Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
ljunghall

Högtryckstvätt vid upptagning?

Rekommendera Poster

I morgon bitti ska vi ta upp vår nya båt för första gången. Det är en Storebro 34 med mahognyskrov.

Säljaren av båten säger att vi ska spola av den under vattenlinjen med högtryckstvätt direkt när den tas upp. Törs man göra det på ett träskrov? Jag har bara hittat enstaka uppgifter på nätet, bla här, om att man aldrig ska högrtyckstvätta tråskrov.

Men det är ju dels målat med fartygsfärg, och dels hittar jag alldeles för får varningar för att jag ska bli övertygad om att det skulle vara skadligt.

Vad säger träfolket på Maringuiden på en direkt fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar inte riktigt svara då jag har plastbåt som ju med fördel körs med högtryckstvätt. Dock så flisade jag upp mina teakribbor på badbryggan med min högtryck av misstag får några år sedan. Så trä ska man nog vara försiktig med. Möjligen är OK om man har målat med bra bottenfärg?

Men som du säger, vad säger träbåtsägarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teak ska man visst vara försiktig med, har jag förstått, men det är ju bottenmålad mahogny det handlar om i vårt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högtrycket tar dom mjuka delarna av virket (årsringarna) och lämnar dom hårda om man går för nära vilket är lätt hänt. Resultatet blir bedrövligt ojämt och tråkigt så ta det försiktigt !

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är båten uppe, utan att ha spolats av. Vi tar det sen när den är flyttad till sin riktiga plats på fredag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett om du högtryckstvättar eller borstar av botten så gör det direkt innan slemmet hinner torka. Väldigt mycket lättare än när det har torkat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alldrig sett någon skillnad när plast / träbåtarna spolas av.

Nu är det slemmet och inte tulpanerna som spolas av.

surprise Är botten så dålig att den inte tål tvätten så byt botten 

post-571-1394236857,7959_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mjuka träslag som  mahogny är kännsligare en ekskrov mm  så använd vattenslag och borste  men det beror på hur stor högtryckstvätt du har i bar

en annan sak är att mahognyn är känsligare för frostsprängning   båten bör torka på land 1månad innan risk för frostnätter  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färgen skall ju inte spolas bort, det är ju skiten. Tål inte trät en avspolning så är det hög tid att byta det, ta det bara försiktigt om färgen skulle släppa på något ställe. Har haft träbåt i många årutan några problem med avspolningen av botten. Som tidigare sagts så är detta lättast att göra innan beväxtningen har fått torka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

coolHåller med dej. Verkar som om de som svarat tidigare INTE har  praktisk  erfarenhet av bottenspolning.

Senast ändrad av Lasse-L | 26 oktober 2011 | 18:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...