Gäst Göran Postad 5 December , 2004 Hej. Har en tresfjord 300 ultra fly -88 med 2 st Aqad41 med A6 duoprop som varvar ca4000rpm vid full gas! rek max varvta är 3.800rpm. Vilka propellrar skall det sitta original på dreven?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jens Ahrgren Postad 5 December , 2004 Hej! att byta från A6-A7 sänker varvtalet med ca 200 varv. mvh JOA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 5 December , 2004 4000rpm vid fullgas, är det med tom båt, d.vs. bara föraren, eller med last? Rekommenderat maxvarvtal med dieselmororer skall alltid nås, då bara chauffören är i båten, och helst 100rpm till. Kompisen min har en Nordic 79 med AQAD41/290DP -88 (200hk) och rek. maxvarv skulle jag minnas till 3800rpm, och den varvar 3900rpm med förare. Med 4 pers. resegods varvar den runt 3700rpm. Propellrar skulle jag minnas att var A6, och kompisen funderar på A7 propellrar. Men i ditt fall är det ju ganska stora pengar vi talar om (nya propellrar ca.6000kr/paret) om du skall bara pröva. Om du kör med liten belastning (4-6pers), så går A7 propellrarna bra, men om du belastar båten mer, så kan det bli problem. Har hört skräckhistorier om TD båtmotorer, som cylindrarna har blivit ovala på, p.ga. för stor belastning på för lågt varvtal (d.vs. för stora propellrar). Resultatet var att cylinderblocket måste bytas ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser