Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Stajzs70

Inköp av nya batterier

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte en Aqador 26DC i somras och nu hade jag tänkt att gå igenom och byta ut batterierna, men vad skall jag ha?

Mina funderingar just nu är fökljande: Tudor Start TN850 som startbatteri och 2st Equipment Gel ES950 som förbrukare. Vilket innebär att jag har 1900 Wh som möjlig förbrukning i början av batteriernas liv, vilket i sig borde räcka ett tag.

Jag funderar även på en solcellslösning till min båt, förslag?

Någon som har synpunkter på denna tilltänkta lösning? Förslag på andra lösningar?

Gel batterier eller inte, dyra men är dom värda sitt pris?

mvh stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska omöjligt att ha en åsikt eller ge några råd om du inte listar dina förbrukare. Har du bara ett ekolod och lanternor är det lite overkill.

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dom vanliga förbrukare som en dieselvärmare, dieselspis, har bytt alla lampor till LED lampor vilket dragit ner förbrukningen med nästa 10ggr för lamporna. Utöver detta så är det DVD-spelaren, laddning av mobiltelefoner, laddning av datorn, ja och kylskåpet såklart som drar en del. Det är väl det. Jag känner mig ganska hemma vad det gäller förbrukningsdelen och att detta skall räcka och jag har överdimentionerat medvetet, det som jag är osäker på är om det är dessa batterier jag skall använda eller finns det någon annan bättre kombination eller andra tillverkare med andra batterier?

Borde jag ha samma batteri på start batteriet som förbrukningsbatteri? Ovan har jag inte det!

mvh stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha helt olika batterier för start resp förbrukning. jag har ett mc-batteri för start till min 10 hk motor och ett 150 Ah AGM till förbrukning.

AGM-batterier är bra men dyra. Det är en smaksak om man vill satsa på dessa. De klarar djupurladdning bättre och är bättre på att ta emot kraftig uppladdning. F ö spelar det mindre roll vilka batterier du köper, det viktiga är att man laddar dom korrekt året om. För lite laddning sulfaterar dom och de dör sotdöden, för mycket laddning kokar sönder dom. Det är därför viktigt att man har en bra laddare, jag brukar rekommendera Ctek.



Senast ändrad av Paliswe | 23 oktober 2011 | 08:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett pris är de öppna batterierna bra då det går att få lite hum om laddningsstatus. Man kan ladda lite extra, bra för batteriet, då förlusten av vätska lätt kan ersättas. 

Dessa batteriers lägre pris och att batterierna inte riskerar i samma utsträckning att underladdas gör dem till ett bra val. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen skriver:
Jag har dom vanliga förbrukare som en dieselvärmare, dieselspis, har bytt alla lampor till LED lampor vilket dragit ner förbrukningen med nästa 10ggr för lamporna. Utöver detta så är det DVD-spelaren, laddning av mobiltelefoner, laddning av datorn, ja och kylskåpet såklart som drar en del. Det är väl det. Jag känner mig ganska hemma vad det gäller förbrukningsdelen och att detta skall räcka och jag har överdimentionerat medvetet,

Reflektion? Jag tycker att två 85Ah batterier är lite i underkant faktiskt, dator och kyl kan lätt dra ur med 5 A per timme, värmare någon/ några A ihop med övrigt. Att på en em / kväll / natt dra ur uppemot ca 50 Ah är nog att vänta sig i regnväder då barn kanske vill se film etc etc...

Du väljer GEL batterier vilket är bra då de kan dras ur i högre procent än vanliga batterier. Men den konstruktionen, GEL,  ställer högre krav på att laddning sköts enligt tillverkarens instruktion. Ett AGM batteri är mer förlåtande till sin konstruktion. Du får komplettera med solcell om du inte kan ladda batterier vid din hemmabrygga, annars riskerar du dra ur för mycket och därigenom förkorta batteriernas livslängd, de har ett antal laddningscykler tillgänliga men drar man ur mer, tex 2/3 av kapacitet jämfört med 1/3 så minskar antal cykler drastiskt.

Skaffar du en bra batterimätare, om du inte redan har, så får du mer koll på vad som dras ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör dem som är skeptiska till avancerade dyrare batterier.

Köpte såna här förra året. Busenkla, öppna robusta deep-cycle batterier:

kkkk

Eftersom jag siktar på mest watt-timmar per krona. Blysyra batterier fungerar alla med samma kemi, ju mer bly och syra i batteriet ju mer kapacitet. Oavsett om blyet och syran är rullad, i geleform, rutigt eller randigt...

Utrinnande syra p g a välta batterier?  Mja, batterier ska sitta fastspända ordentligt så de inte välter. Och om din Aquador slår runt eller får såpass slagsida så batterisyran börjar rinna ut så är inte utebliven batterikapacitet ditt största bekymmer.  Om man siktar på Atlantfärder där rundslagning är ett mer normalt case så skulle jag fundera på GEL batterier. Men inte för mitt bekväma tuffande runt Sveriges kuster i bra väder.

Livslängd? Mja, håller verkligen de dyrare batterierna typ dubbelt sålänge som basic-varianten? Alla typer går att förstöra med lämplig misshandel, billigare att köpa nytt billigt batteri.


Solcell? rekommenderas! De laddar inte så mycket, men länge. Ligger båten vid bryggan 1-2 veckor så är batterierna på topp när man behöver dem. Fungerar även på vintern och sköter den lilla underhållsladdning som behövs.

MEN är väldigt känsliga för skugga. Minsta skuggning, det räcker med att en tamp råkar ligga över cellen, och laddningen uteblir. Kräver lite funderande vid montering.

 



Senast ändrad av Anders_St | 24 oktober 2011 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har respekt för Anders St funderingar. Brukar vara genomtänkt.

Håller med. Kan man inte ladda på korrekt sätt så är billigaste möjliga batteri troligen mer ekonomiska? De pajar och så köper man nya helt enkelt.

Men....  Dyra GEL och AGM batterier har en fördel. De kan laddas ur säkert dubbelt så mycket som ett vanligt batteri och ändå klara samma antal cykler? Det innebär, om du har pengarna vill säga, att man kan få in kanske dubbelt så många användbara Amperetimmar på samma antal batterier.

Så om man har utrymmesbrist och har pengarna så är AGM eller GEL ett självklart val.
Vill man inte lägga dubbelt med pengar och inte tror man behöver dubbel kapacitet så väljer man vanliga batterier. Kan det vara så enkelt? Om övriga parametrar är lika...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut mina två 75 bly till 2 150 gel. Man slipper meket med att fylla på vatten etc. Nu kunde jag stuva undan batterina i ett utrymme mitt i båten. Bätte jämnvikt, lättare i aktern å mer space i motorrumet. Jag köpte mina från Batteriexpressen, mycket proffsiga killar. Det där med att solpanelen inte fixar skugga är väl inte helt sant. Jag hade en 50w på förra båten å den ladda jämt. Kylen stod allid på. Jag har snackat men en del säljare som menar att det va så för ca 4-5 år sedan. Visst tappar dom effekt men inte som förr att dom intenlevererar alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Min panel är från 2002. De nya är kanske mer tåliga mot skuggning. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för alla inlägg, jo två 85Ah batterier kan kännas lite i underkan men dessa batterier kan avge 1900Wh jämfört med 550Wh på vanligt syrabatteri på 85Ah. Jag har möjlighet att ladda batterierna vid min brygga plus att jag har landström med laddare så det känns som om detta borde räcka till. Jag har som sagt funderat på solceller också för att vara på säkra sidan men jag känner att den kommer att vara ivägen hela tiden.

//stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du räknat då? Kan du ladda ur dessa batterier till 93 % utan att de tar skada?
Är det säljaren som har sagt att du kan få ut 1900 Ah?

Om man räknar att du kan ladda ur 50 % ur ett vanligt batteri får du ut 1020 Wh ur två 85 Ah batterier.

Jag har själv två st 100 Ah batterier som jag laddar med solcell. När jag seglar laddar jag med en 12 W panel och i hamn laddar jag med 12 32 W paneler.

Jag har varken generatorladdning eller landström men klarar ca tre semesterveckor med lite normal planering.
Vi har kylskåp, gps, vhf, logg och några LED-lampor och lanterna så vi har ganska få förbrukare (och inga ungar...).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kylskåp, gps, vhf, logg och några LED-lampor och lanterna så vi har ganska få förbrukare (och inga ungar...).

DET är en avgörande skillnad!

Alltså ungarna går ju inte på 12V men deras spel, TV och DVD gör... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barn kräver idag att få ha med sina leksaker.... de drar en hel del. Vi kan ibland ha två datorer och en Playstation igång samtidigt! När jag sedan råkade säga förra året att jag måste uppdatera hela elsystemet samt köpa fler batterier så sade min fru att en micro vore praktiskt.

Hela den resan har till dags dato kostat mig lika mycket som helt nytt segelställ.... så båtliv är inte längre bara båten utan även bekvämligheterna? Och allt baseras på energi lagrad i batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...