Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
SID1

Drevoljan luktar!

Rekommendera Poster

Hej , behöver lite hjälp i mina funderingar, när jag idag byte drevolja på mitt Alpha drev. När jag tömde oljan så luktade det bränt och oljan var ordernligt svart. Några ideér om vad som har kunna gjort det. Belastningen under sommaren har inte varit stor, dvs max 20 knop med hjälp av en Mercrusier 5,7L. Det har varit max 30 gångtimmar. Ideér ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet blir ordentligt varmt när båten planar, den övre delen får ingen kylning. Då blir oljan het, smörjer inte och blir svart. Givetvis är förslitningen stor inne i drevet. Det kan orsaka att hela drevet skär ihop av denna orsak.

Botemedlet heter drevdusch, en enkel grej som kyler hela drevet. Monteras på utsidan och duschar den övre delen med vatten på utsidan under gång.

Gå in på drev.se sök på drevdusch och den övre modellen för 1690:- passar till ditt drev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det luktar illa om oljan efter en säsong är normalt men att det luktar bränt låter fel. Svart olja efter 30 timmar och max 20 knop är inte heller normalt. Vad det kan bero på? Ett lager som går lite varmt skulle jag gissa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era ideer, då börjar jag med att montera en drevdusch till nästa säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...