Jippe 0 Postad 23 Oktober , 2011 Hejsan Alla, Nu har jag precis plockat upp båten på land. Kört igenom med sötvatten osv. Lät motor dö av sig själv så all bensin är ute ur systemet. Info innan mina frågor. Har en Johnson 225HK 01:a motor (utombordare). Hydralstyrning(olja). Båt motor kommer förvaras utomhus. Frågor: 1. Har seperat oljeblandning till motorn. Kan 2-takts oljan bli gammal? Om jag tar in den och förvarar den inomhus? 2. Oljan i hydralstyrningen. Bör den tömmas? Kan man låta den va och eventuellt fylla på till våren? 3. Jag har plockat av propellern till motorn(pga. stöldrisk). Kan motorn ta skada av detta under vintern? Bör jag tänka på nått? Eller det är inga problem? Har idag satt en kass över med hål i botten så de ej bildas kondens i påsen. 4. Bör man plocka av tändstift? Eller kan man lossa de lite bara? Eller de ska sitta fast som de gör? Tändhattar, av/på? Tacksam om nån kan besvara mina frågor. Första gången jag haft sån här stor motor båt så är helt grön på detta område. Har kollat runt lite på trådar och så men finner inga tydliga svar. Mvh, Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Oktober , 2011 Hej Jimmy! Jag svarar så gott jag kan, men ta det inte som några sanningar då jag endast är hobbymekaniker! 1. Oljan klarar sig bra under lång tid. Det är bensin och oljeblandad bensin som inte är bra att långtidsförvara. 2. Låt oljan vara kvar i styrningen! Tar du ur den riskerar du korrosion eftersom luften kommer till. Om du är osäker på oljans kvalité så kan du ju byta den i vår så har du koll på att allt är tipptopp! 3. Motorn tar inte skada av att propellern är av, snarare tvärt om. Det enda som kan ta skada är om du får mycket skräp i splinesen eller vid packboxen men du har ju satt på en påse så det är lugnt! 4. Låt stiften sitta i, åtdragna. Tar du ur dem riskerar du att något litet smuts trillar in och gör skada. På min gmala Evinrude 6 hk tog jag alltid loss tändhattarna för att säkerställa att motorn inte kunde starta av sig själv...varför den nu skulle göra det! Glöm inte att sätta tillbaka dem i vår så slipper du bli orolig när du ska provstarta motorn första gången. Jädrar vad jag drog och svor en vår med 6-hästarn!! Mvh Fred Edit: 3b. Se till att splinesen är rena och väl infettade! Det underlättar monteringen av proppen i vår. Senast ändrad av Flintstone | 23 oktober 2011 | 19:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 23 Oktober , 2011 Hejsan Fred, Tusen tack för din respons och dina svar. Glädje mig att läsa då man går runt med massa funderingar. Kan verkligen motorn starta av sig själv när man dragit bort batteriet? Blev ju helt nervös nu när du se de där. Tack för tipset med propeller fett. det ska jag kleta på med en gång. Klarar sig 5 liten 2-takts olja i båten under hela vintern? Eller måste jag ta in det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Oktober , 2011 Är det en förgasarmotor eller FICHT, dvs 2-takt med direktinsprutning? Har du ingen instruktionsbok? Brukar alltid stå i dom vad som ska göras inför vinterförvaringen. Byta/kolla växelhusolja, fett i nipplar o nån form av foggning med konserveringsolja brukar rekommenderas tillsammans med dränering av soppan och/eller dosering av Fuel Stabilizer.. Men som sagt det blir ju lixom inte fel om man följer tillverkarens instruktioner. Styrningen ska du låta bli, bara se till att det är lagom med olja i rattpumpen. Får du luft i systemet har du lite jobb med avluftning för att få en bra och stum styrning igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 23 Oktober , 2011 Oljan klarar sig. Inga problem med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 23 Oktober , 2011 Okej, jag vet inte om det är en ficht eller ej. Har ingen instruktionsbok och vet ej hur jag kollar detta. Har inte sett det nånstanns på motorn om vart de står. =/ Har motorn vad den heter men kan inte få fram om de är en ficht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Oktober , 2011 Det var så lite så! Jag vet hur det är när man är ny på något...mycket man funderar på och en del man nojar om också...men du kan vara lugn, du kommer snart vara hur säker som helst när det gäller din båt och motor! Nej, motorn kan inte starta av sig själv...det var därför jag skrev varför den nu skulle göra det. Jag vet faktiskt inte varför jag alltid tog loss tändhattarna på min lilla motor...det kändes bäst och var lätt att göra helt enkelt. Just en liten snurra kan ju teoretiskt starta om man kommer åt propellern med växeln i, sen visste man aldrig om någon klåfingrig skulle testa att dra lite i startsnöret. Oljan klarar sig fint i båten. Tänk på hur många bilar som står parkerade ute hela vintern...inte förstörs deras olja. Ett tips till dig som ny båtägare...försök att inte låta all skräckpropaganda och snack om du måste ha en massa specialgrejer till motorn annars rasar den. Det handlar om välbyggda maskiner som tål mycket stryk. Tänk på att dessa motorer går i Arktis, Amazonas, djupaste Ryssland och på en massa andra ställen som sliter extremt mycket mer än vad vårt snälla svenska klimat gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 23 Oktober , 2011 Du är guldvärd! Jag kan sova gott resten av vintern! Tack för allt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Oktober , 2011 Ingen orsak! Använd vintervilan till att förkovra dig och läsa på om din motor och båt. Detta forum är en stor kunskapsbank och det finns många här som gärna svara på frågor och funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Oktober , 2011 Om det varit en FICHT hade det nog stått så på kåpan, om den inte är dekalplundrad. En FICHT är en mycket mer avncerad motor än vanlig förgasartvåtakt, bl a ska tändstiften indexeras. Med hjälp av uppgifterna på typskylten så kan en båtverkstad plocka hem en instruktionsbok till dej o om du tänker serva o reparera motorn själv är det även guld med en riktig servicemanual. Lycka till med din motor :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser