Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025
Carl_Axel

Knackningar när drevet vrids

Rekommendera Poster

Jodå, vet att det är en TAMD 41 men inte så värst mycket mer. Originalmanualen omfattar 6 olika motorer. Egentligen för djäkligt att en motor för 100.000 tals kronor inte kan få en egen manual utan man slår ihop flera olika. I  manualen finns inget om drevet, det kan man tydligen kombinera lite olika?

Har bytt propellrar efter skada - var egentligen uppslitna efter att ha gått på Västkustens salta vatten. Tog med de gamla till PropellerTrim på Långholmen som fixade nya (begagnade som nya).

Att teckna försäkring var inga problem. Jag uppgav de fakta man ser på min sjöbod - inget mer.

Kör runt i en 20 år gammal störtfin Mercedes 190E med 2.0 motor. Det är allt jag vet om den motorn. Byter inte ens tändstift själv - aluminium (lätt att dra itu gängerna ) samt helt ointresserad av motorer. Trist - visst beundrar jag dem som kan det mesta om motorer, men det är inte riktigt min grej. Därför kostar det också mer än det smakar.

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick här på Maringuiden tips på inköpsställe och pris på knutar som var verkligen billiga. Kollade med Mekonomen som också säljer båtprylar och fick ett bra pris på 925 kr för bägge kryssen i drivknutarna. Märkta Volvo Penta, men enligt min reparatör saknas det smörjnipplar vilket gör att de inte kan smörjas, vilket bör ske varje gång man byter bälg (vart 3:e år). Alltså inköp på VolvoPenta - 3.000 spänn! Enbart för kryssen. Vad skall man tro? Säljer Volvo både A- och B-kvalitet?

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar just vem som försöker lura vem?

 

Volvo Penta knutkors med artikelnummer 3860232 sitter monterat original i 290 m.fl. Detta knutkors (axelkors) kostar 528:75 inkl. moms.

Detalj nummer 28 på sidan http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745620-44-19274.aspx

 

Vilket artikelnummer har det knutkors som Din reparatör försöker sälja på Dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det blandas lite äpplen och päron här. 3000 kr måste ju ha varit för mycket mer än bara ett axelkors...knappast komplett kit med knutar och axlar men kanske halva kitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset för knutar fick ni av mig den 27:e oktober 528 spänn.

Säkert inte orginal och orginalen kostar säkert en förmögenhet.

 

Nu till det viktigare. Har du fått lösning på så det inte tar in vatten?

Bäljar bytta och drevet ompackat och tryck/vacuumprovat?

Allt som tagit skada utbytt?

Om så är fallet är det bara och konstatera att allt som heter marin är dyrt.

Men se fram emot kommande sommar med ett drev som förhoppningsvis mår kanon.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lidandes historia tycks aldrig ta slut. Kikade på grejorna tillsammans med reparatören och såg en hög totalt slitna delar och många trasiga. Vad värre är att man kan vicka på drivaxeln nästan en hel centimeter. Den måste alltså ut och ersättas. Reparatören skall försöka ta av den utifrån (vilket enligt Volvo är omöjligt - men han har lyckats någon enstaka gång). Annars måste hela motorn lyftas ur. Ser 10.000 tals kronor flyga förbi. För tre år sedan flög jag på 100.000 för totalrenovering av motorn på varv.

Någon som vill köpa en nyreparerad tuff båt till våren?

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har min medkänsla!sad Det där med att byta ut/lagra om drivaxeln utan att lyfta motorn låter intressant. Berätta gärna hur det gick (till?).

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Fick samma operation utförd på min aq271C med 280 drev, borde vara ganska lika på delar på din båt. Yttre lagret går att byta utåt men inte inre. Eftersom att båda lagren gått lika länge så anser jag att båda bör bytas även om det ena är i till synes gott skick. Det blev inte så fasligt dyrt för mig men då hadde jag själv demonterat, drev, inredning, el, bränsle etc så att det enda som verkstan behövde demontera för att lyfta motorn var skuvarna som motorn är bultad i balkarna med.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv varit bortrest - men talade idag med min reparatör som lyckats få ut både axeln och två lager bakifrån. Sitter ytterligare ett lager längst inne som kan bli svårt att få ut bakifrån, men kanske. Han kommer i morgon att använda en liten kamera som han sticker in bakifrån för att se om det är ok - i så fall inte byta.

Pratar också om en sprängkåpa (?) som enligt Volvo kanske spruckit. Dyr - kostar c:a 16-18.000 kr - men han kan se inne i båten om den är sönder. Lyckas han med det han företar sig kanske det landar hyggligt ekonomiskt (vad faen nu det är?) men måste motorn lyftas ur och allt som har med drivningen att göra bytas snackar vi om 50-60.000 kr. Skall träffa honom vid båten i morgon och då vet jag sannolikt mer. Återkommer.

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppensprängskiss - men det verkar likt förbaskat inte stämma med min, trots att det är en TAMD 41. Ett kullager kom ut helt, med alla nio kulorna intakta, ett andra kom ut med sex kulor - tre måste fiskas ut, hoppas det går. De ligger därinne någonstans. Jag var vid båten idag tillsammans med rep-killen och såg att det satt TVÅ kullager därbak och ett därinne (nr.4 på sprängskissen).

Det de kallar sprängbox ser jag på skissen heter Mellanhus - dyrt som ögat. Har förhoppningsvis klarat sig, men i morgon filmas både det och kullager via kamera utifrån. Killen har lyckats få ut axeln utifrån via egen hemmagjord avdragare samt via knackningar i 4 - 5 timmar med liten hammare. Ingen normal reparatör giter göra det utan kräver att motorn lyfts - men det går - trots att Penta säger att det är omöjligt: enligt min reparatör. Kvar sitter nu rester av det ena kullagret och det blir problematiskt att få loss. Håll tummarna för mig att det går - då slutar notan på runt 18.000 - annars snarare över än under 60.000 - för att ett litet sketet lager sitter fast!

Drevet (fick jag lära mig idag) heter DPA 310. Retar mig på att sprängskisser och instruktionsböcker ofta inte stämmer med verkligheten. Enligt min instruktionsbok (original) skall jag t. ex. ha tre anoder i motorn men har efter 5 år inte lyckats hitta mer än två - det finns helt enkelt inte fler.

Tog fartygsmekanikerexamen för 40 år sedan och har varit reparatör både till lands och sjöss men är glad att jag för mer än 30 år sedan lämnade branschen. Allt verkar så jäkla mycket svårare idag och motorer med drev har jag aldrig sysslat med - och idag förbannat att jag någonsin köpte.

Är tacksam för alla råd - och kanske kan mina problem och lösningar hjälpa andra.

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De delar du ev. behöver köpa kan du köpa till ett helt annat pris från US. Har själv köpt från den sidan och det funkar perfekt, samma sprängskisser och artikelnr. och även med svensk tull så blir det billigare.

http://www.marinepartsexpress.com/

Mvh Andréas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gick det då inte längre. Trots att min reparatör lyckades få ut alla delar bakifrån visade det sig att reporna i sprängkåpan är för grova - måste bytas. Motorn åker upp på onsdag.

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det låter förfärligt dyrt detta. Är det verkligen så att du inte kan lyfta motorn själv, lossa sprängkåpan och lämna in den hos någon billigare än penta. Alt hitta beg. sprängkåpa och montera nya lager i. Kolla blocket, drevia har en del beg delar, MMS AB och säkert fler som har delar på hyllan, är ett alternativ kanske. En beg. kåpa nya lager är samma kvalitet som nytt, till en bråkdel av kostanaden du uppger. Om du söker art. nr för dina delar så är ditt DPA drev även omnämnt som 290A. Din motor TAMD41 säger du, är i så fall ombyggt till AQAD41, där AQ står för drevdrift. Förmodligen har du A eller B utgåvan av denna motor. Skillnaden från tamd är just att motorn har sprängkåpa samt sjövattenfilter monterat över sjövattenpump. Se jpg sprängskiss. Detta taget från marineparts. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-44-19574B.aspx

Kolla alternativ!

/Lars

post-10010728-1394236884,1301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd. Skall förmedla dem vidare till min reparatör. Han ringde igår och sade att han skulle titta på en begagnad men tiptop sprängkåpa inklusive alla lager och annat som nyskick. Pris 13.000

Blir bara så irriterad på alla beteckningar och ändringar av modeller. Samma gäller för reservdelar som ändrats och bytts till andra.Fick en underbar sprängskiss av Niclas O men enligt Volvo Penta stämmer det inte att sprängkåpan är tredelad - den är i ett stycke och kostar 18.000. Vad skall man tro, vad stämmer?

Larbans råd tog jag tacksamt emot men ger nu upp och överlåter till min reparatör att ta ställning. Litar 100% på honom - och för all del också på Lundströms i Limhamn (Volvo Penta) som jag har mycket god personlig kontakt med under alla år - men dyra, förbannat dyra.

Jag trodde jag nu visste vad min motor hade för beteckning - likaså mitt drev - men nu är jag, efter Larbans påpekanden tillbaka på ruta ett. Motorn skulle upp i morgon och kanske jag då fått lite klarare begrepp - men stormen i Sydsverige har gjort att inte en kranbil är ledig förrän möjligtvis i nästa vecka.

Hopplöst att känna sig så utlämnad men tvungen att betala.

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade inte att förvirra. Det spelar ingen roll om din motor är en tamd eller aqad (normalt har aqad sprängkåpa,  tamd har backslag direkt kopplat på svänghjulet/ ryckutjämnaren. Din motor har sprängkåpa i alla fall. Dessa är inte delade som v8 kåporna utan hela. Kåpan har nr 75 på sprängskissen jag skickade innan. I den sitter mellanaxel med lagring och tätning. Hela denna del demonteras från svänghjulet. Du skulle kunna ringa runt till marinorna och fråga om de har sprängkåpa beg. (eller strut som de också kallas) till 41-motorn. Kanske kan du hitta bättre pris på delen nånstans. För att få bort kåpan behöver man skruva ur de 6 bultarna som sitter i skjölden/ klämringen samt lossa alla övriga montagedelar (vajer, kylslang, motorkuddar) från motorn.  Sen lyfta med block och dra motorn föröver så att sprängkåpan går att komma åt. Jag har just gjort liknande jobb för att byta bockhorn då var jag tvungen att demontera turbo, insprutningspump mm för att komma åt ordentligt. Det tog mig ca 8 timmar men jag har kvar att montera turbo, slangar, vajer. Jag räknar med att det återstående arbetet tar ca 8 timmar till. Menar igen att det borde löna sig att kolla alternativ...

/Larban



Senast ändrad av larban | 01 december 2011 | 11:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och goda råd. Larban hade rätt - motorn heter AQAD41A - har nu äntligen fastslagits. Om det var en A eller B motor tog lite tid att konstatera. Motorn är helt omärkt (för jäkligt egentligen) men enligt uppgift skiljer det en del.

En begagnad, reparerad sprängkåpa med axel och alla lager etc. monterade köps nu in för 16.000 kr från Göteborg. Motorn är losskopplad, men den förbaskade stormen gör att vi inte kan lyfta den förrän sannolikt nästa vecka. Hur som helst, det rullar på, men slutar sannolikt runt 50.000 då man samtidigt passar på att totalserva hela motorn.

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kan Carl-Axel och Larban förklara varför dom envisas med att kalla primäraxelkåpan för sprängkåpa. Är det något de tror ska explodera.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprängkåpa är väl egentligen en term från bilmotorer som avser den del som skyddar mot ifall kopplingen skulle explodera. Då många (de flesta) båtmotorer ursprungligen är konverterade bilmotorer så har termen hängt med eftersom det är samma sak som avses även om funktionen inte är densamma.

Det är i alla fall min teori...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog av gammal vana bara. Och att det känns lättare att skriva än primäraxelkåpa eller mellanaxelkåpa. Ska upphöra med detta otyg genast.

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forsätt du med sprängkåpa Larban...av allt jag har läst och hört om denna komponent så är det den benämning som används av gemene man. sanktannas inlägg ovan var första gången jag såg primäraxelkåpa.

Frågan man får ställa sig är ifall man vill vara korrekt eller om man vill bli förstådd...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Frågan man får ställa är om de som går ut på sådana här forum vill ha råd från dom som är proffs och kan sina saker. Då bör man använda betäckningar och namn som är riktiga på saker och ting. Annars får man förmodligen råd av sådana som gissar hur det ska vara. Primäraxelkåpa är den rätta benämningen, vi kallar den även för svänghjulkåpa vilket den också är. Kom till en marinverkstad och be att få en sprängkåpa så får ni säkert ett gott skratt till svar och hänvisning till någon bergsprängare. 

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog mycket på vad det är för folk på verkstaden. Jag tror nog att alla marinmekar vet vad en sprängkåpa är för något och skrattar de åt en kund som använder ordet så bör man nog vända sig till en annan verkstad... Just saying

Jobbar du på marinverkstad Ingemar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Flintstone. Jag vet också många, för att inte säga alla proffs som inte vet skillnaden på en maskinskruv och en bult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en definition av sprängkåpa

En sprängkåpa eller kopplingskåpa är den klockformade kåpa som innesluter kopplingen, mellan motor och växellåda på ett motorfordon och har som huvuduppgift att innesluta svänghjulet eller dess bitar/splitter om denna slits sönder av högt varvtal eller svåra hugg i motorn till följd av rost eller sprickor i godset.

Men båtmotrer har sällan den typ av koppling som bilar har och kanske fel att använda detta uttryck för båtar.

Visst finns det massa amatörer och hobbymekar här samt några som jobbat med detta proffesionellt. Dock är det inte säkert att proffsen kan rätt namn.

Själv hade jag nog kallat kåpan för Svänghjulskåpa, snarare än sprängkåpa. Men förklara vilken kåpa det är för en som byggt eller kört dragsterbilar så hade han nog direkt fattat vad som är sprängkåpan.

Finns väll ingen då som har rätt eller fel utan mer att det är viktigt att förklara vad man menar.

(en riktigt lärorik tråd detta)yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig till hobbymekarna, gör absolut inte anspråk på att vara proffs. Men jag har just helrenoverat samma motortyp som Carl_Axel men den 4 cyl. varianten, ad31, så jag vet hur den är uppbyggd. Jag hjälper gärna till så gott jag kan med tips, idéer och personliga erfarenheter. I detta fall var syftet att hyfsa till kalkylen för Carl_Axel, genom att tipsa om hur han skulle klara delar av arbetet själv. 50000 är enl. mig väldigt mycket pengar som man gärna lägger på annat.

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du att 45 år på marinverkstad och 36 år som auktoriserad Volvo Penta-mekaniker räcker för att veta vad sker och ting på båtar och motorer heter?

Angående svänghjulskåpans lager så brukar det vanligtvis räcka med att byta lagren, tätningarna och låsringarna om inte just lagerlägena har skadats. Repor orsakade av knuten brukar för det mesta inte påtvinga utbyte av hela kåpan, om inte anlutningen för bälgen är skadad. Dock ifrågasätter jag inte mekanikerns bedömning, om det är en kunnig sådan. 

Ingemar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du att 45 år på marinverkstad och 36 år som auktoriserad Volvo Penta-mekaniker räcker för att veta vad sker och ting på båtar och motorer heter? 

Nu var det inte det jag frågade och inte heller det saken handlade om utan ifall du skrattar åt dina kunder om de använder fel term om en sak, trots att du vet precis vad kunden menar...i så fall är du inte ensam...det finns tyvärr alldeles för många överlägsna messersmithmekaniker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen har ifrågasatt mekanikerns bedömning, däremot ifrågasätter i alla fall jag priset. Faktiskt både på den renoverade utbytesdelen och arbetstiden (kostnaden). Detta med utgångspunkt från att detta går på 50000 i slutändan. Skulle Carl_Axel klara av att själv utföra vissa moment så finns det många lappar att tjäna.

Ifrågasätter inte några termer öht, men en till benämning jag hittat på samma del är strut, som nu visar sig vara ändå lättare att både säga och skriva. Kanske ska börja med den istället. wink

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...