T_M_C 0 Postad 25 Oktober , 2011 Hej! Upptäckte just denna forumdelen så jag behöver råd om vad jag bör satsa på för batterier och modell av batterimonitor när jag skall handla under vintern! Båten, en Fjord 900 Dolphin har en AD41B/290DP och som startbatteri sitter ett Exide 140Ah öppet batteri. Utöver motorn är även bogpropeller och ankarspel lagt på det batteriet. Övriga förbrukare är sedvanliga; dieselvärmare, 85 l kyl, plotter, 22 LED-LCD/DVD, all belysning är LED, VHF, CD-radio, trimplan. Förbrukningsbanken utgörs av helt fel konfiguration nämligen ett likadant Exide 140 Ah öppet batteri från 2003 samt ett 100 Ah batteri av okänt fabrikat från 2009 även det öppet. Jag har perfekt plats för 2 st 140 Ah batteri i originalutrymmet för batterier, det tredje får bara plats i motorrummet. Tidigare hade vi både Odelco BattMeter3 och en 36w solpanel i föregående båt och någon typ av batterimonitor skall ha även nu, vilken är bäst? Solpanel är problem på en DC, så tips på var man skall placera en sådan mottages tacksamt! Fördäck är upptaget av soldyna och någon nämnvärt stor panel får inte plats på targan... Som den båtfamilj vi är används båten relativt mycket med runt 55-60 övernattningar per säsong så det måste bli en bra och genomtänkt lösning. Erfarenheten säger mig att det skulle vara väldigt skönt att slippa tänka på batterivatten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Oktober , 2011 Spännande att höra hur du får batterivattnet att koka bort! Vi laddar 3 öppna 80 Ah vanliga Tudor Marine och jag laddar som en tok men det går ändå inte åt nåt vatten. Kollar varje år, fyller på vartannat. Skulle det gå åt mycket vatten är det en fingervisning att tagga ner laddningen. Det tipset får du inte från ett slutet batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 25 Oktober , 2011 Jag har för mig att jag i någon dokumentation för AD41:an läst att rekommenderad kapacitet för startbatteriet är 140 Ah. Men att bara stirra sig blind på Ah tycker jag är fel, ett startbatteri skall ha ett högt CCA-värde (Cold Cranking Amperes). D.v.s., två batterier med samma Ah kan ha olika CCA, men där batteriet med högre CCA kan leverera mer ström under en kort stund och är därför bättre lämpat som startbatteri. Ett förbrukningsbatteri skall däremot leverera ström under en längre tid och behöver därför inte ha ett högt CCA men det bör tåla cykling bättre. Ett startbatteri har en ganska så gynnsam tillvaro jämfört med ett förbrukningsbatteri. Det effektuttag som sker under en motorstart är relativt snabbt åtgärdat medans förbrukningsbatterier töms mer och kräver mer laddning för att återgå till full kapacitet. Ett marin & fritidsbatteri är t.ex. en kompromiss mellan ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri, och som med alla kompromisser betyder det i princip att det inte bra på nått... För egen del använder jag startbatterier ämnade för start och till förbrukning batterier med en större tålighet mot cykling. Om det skall vara ett öppet eller slutet batteri avgör plånboken. Men genom att välja ett batteri ämnat för dess uppgift och sköta det rätt klarar man sig bra med ett billigt. Men visst det kräver lite omsrog. Mitt råd är att köpa en så stor förbrukningsbank som plånbok och utrymme medger. 2x140 Ah säger i sig inte så mycket, det beror även på hur mycket varje förbrukare används och hur ofta ny energi tillförs. Om du kör motorn varje dag kan det säkert gå bra, men om ni som jag gillar att ligga kvar i en trevlig vik under några dagar utan att köra motorn räcker inte den kapaciteten speciellt långt. När vi ändå är inne på solcell och kokning. Min solcell (60W) eller snarare laddningsregulatorn (Naps Maxpower) har gått hårt åt på min förbrukningsbank i sommar. Alla celler hade blottade blyplattor och det hade jag inte förväntat mig av en smart laddningsregulator. Ändå har jag låtit kylen stå på när båten legat i hamn under veckorna. Därför funderar jag på att komplettera med en enklare regulator som används när båten ligger i hamn och sen bara köra maxpowern när jag är ute och strömbehovet är stort. Smarta batterimätare har jag ingen erfarenhet av utan jag klarar mig bra genom att enbart mäta spänningen. Men visst har jag suktat efter en smart mätare men hitintills har inte behovet övervägt marginalnyttoeffekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Oktober , 2011 Senaste tråd i ämnet: kkk Annars..... kkkk :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Oktober , 2011 Det finns som sagt en tråd där man diskuterar bästa sättet för att få ett batteri i förpiken att funka optimalt ihop med bogpropp... Spontant låter det som att en lösning är att flytta ihop ett förbrukarbatteri med det andra likadana motorstartbatteriet. Då har du kapacitet där? Sedan kan du sätta helt nya slutna batterier i motorutrymmet, de avger ingen knallgas. Hur många får du plats med? Eller kan du sätta battererier någon annan stans. Observera att ett GEL eller AGM kan ställas på höjden eftersom de inte har lös vätska - du får vara kreativ med nya platser! Alla nya batterimätare gör ett tillräckligt bra jobb, så exakta är de inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Oktober , 2011 Du kommer få lika många olika förslag som inlägg, för många av oss har en personlig relation till våra batterier och har lärt oss att hantera våra ibland ömtåliga batterierpå ett eget sätt. Med din konfiguration skulle jag sätta båda 140Ah batterierna, om de är lika och i samma skick i förbrukarbanken och 100Ah som startbatteri. Jag utgår då ifrån att detta batteri klarar att starta din båtmotor, vilken det borde då båten används under som jag gissar den varma årstiden. Sedan skulle jag aldrig låta spänningen gå under 12V i förbrukarbanken när det är belastat, dvs inte djupurladda dem. Detta för livslängden skull. Om du då finner att kapaciteten i din bank är för låg, beroende av dåliga/gamla batterier eller för dina behov av mycket förbrukning eller sällan uppladdning, skulle jag överväga att köpa nya batterier till förbrukarbanken. Då uppkommer frågan vilken typ skall jag då välja, utifrän plånbok, plats för dem, laddningskapacitet osv. Men det skulle vara nästa steg i min strategi. Detta är alltså mitt upplägg och jag vet att många andra kan tycka helt annolunda. Beträffande koka ur batterivatten, skall du ha en betydande laddningskapacitet parat med många motortimmar, eller helt felaktig reglering för att torrkoka batterivatten ur 2x140 Ah 100 Ah batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Oktober , 2011 Som sagt... olika strategier? En reflektion bara. OM man låter en vanlig batteribank sjunka till 12,0 V så blir de så urladdade att man kapat en bit av batteriernas livslängd.... står i alla tillverkares datablad att man kan få ut många cykler att ladda med om man inte urladdar för djupt. Gör man djupa urladdningar ett antal gånger så sjunker livslängden drastiskt. Min egen strategi - innan jag bytte till AGM - var att aldrig ladda ur så att batterierna kom under 12,3V vilket skulle motsvara ungefär en tredjedel. Hade i förrförra båten batterier som var över 7 år gamla och funkade perfekt fortfarande. Jag är helt säker på att det beror på att jag inte laddar ur för mycket! Och laddar enligt föreskrifter förstås... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Oktober , 2011 Laddning ja.... som reflektion på det som forgus skrev? Man SKA ladda ibland med högre spänning för att de plattor som fått lägre kapacitet ska skakas om av bubblorna som bildas. Därvid frigörs bla vattenånga som biprodukt. Ville bara påpeka det. Så det kan också vara så att du laddar för lite för att få bibehålla full kapacitet på dina batterier ( svårt att mäta... ) Det blir som en laddspiral som sakta gör att batterierna får lägre och lägre kapacitet alltså. Ty forgus skrev att han laddar mycket / ofta (?) men aldrig tappar vatten i batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Oktober , 2011 Detta med att vatten försvinner kan mycket väl vara att dessa batterier är utsatt för långvarig överladdning. Exempelvis en laddare som inte förstår att bryta laddningen med högre spänning och gå ned i underhållsfas, brukar vara 13,5V i underhållsladdning. Att hela tiden ha en laddare ansluten kan vara en risk. Om laddaren lägger av och laddar fullt vecka efter vecka har man både batteribank och laddare som utgift. Eller laddaren slutar ladda helt och kanske drar ur batterierna eller att de inte laddades på hela vintern då man ju litade på laddaren. Bättre då att ladda fullt på hösten, ta bort polskorna och om möjligt ladda nån gång på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Oktober , 2011 Svar till Funkis. Det jag skrev var att aldrig låta batterispänningen gå under 12 volt på ett belastat batteri. Det motsvarar nog, att ej låta det gå under 12,3 volt i vilospänning, så vi är nog ganska överens om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 26 Oktober , 2011 Följer man trådarna bakåt i detta ämne finns sedan tidigare inlägg från mig att det hänger på laddaren. Laddar man med en intelligent laddare får man rätt spänning och fulladdade batterier och det utan att vatten kokar bort. Ctek har sin D250s Dual som tillsammans med Smartpass tar ström från generator och solpanel och stoppar ner det i förbrukningsbatteriet. När dessa är fulla ser dessa apparater även till att underhållsladda startbatteriet. Vintertid ansluter man laddare för 220V som kan vara ansluten hela vintern, det finns nu Ctek med vinter-läge också. Jag har installerat många D250S dual och Smartpass och hittills är alla helnöjda och har inga problem med batterierna längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 29 Oktober , 2011 Hej! Tack för goda råd, hoppas ni har lust att diskutera detta vidare! Jag har väldigt bra utrymme för just 140 Ah batterier eftersom utrymmet är perfekt för två sådana batterier. Dessutom har jag ett likadant utrymme även på styrbordssidan. Detta innebär alltså att jag skulle kunna ha ett utrymme med ett 140 Ah startbatteri och ett 140 Ah förbrukningsbatteri. Jag har också läst och även fått rådet att en AD41 bör ha den storleken på startbatteriet. För min del tycker jagat ett startbatteris startström vore mer intressant än dess Ah men kanske är det lättare för den okunnige att köpa rätt batteri om man anger Ah än A i startström, vad vet jag? I det andra utrymmet sätter jag två 140 Ah förbrukningsbatterier. Fördelen med slutna batterier vore att jag slipper fundera på vattenpåfyllning eller kontroll av detta för det är riktigt svårt att kolla rakt uppifrån och det vore skönt att kunna ha batterierna kvar fulladdade över vintern i fortsättningen. Sugpassning är bra av säkerhetsskäl, men det är ett herrans sjå att få ur dom när dom väl kommit på plats... Frågan är vilken laddare jag bör ha? Jag vill ha en med separat utgå g även för startbatteriet för någon form av laddning vill jag även kunna ge det. Så om någon kan ge förslag på laddare, batterifabrikat och typ vore jag tacksam! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 30 Oktober , 2011 Den perfekta lösningen har Ctek, det är en Ctek D250S dual och Smartpass som ser till att 1) ladda förbrukningbatteriet med minst 20A tills det är fulladdat 2) kan ansluta en solpanel, 3) fungerar som separator mellan startbatteri och förbrukningsbatteri 4) kan ansluta mindre viktiga förbrukare som stängs av om batterispänningen sjunker för mycket 5) underhållsladdar även startbatteriet när 230V-laddare är ansluten. Batterierna överladdas inte. Väljer du AGM-batterier kan du köpa ett mindre startbatteri då detta tål kraftigare startströmmar och laddströmmar. Förslagsvis köper du då två 150Ah förbrukningsbatterier och ett 80Ah startbatteri Senast ändrad av Paliswe | 30 oktober 2011 | 07:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 Oktober , 2011 Lite OT, men jag läste på Tudors hemsida om batterikunskap och noterade detta: Ett fulladdat batteri har vilospänning ca 12,7 V Ett halvladdat batteri har vilospänning ca 12.2 V Ett urladdat batteri har vilospänning ca 11,7 V Där står också att vid vinterförvaring skall de fulladdas, polerna tas av och förvaras svalt/kallt och torrt, samt att batterierna skall underhållsladdas om vilospänningen sjunker under 12,4 volt. På detta sätt gör jag och låter batterierna stå kvar i båten och bekymrar mig inget mer om dem på de närmaste fyra-fem månaderna. Då blir det en liten koll om de behöver underhålladdas eller ej. Keep it simple! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 30 Oktober , 2011 Hej! Då skall vi se om jag förstår din rekommendation rätt: D250S Dual jobbar bara med DC-DC källor och det är alltså antingen min generator vid motorgång eller solpanel. Smartpass i sin tur optimerar strömmen och jag behöver slutligen en M300 230V-laddare. Men vad jag förstår behöver jag fortfarande en regulator till solpanelen för den biten löser inte D250S Dual eller (inte helt tydligt förklarat på CTekshemsida)? Jag får alltså en 25A 230V-laddare med optimering från den laddning generatorn eller solpanelen ger, men till vilken peng pratar vi om? Spontant känns det som ett avancerat upplägg till vad jag misstänker inte helt små pengar men som om jag förstått det hela rätt inte ger så mycket egentligen? Jag menar att kunna ansluta en solpanel, underhållsladda även startbatteriet och fungera som en separator är ju inte någon direkt high-tec? Batterierna kommer oavsett vara som 140 Ah batterier fysiskt sett eftersom utrymmet jag har är anpassat för den storleken (2 2 st). Visst jag vinner lite utrymme om jag ersätter motorbatteriets 140 Ah med 80 Ah, men det är inte något utrymme jag har någon användning av egentligen. 150 Ah batterier har jag inte hittat till samma fysiska dimensioner som 140 Ah, men det kanske finns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Oktober , 2011 Du skriver: ... att kunna ansluta en solpanel, underhållsladda även startbatteriet och fungera som en separator är ju inte någon direkt high-tec? Nej. Helt rätt. Och Ctek lösning kostar sisådär en drygt fyra lappar. Jag tycker du ska skaffa en batterimätare också, minst en tusenlapp till då... Så det är en dyr lösning, helt klart. Fördelen är du får en utprovad lösning - där man kan göra bort sig med en egen lösning, reläer eller enkla vridknappar för att ladda olika batterigrupper. Du kan även koppla solpaneln till Ctek ( OBS att jag tycker Ctek har bra grejor men jag jobbar inte för dem... och i min egen båt valde jag grejor som var betydligt dyrare... men jag hade behov av en stor inverter också. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 30 Oktober , 2011 Nyfiken fråga; vad har du själv? En BattMeter3 kommer det att bli, primärt för att jag haft riktigt bra erfarenhet av den modellen i förra båten och att jag tyckte den var vettig att installera. Jag har nu tre olika upplägg jag funderar över: 1. 1 st vått 140 Ah startbatteri samt 3 st våta 140 Ah förbrukningsbatterier. Vikt ca 155 kg. 2. 1 st AGM 140 Ah startbatteri samt 3 st AGM eller GEL 140 Ah förbrukningsbatterier. Vikt ca 180 kg. 3. 1 st Optima BlueTop 42 SLI startbatteri samt 3 st AGM eller GEL-batterier där man tack vare att de går att dra ut till kanske 70-80% kan gå ner till 85 Ah för att spara vikt jämfört med våta batterier som jag inte drar ur till mer än max 50%. Vikt ca 140 kg. Vikt sparar jag gärna ifall det går - frågan är vad som är vettigt (med era förslag på andra alternativ) av 1/2/3 ovan? När jag ändå håller på undrar jag om det fortfarande är så att MaxPower anses som en bra regulator till solpanel eller har utvecklingen gått framåt sedan jag köpte senast så att den är passé? Senast ändrad av T_M_C | 30 oktober 2011 | 16:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 30 Oktober , 2011 Frågorna som ställts till mig har redan besvarats, man ansluter solpanelen direkt till Ctek utan separat regulator emellan. Den stora vinsten med D250S Dual är att om man har t ex reläer eller dioder som separator mellan start- och förbrukningsbatteri får man den laddningen generatorn ger och det är inte alltid optimal. DEN lösningen är definitivt inte high-tech. Batteriet ger en motspänning vid laddning och begränsar strömmen, redan efter 5 min kan den vara mindre än 20A och sjunker sedan raskt. Btteriet blir aldrig fulladdat, man brukar räkna med ca 80% i bästa fall. Det 250S Dual gör är att se till att förbrukningsbatteriet får 20 A laddström tills det är fullt och går sedan ner på underhållsladdning. Det är riktigt att en sådan lösning kostar runt 4300:- och det är upp till var och en att tycka om det är dyrt eller inte, jag anser att man får en mycket bra lösning på det ständiga batteriproblemet ombord och att batterierna hålls på topp året om. Det förlänger livslängden på de dyra batterier man har i båten. Jag jobbar inte på Ctek men har installerat denna lösningen i ett flertal båtar. Jag sätter mina batterier på underhållsladdning hela vintern, allt för att hålla dem sulfatfria och förlänga livslängden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 1 November , 2011 Paliswe; Tack för förtydligandet och att du fick upp ögonen på mig för de här C-Tek produkterna. Det är alltid svårt att läsa mellan radern på olika hemsidor och tyvärr har jag alltför ofta pratat med återförsäljare man hänvisats till som inte är ett smack pålästa. Man ställer ett par extra frågor och får rent humbug till svar såsom att kunderna brukar vara nöjda och att dom har sålt flera stycken etc... Det jag inte riktigt hänger med på, trots allt, är hur jag med enbart motordrift och 36 w solpanel nådde 100% / 12,72 V på BattMetern i förra båten (5 st 75 Ah Fritidsbatterier) efter att ha legat ute en helg utan landström? Jag är med på C-Teks förklaring men förstår därför inte hur jag kunde göra det som BattMetern visade utan landström eller åtskilliga timmars gång? Nåväl - C-Tek produkterna (en del av kostnaden finansieras ju av att jag slipper lägga 1500 kr på en MaxPower till solpanelen!) och en BattMeter verkar vara ganska vettiga val, om jag dessutom behöver byta min Mobitronic 25 A laddare (med ett antal år på nacken) mot exempelvis en M300 vet jag inte eftersom jag inte har en aning om styrkor/svagheter hos Mobitronics kontra M300:an? Batterifrågan återstår dock trots allt; vissa säger 50% som max för våta batterier, andra säger max 25% urladdning. Sedan läser jag att AGM går att dra ur 75% men andra höjer varningens finger vid allt under 50% om man siktar på lång livslängd. Skillnaden mellan dessa åsikter påverkar det hela ganska så rejält! Jag kan mycket väl tänka mig AGM eller rent av GEL om någon har bra argument som passar för mina behov. Finns det möjlighet att nå samma användbara batterikapacitet hos exempelvis 3 st 95 Ah AGM som hos 3 st 140 Ah våta batterier kan jag ju spara vikt - men då måste jag fortfarande nå samma livslängd. Utrymmet är som det är så dubbla 140:or i varje fack sitter som hand i handske! Jag inser också att 3 st 140 Ah AGM är ännu bättre, men de väger vad jag förstår ännu mer än våta? Senast ändrad av T_M_C | 01 november 2011 | 14:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 1 November , 2011 T_M_C skrev Det jag inte riktigt hänger med på, trots allt, är hur jag med enbart motordrift och 36 w solpanel nådde 100% / 12,72 V på BattMetern i förra båten (5 st 75 Ah Fritidsbatterier) efter att ha legat ute en helg utan landström? Jag är med på C-Teks förklaring men förstår därför inte hur jag kunde göra det som BattMetern visade utan landström eller åtskilliga timmars gång? Batt-metern måste kalibreras och det gör den själv. När den tycker att batteriet är fulladdat ställer den sig på 100% och räknar sedan ner och upp från det värdet. Laddar man upp batteriet till 13,5V så blir det den nya nivån för 100%. Batterifrågan återstår dock trots allt; vissa säger 50% som max för våta batterier, andra säger max 25% urladdning. Sedan läser jag att AGM går att dra ur 75% men andra höjer varningens finger vid allt under 50% om man siktar på lång livslängd. Skillnaden mellan dessa åsikter påverkar det hela ganska så rejält! Det finns en bra artikel om detta i Dagens båtliv http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/om-marinbatteri-agm-gel-och-startbatteri där det är en expert från Excide som berättar. Räknade lite på vad batterierna kostar, oavsett om man väljer 3x 80Ah eller 2x 150 så kostar det ungefär 34-30:- /Ah för AGM. Väljer man ett marinbatteri 3x75Ah eller 2x115Ah kostar det ungefär 15:- /Ah. AGM är alltså dubbelt så dyra som öppna batterier. Vikten ligger ungefär 40% mer än för öppna batterier. Detta efter att ha kollat på några sajter på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 1 November , 2011 Jo men oavsett battmeterns 100% eller inte nådde jag 12,72V utan landström (mätt efter 24 timmar utan laddning) och då måste det vara svårt att mena att det inte är fulladdat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 1 November , 2011 Solpanelen och dess regulator har väl gjort ett gott jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 1 November , 2011 Trojan 6V batterier får ju goda omdömen hos en mängd långseglare världen över - hade även en intressant dialog med Nordic Battery idag - vad tror du om deras traktionära batterier för förbrukningsbanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 1 November , 2011 Apropå placeringen av solpaneler; Vi hade tidigare, på förra båten, solpanel på en NOA-pinne som kunde roteras och vinklas mot solen för bästa möjliga exponering. Nu har vi panelerna på ruffen (ungefär som på targabåge) - det ger betydligt sämre effekt. Så fort panelen är ur vinkel, dvs inte vinkelrät mot de inkommande strålarna, ger den inte alls lika mycket. Utan att ha fört bok så skulle jag påstå att en panel som roteras/vinklas en gång i timmen, eller åminstone varannan timme, ger dubbelt så mycket som en panel på targa/ruff/doghouse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 1 November , 2011 Hej! Jag har själv bara haft solpanel på en båt tidigare och hade då just den typ av montage med en NOA-pinne. Det är säkert som du säger men hur i all världen jag skall kunna få till det på en DC vet jag inte...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 November , 2011 Se mitt inlägg nr 33 i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=380692 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 3 November , 2011 Hej! Vad har vi för andra tillverkare än C-Tek som erbjuder DC-DC laddare av samma teorier som 250 Dual? Med den övertygelse som man har om att denna form av laddning är oumbärlig bör ju inte C-Teks konkurrenter låt dem ha hela denna marknad för sig själv utan konkurrens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 November , 2011 Jag känner inte till någon annan tillverkare av denna produkt. Mig förefaller det som dom är ensamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 3 November , 2011 Hej! Ok, då skall det bli spännande att se vad konkurrenterna sätter emot på vårens båtmässor för hur batterier tar emot laddning i båt lär ju fler än C-Tek ha kunskap om! Kan nog bli en spännande vår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 3 November , 2011 Jag tycker spontant att CTEKs DC-DC-lösning är overkill i det här fallet. I en planande motorbåt går motorn endast några timmar åt gången och då vill man ha maximal laddning från generatorn, inte begränsas av de 20 A som DC-DC-laddaren ger. Övrig tid laddas båten med solpanel och en MPPT-regulator av typen Max Power är avsevärt billigare än CTEK-lösningen. Istället för skiljerelä (en funktion som ju DC-DC-laddaren också har) så kan du sätta in en Battery Brain som dels ser till att du alltid har startström och dels skyddar batterierna mot djupurladdning. Dessutom får du som bonus funktionen fjärrstyrd huvudbrytare, antingen med en trådlös fjärrkontroll eller med en liten knapp på instrumentpanelen. Med en Battery Brain så sparar du in kostnaden och den extra vikten av ett separat startbatteri (förbrukningsbanken räcker alldeles utmärkt för att starta motorn, det är inte många Ah som går åt), alternativt så kostar du på dig ett extra batteri i förbrukningsbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser