Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
MrMustang

Erat tyckande om Finnsport 650 AC

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Skulle gärna vilja ha Era synpunkter på denna båt. Ska nämligen titta på en 79a (med lilla rutan)

under nästa vecka.

Bra och dåliga saker ska ju gärna fram...

Vi är fem i familjen så tanken med akterkabin känns rätt.

men blir den fria ytan för liten??...måste se o känna nästa vecka..

Men Era synpunkter och erfarenheter hade tacksamt mottagits så länge:)

Ha en fortsatt trevlig söndag!

Mvh

//Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kommer det att bli trångt.

Om ni vill ha förslag på alternativa båtar så är det förstås bra att veta vad ni har för budget, hur fort ni vill kunna åka och om det är viktigt att båten har utombordare eller går att traila.

Jag tycker alltid att man ska titta på den största båt man har möjlighet till, att ha det väldigt trångt kommer förmodligen påverka familjens vilja att åka båt. I samma prisnivå som Finnsport 650:n så borde man även kunna få universalbåten Albin 25 som har betydligt större utrymmen. Andra alternativ kan vara Krabat 740 eller någon av alla snipor. Ett alternativ om man vill åka fortare skulle kunna vara Nimo 22 (med midkabin), ingen akterruff men en vettig båt.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en 78:a med lilla överbyggnaden i fyra säsonger nu, mycket nöjd!

Precis som många liknande båtar från den tiden är den ganska platt i botten vilket gör den väldigt stabil att gå på vid bryggan och lätt att få i planing men lite stötig att köra i grov sjö. Men den tål lite smällar.

Har även en förmåga att luta sig mot sidovind men det går att lösa genom att kommendera runt övriga bestättningen. :)

Min har en 135-hästars gammal 2-taktare och går väldigt fint från 20 knop upp till maxfart, ca 32 knop.

När det gäller utrymmen är den obegripligt rymmlig för sin längd. Vi har suttit 6 vuxna i förruffen och konstaterade då att två till hade fått plats trots att vi har ett kylskåp i ena änden av soffan.

Akterruffen tar en del plats från sittbrunnen så man kan inte sitta mer än 5 i det fria under gång men å andra sidan har man ett stort akterdäck att sola på när man är framme.

Lycka till!

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror den blir för liten. Man tenderar alltid köpa för liten båt, det är min erfarenhet. Bättre att ta ett större grepp i plånboken direkt, det är sällan gratis att byta båt eftersom man ofta satsar en hel del pengar i sin pärla som man sen inte får igen vid försäljning. Tycker också att Finnsport 650 har fel fördelning av utrymmena. På en så liten båt vill jag ha så mycket utrymme som helst under kapell, det är sällan man siter nere i ruffen så de utrymmena kan då vara rena sovutrymmen. Som tidigare nämnts så tror jag på en låmgsammare dubbelruffare, Albin 25 är nog inget dåligt val. Eller en Flipper 700 om du vill ha en snabbare båt, där kan två sova på aktersoffan under kapellet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll! Tack för trevliga svar och synpunkter... Jag vill åka fort...(så snipor går tyvärr bort) sen är jag 1.88 och jag blev förvånad när jag kunde ligga bekvämt både fram och bak (har varit och tittat på en nu) Blev också förvånnad hur stor den var fram o bak men som sagts på bekostnad på mittdelen.. Har sen vidare hellre utombordare Kom gärna med mer erfarenheter från denna båt. Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...