k650 0 Postad 23 Oktober , 2011 Som bad och utflyktsbåt, vad är mest praktiskt, en HT eller en DC? Kanske styrpulpet? Tips emottages......=)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 23 Oktober , 2011 Har precis köpt en DC. Vi stod också och velade mellan DC eller HT. Det större öppna akterutrymmet som blir på en DC och körupplevelsen gjorde att vi valde en DC. Vill man ha en bobåt i första hand ska man nog välja en HT. Vi hade en bowrider innan som fungerar utmärkt som bad, vattenlek och utflyktsbåt. Titta på en sån om du inte vill kunna sova i båten. Var supernöjd med min yamarin 63BR. Behovet av att kunna sova några dagar och kunna åka lite längre snabbt gjorde att vi ville byta till en större DC. //Havskatt Senast ändrad av Havskatt | 23 oktober 2011 | 18:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 Oktober , 2011 HT - alla gångar HT. Vi lever i ett land där det regnar rätt ofta. - även soliga dagar. Dessutom så går en HT torrare, då man slipper få in sjö i båten då ruffn tar den. Slutligen har man barn är HT-n mysig för dem att krypa in i leka i eller sova i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jingo 6 Postad 23 Oktober , 2011 HT-tycker jag.Stor öppen yta, lätt att fördela lasten när man är många i båten, bra transportbåt eftersom HT blir lättlastad. I en DC sitter motor plus alla passagerare på den bakre tredjedelen= stor motor, tungt att plana ut. Man slipper sovutrymmet i fören som man ändå inte använder. Man kan även ha grejerna inne och sitta ute, HT funkar bäst då jag håller med om att det kan regna då och då i sverige, iallafall i stockholms skärgård. Det händer även att det blåser kallt. Min gamla Fjord Wing 19 är en perfekt sol-o-badbåt, transportbåt och passagerarbåt. Med en trettio år gammal motor är jag dessutom en av mackägarens bästa kompisar. /jingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 23 Oktober , 2011 Som bad och utflyktsbåt tycker jag att DC är klart mycket trevligare. Speciellt pga man oftast får större yta i sittbrunnen. Och som nämnts ska man inte sova över är Bowrider definitivt värt att titta på. Däremot är ett bra kapell något som kan vara mycket bra att ha med tanke på vårt väder här i norr. De DC jag åkt som bara har haft hamnkapell har medfört vissa blöta dagar, medans ett bra fullkapell kan vara väl fungerande att åka med. Vissa båtar jag åkt har (DC) med bra kapell har varit trevligare att åka med än HT faktiskt. Om jag hade mer bruks behov skulle jag fundera på HT dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 24 Oktober , 2011 DC! Naturligtvis DC. Vem vill sitta inne när man åker båt? DC och kapell, så spelar det inte någon roll om det regnar. Ska man ha båt och vill sitta skyddad, så ska man nog gå på en kabinbåt. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 Oktober , 2011 DC :-) ...titta även på hur pass lätt det är å hoppa iland fram ! På DC är oftast framrutan öppningsbar för lättare passering ! HT för man gå på utsidan runt hytten .På nyare finns öppningsbar dörr fram , kan ju vara något att tänka på ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Oktober , 2011 Vet inte om det finns så många renodlade HT båtar som är moderna? De som säljs idag är ofta lite mindre, dvs under 21-23 fot? Så den stora skillnaden är väl från styrpulpetare till en båt med ordentlig fast ruta och kapell? Då sitter man skyddad på ett helt annat sätt. HT eller DC? Beror på.... Jag kan bara säga att jag haft bägge och då baserat på exakt samma skrov vilket gör att jag kan jämföra just för den modellen i alla fall. Fjord HT21 = Inte så höga fribord, lättare att få tag i bojar etc, lite mindre inredning dvs lättare båt vilket gör att den går upp i planing lättare, lättare att hålla i vid brygga, mindre vindfång. Ej toa. Lite mindre cosy att bo i men det går ibland. Perfekt bad och utflyktsbåt? Fjord DC21 = Du sitter högre vilket ger mer överblick över fjärdarna, ruff vilket ger bra övernattningsmöjlighet. Toa. Tyngre, drar mer. Utrymme bakom förarplats som i en HT, kanske lite mer. Men för att bada är en badbrygga ett måste. LIte svårare att manövrera men som sagt, ger mer möjlighet att utöka båtåkandet pga att du får ett litet kök, kyl och ofta värmare? Dyrare. Men olika märken och modeller ser helt olika ut. Du får nog testa dig fram. Ska du sova över ibland så är en DC självskriven tycker jag. Ska båten vara lättare att manövrera är det en HT. En styrpulpetare är en cab på sjön och funkar bara när det är finväder, dvs mycker mer sällan... Senast ändrad av Funkis | 24 oktober 2011 | 12:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Oktober , 2011 För mig räcker inte informationen riktigt för att kunna avgöra vilket som skulle passa dig bäst. Alla modellerna passar bra som bad och utflyktsbåt men lite större krav/önskemålslista vore bra. Vilka vatten kommer båten användas, hur långa sträckor pratar vi om, vill ni bada från båten eller bara ha den för att komma ut till badklippor/stränder, vill ni kunna sola bekvämt på båten, vilken budget har ni, vilka kommer vara med i båten osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 24 Oktober , 2011 Just bytt DC mot HT, skönt med gångvärme men vad som är viktigt för mig är att jag även kan stå med huvudet ute i det fria med stor taklucka när det är soligt, och sen bara stänga takluckan vid dåligt väder eller sjö, mer ombonat och känns säkrare, se bara till att du kommer upp i rätt höjd i glasluckan, så slipper man skaffa löständer :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ok3084 0 Postad 26 Oktober , 2011 Hej, Hade en DC båt under längre period och funderade väldigt mycket på en ny DC eller en HT. Tllslut blev det faktiskt en WA och är hel nöjd. Ta och fundera noga på vad du ska ha båten till. Själv kom jag fram till att jag mest skulle ha den till dagsutflykter och vattenlekar. Visst det är skönt att kunna krypa in i en HT när det regnar men jag tycker den ej är lika praktiskt och lätthanterlig som en WA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 26 Oktober , 2011 Det lutar åt en DC då det kommer att bli 99% dagsutflykter, med ett kapell så får man ju ändå lite skydd...=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser