Barton3000 0 Postad 24 Oktober , 2011 Vågar man tvätta kapellet i tvättmaskin på 30 grader och samtidigt hälla i impregnering? Kapellet har en plastruta bak, det är väl den jag är orolig över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Oktober , 2011 Inte en aning - men själv skulle jag aldrig våga. Hustrun brer ut kapellet, tvättar med svamp och trasor med milt medel och sköljer av med kallt vatten. Färgad (blå) Impregnering kommer vi att pensla på till sommaren när kapellet sitter uppe. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kvasthilda 1 Postad 29 Oktober , 2011 Jag körde mitt kapell i maskin på 60 grader med klorin. Det höll, men det krympte så jag fick korta bågarna på båten. 30 grader är säkert ett smartare val. Plastrutan tog ingen skada alls i mitt fall. När det var torrt satte jag det på båten och sprayade impregnering på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 29 Oktober , 2011 problemet med impregnering i tvättmasinen är ju att den även har vatten i den när den sköljer, dvs att imregneringen spädes ut och åker ut i avloppet i stället för att fastna i kapellet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 1 November , 2011 Tack för input, Jag tvättar i 30 grader och impregnerar efteråt. Känns som den bästa lösningen. 30 grader är inte så hög temperatur ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 1 November , 2011 Föreslår att breda ut det och skrubba det för hand med milt rengöringsmedel, häng upp och torka.. Rekommenderas inte att sätta i maskin.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 2 November , 2011 Rutan kommer bli repig och grumlig, mina bröder gjorde detta en gång med sådant resultat. Själv lade jag förra vintern mitt ljusa kapell i badkaret över natten, med vatten och vittvättmedel. Det gjorde underverk för tyget, men rutorna blev grumliga och det uppstod frätskador på plasten där tvättmedlet inte löst sig tillräckligt i vattnet. Denna metod kan såledels rekommenderas för ett skititgt ljust kapell men a) se till att tvättmedlet löst sig ordentligt i vattnet och låt rutan ligga över kanten och inte i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 4 November , 2011 Ok, tack för den infon. Jag kanske inte skall köra i maskin då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser