Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Mr_climb

Bygga nytt roder

Rekommendera Poster

Hej,,

Vill bygga ett nytt roder till min vega!
Jo,, jag har stjärtroder idag och gillar inte det,, orginal har jag inte provat men det ser inte bra ut det heller,,

Jag har tänkt ett delat lateralplan eller ett helt.
Men jag kan inget om roder helt enkelt,,
Så jag tänkte att någon här kanske kan ge mig goda råd och kanske ritningarborder=0 />

Hur som,, har full CAD/CAM till min hjälp med Nc maskiner som väntar på mina program,
Sen är det bara att laminera,,

Men jag behöver någon som vet hur det bör se ut om ni förstår vad jag menarborder=0 />

Ordet är fritt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för svaret,,

Redan läst igenom den sidan och det ända jag tyckte var intressant var att dom valt 0018 profil till rodret, samt att dom vinklat det extremt mycket i mina ögon,,

Det jag helst vill ha är ett roder med skädda, så långt akter ut som möjligt under båten.

Hur låter det?

mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det var Båtnytt som hottade upp en Vega för 15-20 år sedan, blev om jag minns rätt rikgtigt bra endligt dem själva. Speciellt minns jag att de hängde på ett maxi- (eller möjligen albin-)roder på akterspegeln och kapade en del av kölen. Höjde masten också tror jag. Kan vara värt att höra efter med dem om ett gammalt ex av tidningen.

Mvh T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Standardrodret på Vega fungerar mycket bra - det är stort och tar därför bra, även om det är relativt  centralt placerat. Hade en Vega i många år och tycker det är en fantastiskt trevlig båt som är härlig att segla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har satt dit ett friliggande roder.

Orginalrodret är bar låst uppe i sittbrunnen.

Det blev en helt annan båt.

Peter  ManJana no:9

post-10006705-1394236901,7021_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...