forgus31 139 Postad 31 Oktober , 2011 På båt kan man gärna äta egenkonserverad mat. Det finns en del att läsa om detta på webben, t.ex alternativ.nu. Har själv kollat lite på detta och även använt mig av konserveringsmetoden för äppelmos och sylt men även för t.ex köttfärssås med pasta. Man kan också använda sig av en metod som kallas inkokning. Det innebär att maten stoppas in i burkar, läggs på lock och ställs i en tryckkokare (helst). Spar burkar med plåtlock. Dessa går att återanvända ett par gånger. T.ex man kommer över en större köttbit till överkomligt pris. Stoppa in bitar i burkar, på med lock och koka burkarna under tryck i nån timme. Vips har man konserverat kött att öppna vid behov. Maten blev klar i burken. Lite magi över det. Läs om konservering och botulism. Mycket klirr att spara med konservering för länge-resenären. Håll utkik efter en tryckkokare som helst bör användas för att undvika botulismrisken. Lindisfarne kan detta: http://www.sailaround.info/artiklar/D-konservera.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 31 Oktober , 2011 Det går att bygga om en vanlig frys med hjälp av kondensator och omformare men den drar dock rätt mycket ström tror jag, tyverr är riktiga båtkylar ganska dyra men man kan ju för visso börja med att modifiera mindre portabla frysar och liknande. Brottas själv med liknande problematik just nu... Är inte klar än men lutar åt en egendesignad lösning med standard delar. Had jag haft mer pengar att röra mig med hade jag som båt valt en Amel krik eller liknande, välbeprövade, bekväma och fina båtar men tyverr ganska dyra. Men det är i allafall en av mina önskebåtar. Större Allegros gjordes mig veterligen i ett mycket begränsat antal och andrahandsvärdet är ganska saftigt om man vill komma upp i storlek över de allra minsta. Men, de är erkänt bra seglar eom man gillar typen för visso, antagligen bland de bästa över huvud taget i klassen för mer krävande segling om man inte prioriterar högsta hastighet. Edit: En nackdel relativt sett är att Allgron är i mitt tycke fruktansvärt låg invändigt, vilket även gäller Laurinkostrarna. _ Men, som sagt, Marieholmarna och liknande känns mycket prisvärda och pålitliga i mitt tycke om man letar litet, dock svårt att hitta vettig storlek om man söker litet mer komfort. Edit: Om ni sneglat på Marieholmbåtarna så välj de modeller som har förlängd överbuggnad, de vanliga är hopplösa att inreda för långfärd (nåja, inte helt men...). _ Senast ändrad av Mizzarrogh | 31 oktober 2011 | 14:43 Senast ändrad av Mizzarrogh | 31 oktober 2011 | 14:45 Senast ändrad av Mizzarrogh | 31 oktober 2011 | 14:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 31 Oktober , 2011 Så länge ni bor i båten och inte seglar iväg kanske ni kan få låna frysutrymme någonstans. Kanske kan ni få ställa en vanligt liten frys köpt på blocket för en liten peng hos någon mot lite elkostnad. El är ofta en bristvara ombord så se till att ni köper elsnåla saker - gäller inte minst kyl om ni behöver en ny. Vi har en Isotemp ASU SP vilken kyler överskottsvärmen genom vattnet. Den är mycket effektiv och i den kan man ha ett frysutrymme på ca 10 liter där det i alla fall är -4-6 grader kallt. Inte tillräckligt för långtidsförvaring men väl för veckohämtningen från storfrysen När ni väl ska iväg om inte förr är rådet med egengjorda konserver inte alls dumt. Köp absolut en tryckkokare. De moderna är säkra och man gör av med mycket mindre gas om man kokar tex potatis (8min) eller fläsklägg (20min) i den än annars. Gasol kostar och är krångligt att byta med frusna fingrar. Köp också en kokplatta och ta med er vattenkokaren till båten att använda när ni ligger på landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 31 Oktober , 2011 Det finns varianter av sådana här http://www.blocket.se/goteborg/Kylbox_Isoterm_26_liter_i_nyskick_36506437.htm?ca=11&w=3 , som kan köras ner till -18grader. En fundering jag får är att detta måste vara en bisak, för att hitta rätt båt måste vara huvudsaken, eller? Blir det för många bisaker, kommer man aldrig till skott. och iväg. Men inget fel i det, för att drömma, planera och fundera har också sin tjusning och är fullt legitimt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 2 November , 2011 Under tiden vi letar båt finns det utrymme för att fundera över bisaker också ! Bra om man har något så när koll på vad man är ute efter och hur man ska lösa saker och ting ombord rent praktiskt, för när våren kommer är det förmodligen fullt upp! Båtmarknaden har ju lite stiltje den här årstiden, så man hinner fundera över det mesta som ska klaffa! Men kommer till skott, det gör vi! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 14 November , 2011 Vi har nu införskaffat Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test för att få lite info om ruffhöjd i olika båtar, med den följden att nu förstår vi ingenting!!! Hans uppgifter om ståhöjd går vida isär med de uppgifter om ruffhöjd vi hittar på t.ex. sailguide och övriga ställen på nätet! Tar ett exempel: I Gelins bok står det att Player 311 har 1,68 i ståhöjd och på sailguide står det ruffhöjd 1,90!!! Detta är bara ETT exempel! Är det någon som har en aning om vad det är han mäter? Och var i båten? För ingenting stämmer och nu är vi totalt förvirrade!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 November , 2011 Ett av de mest aktiva paret på Maringuiden, Lasse och Annica som hade planer ungefär som ni, som de fått skrinlägga pga sjukdom har sin båt till salu. Det var den åtminstone tidigare i höst. http://dromara.eu/?page_id=2 Det kanske hade varit något för Er Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 14 November , 2011 Tokskallar - Förenen Oss!! Underbart att det finns fler därute. Lycka till med nya livet och hör av er och berätta hur det funkar! Vi är nog runt 10 år äldre än ni och genomför nu en feglösning: Båten blev en Malö 50 (36 fot, byggd 1976) som vi seglar hem och slutbetalar 1 maj 2012. Båten är i ett fantastiskt skick och mycket välutrustad (500.000 SEK). Första månaderna seglar vi omkring i östersjön för att känna in båten och se om kompletteringar behövs. I aug/sept 2012 pekar vi peket mot Kiel och europas kanaler 2-3 mån, sen vinterhamn för båten utanför Paris och hemfärd för oss och övervintring i Sthlm. Följande säsong fortsätter vi kanalsystemen och förhopppningsvis vidare till Turkiska kusten med trolig övervintring på plats. Jag är pensionerad och vi säljer villan, men behåller en liten stadslägenhet. Så ekonomin är god. Vi har två döttrar och 18-åringen får bo i lägenheten (Yiiiiihh-haaaa!!) under våra seglingar, och 12åringen måste gå i ombordskola första året. Därefter kanske kanske Svenska Skolan i Rom eller i Palma, Mallorca. Båda har gott rykte. Har ni barn, hundar o katter som skall konverteras till sjölivet??? Ståhöjd ombord: Jaherregud, vad svårt det är att få fram dessa mått. Jag är 193-194 cm lång (beroende på dagsform) så mitt problem är längre än ditt! Vår båttyp, Malö 50, har officiellt ruffhöjd 196 cm. DOck inte just vår båt! Det saknas 1 cm i ruff och i doghouse. 1 skitcentimeter! bla. pga. ett nytt urvackert trägolv i ruffen. Smällar man får ta, vi behåller båt och golv och jag får köra med hockeyhjälm. Jag ringde och pratade med konstruktörerna på orustvarvet och de förklarade att båtarna ofta skildes lite åt pga. anpassningar till kundernas krav...några cm på höjden här... och några på bredden där...Tyck synd om Gelin, ett hilviiti det där. Jag har hjärtsvikt så jag behöver kylas ner då och då!! Kanske det därför måste bli en luftkond och liten elgenerator ombord. Kan bli 40-45 grader nere i båtarna när man ligger i hamn därnere. Jag drog därför igång en tråd om detta här på maringuiden och på sxk:s websajt för medelhavsseglare... Lycka till! kanske vi ses därnere när ni tröttnat på Vänern... /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 November , 2011 Man ska verkligen ta hans fakta med en nypa salt. Han skriver bla att masten på vår L37 är 2 meter kortare än den är. I vissa fall är det fel planritning han visar mm. Man får dubbelkolla om man tycker att en båt verkar intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 23 November , 2011 Det känns litegrann som att vi börjar närma oss val av båttyp nu. Vi har varit och tittat på en Vindö 40 och skall se på ytterligare en till helgen. Den har ståhöjd, rejäl förpik, enorma stuvutrymmen, är tillräckligt rymlig för övrigt och är dessutom en av de vackraste båtar vi vet! Teakdäck är förstås förenat med både mycket jobb och stora utgifter, men jämför man med all tid man lagt ned på att klippa gräsmattor under årens lopp samt kollar priser på gräsklippare, så är inte valet svårt ! Än har vi inte bestämt oss, men det börjar luta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 29 November , 2011 Någon/några här på Maringuiden som kan lämna lite synpunkter på Laurinkoster 32 och Vindö 40? Vad talar för eller emot respektive modell? Seglingsmässigt och annat? Jag och min man är eniga i det mesta, men har nu gått och fastnat för varsin båtmodell! Jag för L32:an, han för Vindön. Ni vet den där känslan när man kliver ombord och redan på däck känner att alla bitar faller på plats! Man har liksom hittat hem! Fast på varsin båt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 November , 2011 Har ni varit nere i en Forgus 31? Den känslan att hitta hem infann sig direkt och finns fortfarande efter nio år kvar. Nu står våran uppe men går lätt att besöka i Göteborg. Mellan en L32 och Forgus är det stor skillnad i rymd. Kolla gärna på våran båt vid ett besök i Götet. Förtydligar med att den är ej till salu. Senast ändrad av forgus31 | 29 november 2011 | 11:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 November , 2011 Om vattenkokare. Clas Ohlsson har en liten på 650 W som är bra för kaffe och tevattnet. Används även på DC/AC-omvandlarens 230V. En slatt kaffevatten för två tar 7 Ah från batterierna. Inte fel när solen strålar och överfyller batterierna vilket händer (ibland). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thereze 0 Postad 1 December , 2011 Hej Jag bor på en Bruce Roberts 50. Planerar för långsegling inom några år. Funkar jättebra o bo ombord med både hund Och barn. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 December , 2011 Hej Thereze och välkommen till forumet. Låter spännande med båten och planerna. Har ni någon blogg eller hemsida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thereze 0 Postad 1 December , 2011 Tack! Kul utbyta tankar med likasinnade. Har en bloggsida(som jag tyvärr Inte hunnit med på sistone) WWW.sailaway.bloggplatsen.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ida3 0 Postad 12 December , 2011 Hej. Ett tipps, googla på Westerlybåtar, finns i fler modeller än det finns riksdagsmän i Stockholm. Storlek från 18 upp till över 60 fot, otroligt välbyggda och prisvärda. Seglar själv en Westerly Longbow 31, snarlik Monsun31 men med två separata c:a 50cm breda garderober med fullhöjd till S.b. Till B.b finns toa med duschmöjlighet, Du behöver alltså inte dra vasken över toan, som i Monsunen. Stuvutrymmen ska vi inte tala om, i sittbrunn finns tre utrymme som mera påminner om lastrum, ändå finns en stickkoj på B.b sida. Stuv i ruffen är ännu generösare, välbyggda avdelade fack m.m. Ståhöjd är enl. tillv. 198cm. Att sen båten är Lloydscertifierad är ju inget fel. Min båt är tillv. 1976 och jag köpte henne av första ägaren, som beställde henne ny från varvet i Southampton U.K. Han seglade henne i 31 år, vilket borgar för kvalitet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 16 December , 2011 Håll tummarna för oss gott folk, i morrn bitti reser vi till Stockholm för att se på en båt...ca nittio mil t.o.r Men kanske blir det en ny jungfruresa hem till våren...känns lite granna så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 December , 2011 Håller tummarna! Vad ska ni se för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 17 December , 2011 Tja, med ciaruds hjärtesöta tummhållare så kunde det väl bara gå på ett sätt! Just nu är vi på väg hem i besvärligt snöoväder, men inne i bilen är det solsken! Vi har hittat drömbåten! En Winga Mix 31. I maj nästa år går jungfruresan från Stockholm, via Göta kanal och vidare hem till Åmål. Och de av er som minns vår jungfruresa hem med vår Manthona, kan skratta rått nu, för här väntar femtioåtta slussar! Känslan nust nu är ialla fall mycket varm och go! Lite julafton gånger en miljon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 December , 2011 Grattis! Ska bli kul att höra om den nya hemresan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 19 December , 2011 Grattis till båtköpet. Passade på att läsa lite om den och den låter som en båt i min smak. Den benämns som en motorseglare men ser ut som en vanlig segelbåt. Är det en motorseglare och varför klassas den som det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 December , 2011 Grattis till båten. Jag måste hålla med Jimmy - en båt helt i min stil. Den har stora likheter med min - som är något mindre. Men er är mycket finare. Kollade på Sailguide och tittade på bilderna där. http://www.sailguide.com/Bilder/Winga_31mixbild.htm Av de tre bilderna i mittersta raden är de två första tagna i Nya hamnen på Smögen, Båten ligger förtöjd på det sydväståre hörnet på Kalvbogen (som vi skulle säga på vårt hemlands vilda tungomål.) På andra bilden ligger båten på samma men man ser Smögenvarvets verkstadslokal. Tredje bilden är tagen på Bohus Malmön i den inre hamnen som är den komunala gästhamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 4 Januari , 2012 På bloggen www.sylandkrabban.bloggo.nu kan de som vill, i fortsättningen följa vårt liv ombord. Vi kommer att lägga ut mycket bilder och berätta om vad som händer och sker. Nu närmar det sig med stormsteg! Härligt!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 8 April , 2012 På lördag är det sista färden till Stockholm som gäller innan vi sätter oss på tåget den 27 april för slutlig destination bo i båt! Sistaminuten tips efterlyses, samt bra tips om färdväg från Lidingö till Söderköping! Marine & Thomas, på S/Y Soleil... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2012 Missade ert förra inlägg med länk till er blogg. När jag la den till mina favoriter var texten föredömligt kort. S/YL Har kortat ner alla namn så mycket som möjligt att jag får plats med så många som möjligt av de sidor jag är intreserad av. Ni hamnade intill CIA, länken till ciaraud´ s blogg om deras segelbåtsbygge. S/Y Soleil - är det ett norskt namn? Kompisen köpte en Maxi 77 som hette Solglutt. Han skulle absolut byta namnet, men jag lyckades övertala honom att behålla det. Tyckte att han inte kunde få nåt bättre namn på båten. Norska det hörs alltid så possitivt och glatt. Bästa vägen från Lidingö. Om ni absolut inte måste segla, så börja med att gå mot Kungshamn. Gå söder i Skurusundet. Glöm inte att gira till ostlig kurs efter ca 2 distansminuter. Passera Fisksätra och håll tungan rätt i mun genom Baggenstäket. Gira sen till en sydlig kurs. Till Nynäshamn får ni hitta själva. Själv hade jag gått vidare till Öja (Lansort) Den allmänna hamnen ligger i nordvästra änden av ön. Ni kanske skall hålla er till den utmärkta farleden. Det brukar jag i allmänhet jag inte göra - så jag vill inte inleda er i sådana frestelser. Vid Öja finns det två möjligheter. Antingen går ni sydväst och förbi fyren Gustav Dahlen, och in söder om Arkösund. Det ser ut som det är mycket skit på sjökortet. Om vädret inte är så bra. Sjögång och annat skit eller om ni bara vill gå i en trång och fin led kan ni följa farleden från Öjas hamn och västerut. Förbi Stutsvik och Oxelösund och ner mot Arkösund. Har för mig att det finns åtminstone ett par alternativa leder. Strax efter Oxelösund passerar ni ånyo Kungshamn. Men misströsta inte. Det är ingen av de tre Kungshamn som vi har här på Sotenäset. Inte heller den Kungshamn som ligger nordväst Skurusundet. Det finns många Kungshamnar i Sverige. Fast det var nog länge sen Kungshamnen syd Oxelösund var en bra hamn. Efter Arkösund är det bara att följa sjökortet genom den fina skärgården. Får säga som den skeppare från Kållandsö som skulle följa med en kompis i hans, i Kungshamn nyiköpta fiskebåt, från Vänersborg till Stockholm. Skepparn hade dessvärre blivit sjukskriven, så han ville inte följa med hela vägen, men var med ombord från Vänersborg till Sjötorp. Kommer ni bara in i kanalen, så kan jag lova att in inte kör fel Senast ändrad av toaen | 08 april 2012 | 19:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser