Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
thomas-marine

Projekt:Byta livsstil...

Rekommendera Poster

...har inletts och betyder att vi nu på allvar har bestämt oss för att förverkliga de där drömmarna som hållit oss sysselsatta under allt för lång tid! De har nu övergått från drömmar till att bli konkreta planer och bit för bit pusslar vi ihop vårt nya liv. Släkt och närmaste vänner är informerade! Villan vi hyr ute på landet, ska snart sägas upp. Allt vi äger ska sorteras, gallras, minskas ned, prioriteras, passera genom skärselden för vad vi faktiskt behöver, skänkas bort, säljas, bli svårt att ta avsked från... och det som betyder mest kommer slutligen att magasineras.

Det som vi väljer att behålla flyttar med oss ombord till våren, när vi äntligen gör slag i saken och blir året runt boende på båt. Fram till dess ska vi hinna hitta en båt med ruffhöjd över 1,87, som ska bli vårt hem framöver. Under tiden ska vår vega säljas, sista julen i hus skall firas... och fyra klädgarderober skall minskas ned till några plastbackar!!! Tips på båt  max 500 tusen, mottages gärna, men även andra tips, tankar och ideèr.

Och eftersom vi passerade tjugo för trettio år sedan, smiley så är det hög tid att börja leva det liv man vill!  laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget konkret att komma med annat än Heja!! laughyes

Hoppas ni låter oss följa livstidsförändringen här på MG eller någon trevlig blogg!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett spännande beslut. Har ingen direkt båt att rekommendera. Däremot ett tips - se till att ni köper en båt som är välisolerad så ni undviker kondens så gott det går. Sandwich-konstruktion är att föredra men även de båtarna brukar ha en zon mellan däck och skrov med enkellaminat som kan behöva isoleras. Det brukar vara härifrån det droppar in i skåpen och garderober. Det kommer också alltid kondens vid skylight och portlights. Man kan göra ramar med plexi att lägga ovanför skylights om man ligger stilla så eliminerar man i alla fall det problemet. När man väl gett upp och låter sig frysas in för vintern kan man ju täcka båten och då blir det ingen kondens att tala om.

Jag skulle alltså leta reda på en sandwichkonstruktion, helst med vatteburet värmesystem, bra landstömsinstallation med isolationstransformator (helst) mot krypströmmar, varmvatten och bra våtutrymme. Kommer ni vara långa tider utan ström behövs bra laddningsmöjligheter och en elsnål värmare typ reflex/glembring.

Berätta gärna hur planerna fortskrider!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt!

Håller med Cia. Köp så stor båt ni kan. Tror man behöver ett eget utrymme, även på en båt.

Håll oss informerade! yessmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis...

Vi gjorde som ni,flytta in i båten.

Gav oss av söder ut, inget kvar i sverige förutom släktingarna.

Det viktigaste är att ni gillar båten resten ordnar sig.

Våran båt är inte isolerad och vi har luftburen värme,20grader inne vid -10 infryst

blir det kallare kör vi en 2kw el fläkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni är heltokiga båda två! var det någon som sa. Fast ni är heltokiga på rätt sätt! Nåja, det må vara hur det vill med den saken. Vi flyttar ialla fall! Vi går från att vara lantisar till att bli båtisar på Vänern. Varför bo kvar i en stor villa när man är som lyckligast i en liten båt? Det är ännu några år kvar tills vi kan kasta loss för långsegling, men fram till dess ska vi alltså byta livsstil och lära oss bo och leva ombord samtidigt som vi behåller våra jobb i land. Vänja kroppen vid morgondusch i en lokal som håller 10 vintertid. Hitta en minimal uppsättning kläder som täcker alla behov och som inte kräver strykjärn och allt allt annat som man aldrig behövt tänka på tidigare men som nu måste disskuteras mycket ingående. Bara att hitta en vinterplats inom rimligt avstånd till jobb, var inte helt lätt. Åmål sa nej direkt! Den kommunen vill nog inte utsätta sina nattvandrare för pittoreska inslag i form av varmt ljussken från en båt i hamn en gnistrande kall decembernatt! Säffle var tydligen inte lika noga med vad de utsatte sina ortsbor för, för de sa ja direkt! Tack Säffle! Där föll första pusselbiten på plats.

 

Senast ändrad av thomas-marine | 24 oktober 2011 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt tips har jag inget för att det finns så mycket att välja på, frugan rekomenderar naticat.och däcksalon är inte dumt, Vi bor i en flushdäckad båt,det har sina fördelar i fullsatta marinor på semestern, men är som en gruva eller rättare sagt igloo på vintern. Vilket kan bli lite instängt.

Något som är viktigt är förvaring,vi har fyra hytter en är numera garderob full med plastboxar.

Sen är det en evig kamp att inte fylla båten med grejor som ej används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med er kravprofil skulle jag satsa på en Maxi 108 om ni kan få en sådan att rymmas inom er budget. Detta beroende på att jag ägt en sådan under många år, men det var för ett antal år sedan, men främst att jag föjlt två på nätet som seglat nästan jorden runt. Den ena är denna, se länk nedan. Det kan vara värt att gå över er budget om motor och segel är utbytta samt att styrningen är uppdaterad. Länk:  http://www.hilda.nu/. De. Det kan vara värt en slant extra om motor  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja; här har du kanske din båt, vattenburen värme och allt (men annars vet jag inget om just denna båt)

http://www.blocket.se/goteborg/Maxi_108_84_34614384.htm?ca=10&w=3&last=1

Några goda vänner till mig rustade en Maxi 108 för långsegling och den var verkligen jättetrevlig (även om inte långpentry är idealet till sjöss). Det jag tyckte var synd med den var att jag inte kunde titta ut genom fönstrena då de satt så högt upp. De tog kanalvägarna mer till medelhavet (vill ni göra det måste ni ha en båt som inte sticker mer än 1.80) och seglade under några år.



Senast ändrad av ciaraud | 25 oktober 2011 | 18:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade bekanta till Hildas besättning under helgen och de rekommenderade samma sorts båt, men vi är lite kluvna till längsgående kök. Hälften av de vi träffar är positiva till det och hälften tycker tvärsom. Själva har vi bara erfarenhet av vår Vegas lilla kokvrå smiley. Ett längsgående kök ger större arbetsytor, men är ju svårare att laga mat vid när man går på öppet hav. Dessutom känns det som att man behöver ha ett separat kök när man bor ombord så man får mer soffor. Att Maxin är svårslagen vad gäller rymd och förvaring håller jag med om, men ( förlåt alla Maxiägare) jag tycker inte den är lika vacker som den är funktionell! Kanske handlar det om att jag alltid tyckt det är något speciellt med lite äldre båtar. Svårt att förena logik med nostalgi laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina preferenser för äldre båtar, med ej längsmed pentry osv har jag full respekt för och tänker inte argumentera emot. Själv har jag haft längsmed pentry i mina båtar sedan 1985 och det passar vårt båtliv ,som en ej långseglare. I vårt båtliv tillbringar vi 70-80% av tiden i hamn och etapperna blir sällan längre än 12 timmar. Är dock, efter att ha läst samtliga reseberättelser, imponerad av hur de i Hilda bakar bröd, lagar mat osv under veckolånga etapper ombord, vilket gör att jag tror det är viktigt att välja en båt som tilltalar en på så många sätt som möjligt, inkl pentrylösning, när man skall tillbringa månader, kanske år ombord i ett sträck. Här måste var och en få välja efter sina behov, tycken och smak.

Lite olika långfärdsbåtar hittar du i denna länk som du kanske redan har sett. Vad det än blir så lycka till med era spännande planer. Länk:  http://www.kitalita.se/links.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland sker saker och ting oväntat snabbt! Och efter vårt inlägg i en annans tråd igår, blev vi kontaktade och vår Vega såldes osedd via smsmeddelande.  Den nye ägaren sätter in en handpenning och betalar resterande till våren innan sjösättning. Nu får vi bara hoppas att denne nye ägare inte glömmer bort under vintern att han faktiskt har köpt en Albin Vega, så vi står där med två båtar till våren smiley! Och  visst kan man köpa en båt osedd när det inte handlar om större summor än det här, men känns ändå lite förvånande! Ialla fall är det bara att gratulera den nye ägaren till ett bra köp! Vi har full koll på vår Vega och hon är en mycket sjövärdig gammal dam i många, många år framöver. Och ja, vi kommer att sakna henne!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle betalningen av handpenningen ske?

(Nu spårar vi lite OT här men det är ändå ett aktuellt ämne.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det nog tryggt. Skurkmetoderna går oftast ut på att utnyttja PayPals svagheter och det är nästan alltid folk utomlands som utger sig för att vara köpare. Tror inte du behöver oroa dig allt för mycket. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte mig själv som en bedragare, fast min självinsikt lämnar kanske en del i övrigt att önska. Anledningen till att jag så snabbt och osett högg på möjligheten att bli Vegaägare var att jag hoppats på just en Vega (till ett högst överkomligt pris) någonstans i Vänern. Ser fram mot en fin tur i sommar,  Vänern- Göta Kanal-Vättern-Göta kanal-Roxen. Att sedan säljaren är en flitig skribent på detta forum borgar väl lite för att det inte är ett vrak som säljs. Eller vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vår Vega nu är såld, så letar vi efter ny båt. Och alla som är/varit i samma sits vet att detta inte är lätt, minsann! De flesta båtar har något man gillar, men också något man inte tycker om. Som ljust utformningen av pentry t.ex. Det var faktiskt lättare förra gången när man inte behövde ta hänsyn till bl.a. ruffhöjd och rejäla stuvutrymmen. Och bara kunde nöja sig med en trygg och säker båt i bra fungerande skick. Ett litet tips till alla som lägger ut annonser på sin båt: skriv in ruffhöjd! Bredd och längd finns alltid med, men ruffhöjden är minst lika viktig och ett måste när en i familjen mäter 1,87 utan seglarskor laugh! Två veckor ombord klarar man med krökt rygg, men inte året om!

I morgon ska vi pyssla om och täcka Vegan inför vintern och se till att hon har det bra fram till  nye ägaren hämtar henne. Undrar om det är tillåtet att gråta en liten skvätt den dagen man ser henne segla iväg... crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men tyvärr finns den inte uppgiven på alla båtar där. Båtlivet hade varit enklare om man slutat växa vid 1.60

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lilla ja som bara är 164 cm behöver ingen stor båt för att få in höjden. Det blir billigt och bra på det viset. Men så skaffade man en gubbe på 1.87 och vips flög priserna upp.

Ofta är de båtar som har ruffhöjd att tala om långa om de ska se snygga ut Men nu börjar man snart vänja sig vid kontinentala tvålkoppar..

Har man i tankarn att långsegla är det inte så dumt med en större båt ändå - även om man är kort. En lite båt kan vara nog så sjövärdig men det är en väldig skillnad på bekvämhet i sjön. Vi njuter verkligen av att segla vår nya båt (37 fot, 6,5 ton) för den går så fint i sjön att man inte fattar hur mycket det blåser och hur höga vågorna är. Kolla på denna sida och se vad folk har för båtar. En del har ju bott ombord innan de stack precis som ni tänker göra och har kanske några goda råd att ge.

http://www.kitalita.se/links.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker relativt billiga men prisvärda båtar som fungerar för hård segling typ atlantsegling gillar jag personligen Marieholm och liknande, ingen racer men brukar vara mycket båt för pengarna. (resten på min nuvarqande lista är under 30-35 fot och det är måhända i minsta laget om man har krav på bekvämlighet, Tyverrr är andrahandsvärdet relativt på tex Allegro över 27 fotarna men det är bra båtar och för en halv mille bör det inte vara några problem).

Men skall man leva någotsånär bekvämt bör man nog upp i kanske 38 fot eller mer.

Måhända litet över denna prisklass (dock inte så mycket över idag om man letar litet) men man kan ju ha tur, men Tex Mahlö 38 och liknande är i mitt tycke mycket trevliga båtar som är relativ t bekväma vad jag hört i allafall, har dock mest sett dem från utsidan.

Har ni extrem tur och hittar tex en Amel Kirk eller motsvarande till det priset så slå till!

Men de är inte så vanliga över huvud taget i vårt land vad jag vet.

 

Men det beror ju väldigt mycket på vad man har för önskemål och ambitioner.

Personligen skulle jag nog satsa på att leta något projekt som var relativt färdigt men kanske udda men skarpt testad båt. Fans ju en mycket fin ~50 fots polarseglare till salu tidigare med extrastarkt dubbelskrov i glasfiber för runt 500k. förut som jag tyckte verkade extremt prisvärd om jag haft pengarna, men verkar borta nu.

Hursomhaver kan man idag få mycket båt för de pengarna om man letar.

Själv planerar jag något liknande men en mindre båt än jag tänkte först eftersom jag börjar tvivla på att det skulle bli av alls om man inte gör slag i saken. Men skall man bo länge och är flera rekommenderar jag något som är litet större än 27-28 fotarna som sagt, de ÄR som regel trevligare om det blåser med en större båt... 

Välj inte en för lätt båt, utan satsa på något rejält med ordentligt starkt skrov och bra köl, oavsett om man föredrar långkölat eller fena. Välj hellre en äldre med tjockare skrov än en nyare med tunnare bara för att den är nyare, inte nödvändigt det är bättre, för det mesta bara dyrare...

Stålbåtar har ofta oförtjänt dåligt rykte men de brukar faktiskt vara ganska prisvärda om man satsar på något som är beprövat och har tjockt gods i skrovet. Är de bara ordentligt epoxibehandladebåde in och utvändigt av profesionell kvalitet och varvsdesignade skrov så är det sällan några problem, man glömmer ofta att även plastbåtarna kräver visst underhåll och inte heller slipper undan tidens tand utan behöver vist ytunderhåll med tiden (men är det bara gjort ordentligt så är det ingen fara).

Undvik dock trälaminat och liknande oavset hur bra det verkar, slutar så gott som alltid med omfattande renovering för att få bort skiten. Det är väldigt mycket jobb att åtgärda dåligt distansmaterial av trä. Men det går.

_

 



Senast ändrad av Mizzarrogh | 28 oktober 2011 | 20:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar någon Maxi-båt. Exempel på bra bobåtar från Maxi är Maxi 95/99/108. Maxi gör bra båtar som är rymliga och välbyggda. Seglingsegenskaperna kanske inte är de absolut bästa men de seglar heller inte dåligt i jämförelse till många andra båtar. Det ni främst behöver tänka på är ju komforten då ni faktiskt skall använda båten som ert hem!

Satsa också på en båt med sittbrunnskapell då båten blir betydligt mycket rymligare och får ett rum till.

Lycka till med er nya livsstil, hoppas ni kommer trivas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är väl medvetna om maxins förträfflighet vad gäller boendekomfort, men tyvärr tillhör den inte kategorin drömbåt, för oss ialla fall. Många andra tycker naturligtvis tvärs om! Båten vi nu letar efter ska bli vårt framtida hem och det är ganska mycket som ska stämma in. Vilket är ett projekt i sig med tanke på att man har en begränsad budget att röra sig med. Vi har sagt max 500.000, men det är en absolut smärtgräns som vi helst vill komma under med god marginal! Det vi prioriterar främst är att den har en ruffhöjd så min man kan gå rak (alltså över 1,87) den skall vara lätt att röra sig på även på däck, då min man (jäkla tjat om min man wink) har artros och behöver lite bättre fotfäste än mig. Den skall kännas rymlig invändigt och ha bekväma soffor samt rejäl förpik. Fick jag spåna fritt så skulle jag välja en båt som har Allegro 33:ans skrovform, Vindöns vackra överbyggnad, Jeanneauns inredning och en gammal OE 36:as charm, samt Vegans känsla av trygghet. Inte lätt det här laugh! Egentligen är det väl så att drömbåten är den båt som tar dej fram på din resa. Och låter dig förverkliga dina drömmar på den!



Senast ändrad av thomas-marine | 30 oktober 2011 | 10:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här skullejag absolut titta på. Ketchriggad = mänga möjligheter att anpassa segelsättningen efter vindarna och inte så tunga segel att hissa med artorsaxlar. Verkar ha vindgenerator och bogpropeller, ny motor, en kamin för värme lik våran (drar ingen el) och väl inom er ekonomi! Malö är en toppenbåt som jag absolut kan tänka mig att segla långt med om vi gör det någon gång.

Vet inte hur hög ruffen är.

Kolla var de varit med båten. De kan bli väldigt slitna av jordenruntseglingar med urblåsta segel mm.

http://www.blocket.se/goteborg/Malo_Neptune_ketch_36090759.htm?ca=10&w=3



 



Senast ändrad av ciaraud | 30 oktober 2011 | 10:53

post-2001-1394236865,3702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst, tack Ciarud för tipset! Just nu går jag omkring och funderar över hur vi ska lösa det med frysvaror ombord. Att bara handla mat för dagen är ett jättedyrt alternativ och inte heller det jag trivs med. Någon här på forumet som har en iskall ide`? smiley Ett kylskåp med bara ett pyttelitet frysfack känns lite tight. Visst är jag medveten om att  man får leva helt annorlunda ombord, men tanken är ju också att kunna använda de pengar som blir över i månaden till utrustning och övrigt som behövs när vi verkligen ger oss av, istället för att göra åt de pengarna på att  äta svindyr mat  varje dag för att bli mätta.



Senast ändrad av thomas-marine | 31 oktober 2011 | 13:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...