Pirayan 37 Postad 23 Oktober , 2011 Skepp o hoj Nu på höstkansten så har jag hört att det är ett knackande ljud från motorn. När jag stoppa ner huvudet och försökte lokalisera vart det kom ifrån så låter det å känns det mest vid styrbords knä. Vad kan det vara som hör att det knackar där i krokarna? Motorn är en Mercruiser 5.7L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 23 Oktober , 2011 Om motorn har hydraliska ventillyftare så kan det vara en eller flera som har satt igen. Ibland hjälper det att byta motorolja för att få igång lyftarna. Hälsningar Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 24 Oktober , 2011 Okej. Hmmm. Man kan ju hoppas att det är så enkelt. Jag har googlat runt lite och har tolkat det som att det kan va lite kostsamt annars. Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 Oktober , 2011 Lugn och fin nu....:-) Det som knackar vid knät är avgasklaffen , den är gummiklädd runt klaffen men med tiden så nöts det bort ....där av skrammlet ( metallklingande och oregelbundet). En test du kan göra är att du varvar lite mer på motorn ,till slut upphör skrammlet för att avgaserna trycker på klaffen så pass att den inte slår tillbaka i knät ! Är du med ? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Oktober , 2011 Intressant! Var exakt sitter denna klaff och finns den bara på V8:orna? Ett tips till alla som har en motor är att skaffa ett stetoskop! Det finns på Biltema om jag inte missminner mig och är väldigt bra för att lokalisera lite mer precist vad kostiga ljud har sitt ursprung. Pinsamt nog har jag inget eget men det skall införskaffas omgående nu när jag har en gammal V6:a i båten! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 29 Oktober , 2011 Efter en djupdykning ner i motorrummet så verkar de bara vara ett lager. Ingen koll på vad det kallas men det mellan motor och drev. Håller tummarna på det iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Oktober , 2011 Avgasklaffen (water shutters) finns på samtliga motorstorlekar. V6/V8 har lika men 4 cyl. en annan modell. Som Jocke skriver är det vanligt att gummit på den nöts ut och börjar ge ett knackande ljud. Stödlagret, som är namnet på det du menar, mellan motor och drev är minst lika vanligt men brukar inte ge ett knackande ljud vanligtvis utan mer ett morrande/rumlande lågfrekvent ljud som känns i hela båten när lagret blir riktigt dåligt. Men det är lätt kollat. Av med drevet och in med handen och snurra på lagret med två fingrar. Ska gå lätt och fint utan hack eller andra konstigheter. En annan källa till knackande ljud är knutkorsen och är lika vanligt som de andra felen, men hörs oftast mest på tomgång/lågfart och stora styrutslag. Kollas oxå lätt med drevet avmonterat. Ta tag i drivaxel och medbringare och kolla att korsen går lätt och är de glappa så är det oftast axiellt d.v.s själva korset kan röra sej något från skål till skål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 Oktober , 2011 Mycket bra beskrivning. Läser och lär. Tack Har sådan typ av motor och bra för kommande analyser. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser