Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
guzzy96

inom eller utombordare på förstabåt

Rekommendera Poster

Hej!

jag är en kille på snart 16 som skulle vilja köpa en första båt (motorbåt).

jag har dock bara 40 000 i budget men kan jobbba in lite mer om det skulle bli panik. Jag siktar på en ht/kabin runt 5.5-7 meter och det finns på blocket i den klassen för min budget. Vilket är bäst att börja med? inom  eller utombordare? 

Jag  vet en båt som heter Marieholms catalina m22 som jag läst om och som verkar vara en bra förstabåt men vill försäkra mig om det.

bränsle och körkort kommer jag säkert få av släkten :)

Tack för all hjälp, det uppskattas jättemycket:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båt du än köper i denna prisklass så kommer du att behöva meka en hel del med motorn, då den kommer säkert att vara minst 10 år gammal. I detta fall är en 2 takts utombordare med förgasare enklast att meka med. Samt har inte så många delar som kan gå sönder.

Du behöver inget körkort till båten, men om du inte har någon större båterfarenhet så en bra kurs om bl.a sjöregler kommer att vara till stor nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad kul att du som är så ung vill ge dig på båtlivet! Vi behöver tillväxt nu när så många gamla gubbar säljer sina båtar och skaffar husbilar istället! wink

Jag skulle också rekommendera dig att skaffa en båt med utombordare. Det finns många fördelar med det. En utombordare är, som redan skrivits, lättare att meka med, speciellt om man är i början av sin erfarenhet att skruva med motorer. Det är också mycket enklare att få hjälp om det blir större problem då utombordaren går att skruva av båten relativt enkelt så den kan lämnas in till lämpig verkstad.

En båt med utombordare är också lättare att manövrera än de med inombordare även om de med drev beter sig relativt likt.

Marieholms Catalinan har jag tittat en hel del på då de är den typ av båt som vi ville ha men inget lagom objekt dök upp så det blev en Finmar SeaCabin istället som är lite mindre. Det du ska veta är att dessa båtar är ju lite äldre och det betyder ofta att de kräver en hel del rustning/renovering. Därför gäller det att inte pressa din budget genom att köpa en båt för alla pengar utan behålla lite för eventuella kostnader som kan uppkomma efter köpet.

Mitt tips är att du kanske inte köper drömbåten för alla pengar direkt utan kanske satsar på en lite mindre båt först som du kan köra med en säsong eller två. Sen kan du ju alltid sälja och byta upp dig när du fått lite mer erfarenhet, tjänat lite mer pengar och känt av vilka dina behov är.

Jag tror att det är vanligt att många förstabåtsköpare ger sig på för mycket båt på en gång vilket kan innebära att det blir övermäktigt. Min bror är att sådant exempel, han köpte en Albin 25 som första båt och de första säsongerna har varit en kamp för att lära sig båtlivet. Mitt råd till honom var att köpa en styrpulpetare som första båt för att lära sig...men han lyssnade inte. Det tror jag han ångrat mer än en gång. Nu först, efter tre fyra somrar, börjar han känna sig lite mer bekväm med att vara på sjön med familjen men det har inte varit så kul tidigare.

Så tänk på det; du kan alltid byta upp dig senare! Om du bara sköter den båt du köper nu så kommer den inte förlora så mycket i värde, även om beg.priserna verkar gå ned för tillfället.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör inte mitt misstag! Köp en båt med utombordare. Jag har nu bytt till Ht med utombordare och är mycket nöjd, men har tidigare mekat B20 till LEDA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, nu är ju inte alla inombordare 40 år gamla B20...wink Fast nog är utombordare generellt mer pålitliga då det ju är lite färre grejer på dem som kan fallera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Skulle rekommendera utombordare helt klart. Har själv haft inombordare i ca 10år men nu bytt till en båt med utombordare. Jag tycker utombordare känns enklare och krånglar mindre.

Lycka till med båtköpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi pratar båtar id en storlek/prisklass han är ute efter är det nog den vanligaste motorn. Man får ju ingen ny diesel för de pengarna direkt:)

Sen finns det många B20 som snurrar på år efter år också, men som sagt är nog risken för krångel större...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B20 or var bra då de var nya på 70 talet. Nu är dom bäst som bojstenar om inte man är bara bryggseglare. Skaffa en inte alltför gammal 2 takt Johnson eller Evinrude under 40 Hkr. De är lätta att meka med och håller länge. Kolla vilka gamla motorer som finns kvar och funkar fortfarande vid bryggorna.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår SeaCabin med en V6:a gav vi 40.000 för så visst kan man få en kabinbåt för de pengarna utan att det sitter en B20 i. Speciellt nu när det är svårt att sälja lite äldre båtar.

Sen ska det sägas att B20 nog är en av de mest lättmekade och pålitliga motorer som någonsin tillverkats. Det finns hur mycket reservdelar som helst att få tag på iom att det är bilmotorer från Volvo 200-serien som det funnits miljarder av bara här i Sverige. Skulle motorn rasa fullständigt i båten så kan man ju köpa en beg 240 för några tusenlappar. Man flyttar enkelt över marindelarna från sin gamla motor och sätter i bilmotorn i båten! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en inte alltför gammal 2 takt Johnson eller Evinrude under 40 Hkr.

Under 40 hk räcker inte så långt på en kabinbåt i spannet 5,5-7 meter...möjligen som trollingmotor i så fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant om han ska ha tung båt behövs större motor. Men då bör man också betänka att en 2 taktare drar ca hälften av sitt hästkraftsantal i liter i timmen på fullgas. Fyrtaktarna inte så långt efter heller.

Är trådskrivaren beredd att betala det med våran hårt beskattade bensin?

Men större gamla aktersnurror bör man nog se upp med av annat skäl med.Vissa gamla Johnson Evinrude med separatsmörjning har dåligt rykte.

De  enklare där man fyller olja i tanken är okomplicerade och håller länge. Vid vår brygga finns både 60 och 70 talare Johnson och Evinrude. Inga andra märken så gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allas hjälp, ska kanske kolla lite om båt med utombordare men funkar det att komma ut en bit vid västkusten om man har en båt i en klass mindre vid ett mindre blåsväder?.

Jag har lite sjövett eftersom jag känner en del som har båt och skulle problem uppstå frågar jag dem.

Hur blandar man oljan i tvåtaktarna då? spelar märke och ålder någon roll?

än en gång tack för all insats hjälp. det gör mig mer säker:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp så nytt du kan, beroende på storlek på plånbok.

Jag kör fyrtakt och blir inte någon guldkund på Statoil.cool

 

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kommer troligen att få bensin av morfar i julklapp:D Han ger mina kusiner bensin till deras fyrhjuling och han ger oss barnbarn lika så alla får lika:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...