Seawing 10 Postad 27 Oktober , 2011 Hej, jag har nyligen köpte en segelbåt Kings Cruiser 33 med en Yanmar 3GM30. Den nuvarande propellern är en Folding 2 bladig med beteckning RH17x11 och jag skall byte den emot en fast 3 bladig propeller. Teoretiskt så borde man ha en propeller med mindre stigning typ 17x10 eftersom man får mer yta med 3 blad, men jag vill ju samtidigt ha bra fart och kraft. När jag provade båten så fick jag 6,0 knop vid 2500 varv på motorn och jag provade dessvärre inte mer eftersom jag inte visste max varvtal för motorn. I boken ser jag nu att det är max 3600 varv och marschvarvtal är 3200-3300 varv. Det finns även något som heter Shewback och Cuppad och jag är intresserad av vad dessa beteckningar betyder. Vore glad om ni kan ge mig råd om propellerköp. Mvh Göran Fredriksson Ps: jag såg en annan segelbåt 34 fot med samma motor som hade en 16x12 trebladig propeller. Så 17x11 är kanske rätt tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 29 Oktober , 2011 Hej ! Det verkar som DU har koll på teorin, men om Du inte hade hittat den här informationen innan så ... JAg åker omkring med en Cumulus med orginalmotor YSM12G samt orginalpropeller liten 2 bladig folding och har tänkt liknande tankar som Du. http://www.hamnen.se/Batteknik/Fredriks-Motorskola-Del-5-Propellerteori MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 30 Oktober , 2011 Peter. Stort tack för länken, det gav en hel del information. Jag har fått kontakt med 2 olika firmor som tillhanda håller propellrar Rodahl i Lidköping och Propellertrim i Sthlm. Båda har varit väldigt hjälpsamma, men jag skall titta lite på båtmässan 11/11 först innan jag bestämmer mig. Det lutar åt en 17X12 eller 16X12 med 3 blad. Det tråkiga är att jag har en RH17x13 men den har fel navhål Detta med Shewback och Cuppad har jag fått svar om, det var finesser för snabbgående båtar. Min segelbåt ingår säkert inte i denna kategori. Senast ändrad av Seawing | 30 oktober 2011 | 16:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickejo 0 Postad 30 Oktober , 2011 Tjena jag har kört denna säsongen med en 3 bladig kiwi-propeller, hade en fast 3 bladig innan och kan bara göra vågen åt den nya propellern. Mer fart i seglingen i mellanvindar och stopp på en fem-öring. Kanske inte det du var ute efter men ett inlägg i propeller-debatten... Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 30 Oktober , 2011 Hej Mickejo. ! Vad fick Du betala för en sådan propeller ? Om jag förstod det rätt så har du en 35 fotare - hur många hästar har Du på motorn ? Vilken storlek valde du ? VAd tror DU skulle hända om man satte den på en gammal Yanmar 12 hästare ? MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkno 0 Postad 1 November , 2011 Kan också starkt rekommendera Kiwiprop. Relativt billig, lätt att underhålla och skulle ett blad gå sönder kostar ett nytt inte mycket. Har nu kört två säsonger och är mycket nöjd. Innan hade jag en fast 2 bladig så skillnaden blev enorm. 1,5 knop vid 3000 varv. Stannar direkt vid back och jag kan backa mycket lättare. Svårt att jämföra fart vid segling men tycker den är betydligt snabbare nu. Har en 34 fotare med 29 hk och drev. Beställde min Kiwiprop via Frankrike då jag tyckte att Finisterra som marknadsför den i Sverige var dyra och svåra att nå. Pris ca 10500 inkl frakt. Kommer inte ihåg storleken på propellern men kan kolla om du vill. Angav en del parametrar till säljaren och fick den färdigjusterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser