upa1465 0 Postad 24 Oktober , 2011 Beskrivning Gransegel har valt att stå fritt från allianser med multinationella segelmakarkedjor. Vi styr hellre oss själva och vår egen utveckling än blir en kugge i ett större maskineri. Obundna kan vi alltid välja det bästa från marknadens dukleverantörer..... Gå in på Rolly Tasker och klicka på Dealers. Sök upp Sweden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Oktober , 2011 Jag förstår hur du tänker men att Gransegel använder sig av Rolly Tasker behöver ju inte betyda att det är en allians per se. Rolly Tasker är väl ett lågprisalternativ som Gransegel erbjuder sina kunder som nöjer sig med lite billigare cruisingsegel som Gransegel själva inte kan tillhandahålla. När jag var inne på att skaffa nya segel till min Stortriss så var Rolly Tasker ett tänkbart alternativ. Hade jag slagit till så hade jag gått via Gransegel för att ha en svensk kontakt (det går säkert att beställa direkt från Rolly Tasker om man vill). Det jag tror Gransegel menar med sin lite pretantiösa skrivelse är att de inte går i allians med stora segelmakarkedjor som kan styra deras företagspolicy. Om de är oberoende så är de fria att göra som de vill och att ha Rolly Tasker som leverantör är ett val de själva gjort. Fast ovan är dock bara spekulationer från min sida! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 24 Oktober , 2011 Tror nog nästan alla segelmakerier i Sverige har en kina el. liknande lågpris underleverantör. För att kunna erbjuda priskonkurens på enklare segel. Däremot tror jag , att det går utmärkt att beställa prestandasegel från många lågpris länder. Har de bra design verktyg. Så kan även de skära fram bra formade segel. Varför skulle deras hantverk vara sämre när det gäller sömnad osv? Allt vi köper är i princip tillverkat i låglöneländer. Ex mina skor. Hur mycket av våra sjökläder sys i lågprisländer? Tvärt om, mot vad jag skriver. Så handlar jag helst inhemskt om jag kan. Dels är det lättare att få service. Made in Sweden gör mig glad! För vem ska jobba på riktigt om vi inte gör något själva? Lite tillspetsat, men ändå... Heja Sverige!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 24 Oktober , 2011 Jag att du har missförstått ordet dealer. Att de är återförsäljare för Rolly Tasker är ju en annan sak än att de är en kugge i ett större maskineri vilket jag tolkar som att gå in under North Sails, Doyle, UK, Quantum eller någon av de andra kedjorna. Gransegel är Gransegel i detta fall till skillnad från tex; Syversen som är UKSyversen eller Ottosson som är ett North-loft... Så var struntpratet är går väl att diskutera. Snacka skit på ett forum är ju lätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 24 Oktober , 2011 Nu vet jag inte hur gransegel gör, men orsaken till att köpa segel av en lokal segelmakare är att man då kan diskutera om egenskaper, och de seriösare segelmakarna besöker också din båt och mäter upp diverse exakta mått och mastkrum mm. Sen är nästa fråga huruvida segelmakaren lägger ut själva tillverkningen i ett lågprisland, eller om han syr i sverige. Jag vill alltså betala för den första biten, men kan få lägre pris via den andra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 10 November , 2011 Köpte nya segel av Gransegel. 2008Stor, fock och genua. Focken syddes upp av Rolly T och har Rollys märke. Övriga segel är Gransegel. Duken i Roll T-seglet är densamma som Gransegel skulle använt om de sytt seglet själva. Det enda Rolly T gjort - såvitt jag förstår - är att ha sytt seglet med Grans duk och mått. Kvaliteten är toppen. Senast ändrad av Amanda31 | 10 november 2011 | 21:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser