Gå till innehåll
måndag 07 april 2025
MarkusF

Efterlysning!

Rekommendera Poster

Jag tänkte göra ett försök att få reda på vad som hände båten som vi hade när jag var liten. Och vart vänder man sig då om inte till Maringuidens besökare, som tillsammans borde ha en väldigt bra koll på Sveriges båtbestånd.

Min far köpte ett tomt skrov till en norsk Dorry på 60-talet. Under några år inredde han den, riggade den med två master och var tyvärr också tvungen att plasta den pga. skeppsmasken. Ca. 1976/77 sålde han den till en familj som använde den under 70- och 80-talet på östkusten. Jag tror kring St. Annas skärgård men är inte säker och inte heller särskilt känd på den sidan Sverige. Det borde i alla fall varit söder om Stockholm. Båtens namn då var Pondus. Tyvärr vet jag inte vad som har hänt den, och det skulle vara väldigt roligt att höra om någon här känner till den. Bifogar en bild som visar hur den såg ut 1976.

post-10000268-1394236856,3003_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis köpte för drygt 10 år sedan en båt som enligt mig är på pricken lik. Då hävdades att båten var en gammal dansk lotsbåt, byggd på 40-talet  - och döptes till Gammeldansken. Hemmahamn Lagunen i Malmö. Såldes i fjol som bobåt och ligger enligt uppgift i Kalmar. Kan det vara samma?

Carl_axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter intressant. Att historiken har förändrats under åren är ju inte ovanligt och särskilt konstigt. Båten var 32 fot lång. Stämmer storleken också? Kan du luska vidare så är jag väldigt tacksam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkommer så fort jag fått fatt i kompisen och visat honom bilden.

Carl_axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dorryn var en öppen båt importerades från Norge i massor på 60 talet.

Orginellt är att båten är byggd med KÖLSVIN, det är en långskeppsförstärkning. kraftig balk bultad ovanpå spanten och ner i kölen.

I min Dorry var spanten av björk, (näver satt kvar). 2 bilder på min dorry på http://lasselundell.se/page4.html 

post-571-1394236858,5427_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade precis med kompisen - som hävdar att han har garantier för att båten byggdes i Danmark 1945. Sorry, men det tycks vara fel båt. Hur som helst - han har lovat titta på bilden i kväll.

Carl_axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey, men det var hyggligt att du frågade. Jag får fortsätta leta. Ska försöka få fram lite bättre bilder också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...