Carl_Axel 4 Postad 24 Oktober , 2011 Någon som har en idé om vad det kan vara. Har en TAMD 41 men de senaste veckorna har ett irriterande och olycksbådande knackning uppstått varje gång jag vrider på ratten och drevet vänds. Värst är det i slutlägena, dvs vid full vridning. Kan inte förstå var det kommer ifrån och vad man skall göra. Tacksam för tips. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 24 Oktober , 2011 Dags att plocka av drevet och byta knutarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Oktober , 2011 Knackar det när ratten är vriden eller knackar det när du vrider ratten? Om det knackar när ratten vrids är det troligen något i styrningen, om det knackar när ratten vridits så är det troligen det som föregående skribent skrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 24 Oktober , 2011 Det knackar konstant när ratten är vriden - alltså knappast något med styrningen. Det jag finner mest konstigt är att det knackar exakt lika mycket om backslaget ligger i friläge som i växel. Kan det vara knutar då? Någon som känner igen det? Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Oktober , 2011 Knutarna snurrar konstant eftersom de är direktkopplade mot vevaxeln. Växlarna sitter i drevet vilket gör att det inte spelar någon roll vilken växel som är i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 Oktober , 2011 Det ÄR knutarna som behöver bytas. Snurrar även om du inte har växel i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 25 Oktober , 2011 Knutarna snurrar inte då motorn är avstängd. Om det inte hörs när motorn är avstängd men hörs då motorn är igång så är det troligen knutarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Oktober , 2011 Tacksam för svaren - då är det tydligen knutarna. Någon aning om vad det kostar? Carl-axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Oktober , 2011 Tacksam för svaren - då är det tydligen knutarna. Någon aning om vad det kostar? Carl-axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 25 Oktober , 2011 Att det är knutarna är nog ställt utom allt rimligt tvivel. Men Du skriver att Du har en TAMD41, den varianten är dock med backslag och rak axel. Om Du har ett knackande drev på en 41:a borde Du ha en AD41. Vilket drev har Du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 26 Oktober , 2011 Nej - det är en TAMD 41 - om det är A eller C kan jag inte på rak arm säga, men visst är det ett vridbart drev. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Oktober , 2011 Har Du kardanaxel mellan motor och sköld, eller sitter motorn monterad mot skölden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 26 Oktober , 2011 TAMD kan konverteras.... Själv har jag en TAMD42WJ sittande på ett DPE-drev. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 Oktober , 2011 Varför envisas med att fortsätta hacka i denna tråd när lösningsförslag redan skrevs in 14 minuter av Nicklas efter tråden skapades? Alla kan väll se på bilden av hans båt att det sitter ett volvo drev med dubbla propellrar typ duo liknande detta http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744470-44-7327.aspx Då är det väll inte rak axel. Drivningen till detta drev är en axel med knutar och som svaret var direkt efter 14 minuter så behöver knutarna bytas. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 27 Oktober , 2011 Vaknat på fel sida i dag Harry?? Och vad gäller hacka vidare i trådar så säjer jag bara 0,2........ Roger- som vaknat på rätt sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 27 Oktober , 2011 Det är nog så att Du sökte möjligheten att hacka innan Du läste resten... Följdfrågan, som ännu är obesvarad, löd: Tacksam för svaren - då är det tydligen knutarna. Någon aning om vad det kostar? Carl-axel Harry, vad kostar knutarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
princess360 0 Postad 27 Oktober , 2011 Hallå Jag hade kolla oljan i servon innan jag gick loss på knutarna, har varit ett problem att drevet slår när det varit låg oljenivå (bruka kännas i hela båten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 Oktober , 2011 528 kr per styck (behövs 2) plus frakt för de som finns på den sida jag hänvisade till. Men frågan är hopplös att svara på då man inte vet vad mer som behöver bytas eller vilken firma som ska göra jobbet. Göra själv, blir jag tveksamt till för då hade man inte ställt denna typ av fråga. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 29 Oktober , 2011 Tack för tipset om att kolla oljan till servon. Där slarvar man och har endast kollat en gång varje vår. Checkade i går och visst var det låg oljenivå, men trots det inte så låg att det kan vara den som är orsaken. Tvingas gå vidare med knutarna och kan upplysa om att byte ligger runt 7.000 kr att hela paketet med knutar, kryss och annat går på 6.000. Gissar på 15.000 innan det är klart. Dyra knackningar alltså, men tack än en gång för vettiga råd. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 30 Oktober , 2011 Om du fått ett pris på ca. 15.000:- för att byta knutarna i drevet så ska du få ett råd till ---- byt verkstad. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 31 Oktober , 2011 Tack för rådet. Det var naturligtvis Volvo Penta som ville ha det priset. Låter en annan kille titta på det på onsdag. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 31 Oktober , 2011 Klokt, medela oss gärna vad notan hamnar på- och vad som behöver göras. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 7 November , 2011 Jovisst var det knutarna som var slut. Fick fatt i en duktig kille som åtog sig att byta dem för ett vettigt pris(?). Blev igår uppringd av honom och fick beskedet att det var ganska mycket vatten i drevoljan. Normalt skickar man iväg drevet och byter alla packningar och får drevet provtryckt - men dyrt - mycket dyrt. Menar att det normalt är 5 st packningar där det brukar läcka och erbjuder sig byta dem i stället för att skicka bort drevet. Faen också - alltid blir det dyrare än beräknat. Hade ni vågat chansa eller skall jag verkligen tvunget lägga en stor summa på drevet? Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 November , 2011 Carl_Axel, Du delger inte speciellt mycket information när du frågar om råd...du har fortfarande inte talat om (eller visat en bild på) vad du har för drev, du skriver vettigt pris med ett frågetecken efter men du skriver inte vad du fick betala och du berättar inte heller vad meken vill ha för att byta packningarna. Det är lite svårt att komma med råd när så lite fakta redovisas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 7 November , 2011 Enligt fotot på båten så verkar du ha ett vp 290 dp drev. Du kan gå in på fjordboatclub.com och laddaner hela manualen och då se hur mycket jobb det är. Inte kul om det rasar när man är ute på sjön. Jag hade lämnat in drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 8 November , 2011 Flintstone Förstår att Du kan bli smått irriterad på mig, men förklaringen är att jag inte har tillräcklig kunskap. Först nu tycks jag förstå att jag har ett 290-drev. Vet fortfarande inte säkert. Det finns ju så förbaskat många beteckningar.Hade ingen aning om vad det hette. Medger att det är bedrövligt att man har en dyr båt men så lite kunskap om motorn, men är nog inte ensam. Första båten jag har med drev. Önskar jag hade rak axel och roder. Har aldrig trivts med denna lösning. Också vad gäller ett vettigt pris. Med det menar jag att jag inte fått ett fast pris men löfte om att det blir billigare än Volvo Penta. Återkommer när jag fått notan. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 November , 2011 Carl_axel, Det var inte meningen att framstå som irriterad utan mer frustrerad... Att du inte har tillräcklig kunskap är inget du ska skämmas över, det hade ingen av oss innan vi började lära oss och många har lärt sig genom att ställa frågor till andra som kan mer. Det är precis det forumet är till för, att de som kan mindre ställer frågor till de som kan mer och därigenom lär sig. Problemet är när den som frågar inte ger tillräcklig information. Då blir det en massa spekulationer och gissningar istället för att de som är insatta kan ge ett rakt svar på en gång. Om du nu inte vet vad du har för drev så kunde det ju vara bra ifall du tog en tydlig bild på det (eller letar upp en bild på nätet på någon annans likadana drev) och lägger upp här så kan de som kan lite mer ganska omgående avgöra vilken modell det är och därigenom delge sina erfarenheter om just denna typ av drev. Så sluta inte fråga nu...men tänk på att ge så mycket information som möjligt så blir det lättare att hjälpa till! Mvh Fred Senast ändrad av Flintstone | 08 november 2011 | 12:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 8 November , 2011 Lovar att bättra mig. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 November , 2011 Liten fundering, hur har du lyckats försäkra båten om du inte vet vad du har för motor och drev? Brukar vara krav på att man anger det. Och säljaren om han är någorlunda seriös brukar speca detta väldigt exakt. Nu när båten är uppe ta och titta på vad du har för propellrar kan vara väldigt bra att veta utifall att ni skulle råka hitta en grynna och behöver införskaffa nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 9 November , 2011 Tips Köp en VP owners manual till din typ av motor. Där står även vilka drevtyper som den jobbar mot. Utgår ifrån att VP har samma manualer som Brunnswick ger ut. Där finns även felsökningsscheman och beskrivningar av isärtagning av viktiga komponeneter och för vnterförvaring. Good Luck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser