Knorr026 3 Postad 24 Oktober , 2011 Tänkte byta ut pottan mot en riktig toalett, men eftersom det är tight med plats för tanken inne i ruffen tänkte jag placera den i aktern. Det betyder att man kommer behöva pumpa från toaletten ca 1-1,5 meter uppåt och sedan 3,5 meter akterut till tanken. Är det möjligt att placera tanken så långt ifrån toaletten? Funkar det lika bra med manuell pump som elektrisk när avståndet blir längre än normalt? (jag hade tänkt mig en manuell eftersom den inte bygger lika mycket på höjden) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 21 December , 2011 Jag skulle välja en toa med inbygd elektrisk pump i ditt fall och det bara för att den finfördelar skiten (ursäkta ordvalet) bättre än en manuellt pumpad toa. Det är ju inte så kul att få stopp i slangen när den är så lång (om det någonsin är kul). När det gäller att pumpa långt är det bara viktigt att ha lukttäta slangar. Kan vara bra att få fall på slangen så att inte slangen är full hela vägan. Några cm per meter slang bör räcka tycker jag, men kolla gärna upp det innan du installerar. När det gäller att pumpa högt bör du kolla med leverantören hur högt det går att pumpa. En normal länspump kan ju pumpa från kölsvin över reling så det borde ju inte vara några problem. En fördel till med eltoan är att den använder lite vatten för spolning vilket gör att hålltanken räcker längre. Nu när det blir förbjudet att spola i havet (bra!) kan det vara bra - och det kanske till och med lönar sig - om man slipper tömma så ofta. Några nackdelar; Det går inte att spola om batterierna laddat ur. Den låter mer när man spolar än en manuell. Den är skitdyr! jämfört med en manuell toa. Lite fakta om eltoor från detta forum, och det finn säker mera.http://www.maringuiden.se/forum/;thread=197610http://www.maringuiden.se/forum/;thread=383089&highlight=eltoahttp://www.maringuiden.se/forum/;thread=335470&highlight=eltoa Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 2 Januari , 2012 Tack för infon. Men jag omvärderat placeringen. Jag kommer gå platsen med tanken bakom muggen. Då kommer det bli väldigt korta avstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 3 Januari , 2012 På min förra båt, Delta 32 sitter muggen med handpump framför förarplatsen och tanken sitter i aktern, bredvid motorn, jag hade inte något problem med toan på den båten - funkar kanon! Förvisso var tanken bara 20 cm högre än toan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Januari , 2012 Bra med korta slangar. Dom ska bytas ibland och de är inte blliga de någorlunda gastäta slangarna och ganska stela och svåra att kränga på om det kröker. Bäst är nog att dra kopparrör på långa avstånd och ha möjlighet att brotscha röret när det slaggat igen. T.ex med en flexaxel för borrmaskin som man då ska ha plats att stoppa in i röret från nåt håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser