolla efter deras rent planande modeller. För du har väl inte tänkt att fiska med. För då blir det en annan avägning av skrovet. Men förutsätter att åka fort och hyfsat stadig. Ju mer V-skrov, ju mer rörlig båt. En 50 hästare fyrtakt är att fördra. Tvåtakt blir ju billigare att köpa. Och man kan ta en många gånger dyrare båt. Viktigast är att kolla under nyare båtar. Däremot är motorn svårare att kolla på torra land. Bästa tiden är annars vintern att köpa billigt. Men då måste man kolla motorn till tusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 6 December , 2004 Hej. Har hört/läst mycket skit om HR. Kan inte dra några egna slutsatser eftersom jag bara sett dem på mässor. Håller dock helt med Elanen att det viktigaste är att kolla motorn och sedan se till att båten ser OK ut och är av ett känt märke. Betyder mycket för andrahandsvärdet. De flesta funderar ialla fall nån gång på att sälja... Kör själv en Yamarin med 50hk 4takt och är mycket nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonas Postad 10 December , 2004 Hej igen och tack för alla svar! Lite feedback på vad som hänt sista dagarna. Båten är funnen!! HR500 Sport från 1995 med 30 hk Mercury 2-takt i Nyskick. Dessutom nytt bamsigt ekolod... Inte vacker men otroligt charmigt bruksig. Påstås dessutom bete sig ganska väl i vattnet. Lagom stor för kusten (5x2m). Återigen tack för alla svar! mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonas Postad 10 December , 2004 ..kanske skall lägga till att jag klarade mig under 50000:- dessutom med motor & båtgaranti t.o.m nästa säsong (köpt på marina alltså) /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molpejonas 0 Postad 10 December , 2004 bor i vasa och vi har en Rönnqvist R500, bra och relatift billig båt.jag minns inte internet adress men gå in på google och sök den finns där.denna båt planar perfekt men har fina sjöegenskaper och jag har varit ut och kört när det blåsit över 20 m/s, gick fin fint.det finns många modeller 470-600.fabriken finns i Sundom 8km söder om Vasa. kolla in det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molpejonas 0 Postad 10 December , 2004 sorry jag är lite efter tittade inte på ovanstående.men kolla in rönnqvist ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser