Figgeflax 0 Postad 22 Oktober , 2011 Tomgången på vår Johnson 120hk -90 är lite knepig... Motorn är lite svårstartad och går väldigt lågt på tomgång när den startat. Kan ibland vara svårt att komma iväg för motorn dör när man lägger i växel. Men, när man kommit iväg och kört en stund så att motorn är varm så är tomgången på tok för hög och det blir svårt att växla och lägga till. Några idéer??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 23 Oktober , 2011 Låter förgasarnställning. Skaffa handbok och boka en helg eller ta hjälp av en mek. Borde gå ganska fort för någon som kan sina grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figgeflax 0 Postad 23 Oktober , 2011 Fortsättning.... Skulle idag ta en tur ut till Birka hade vi tänkt. Ut till rampen med båten och i med den. Ridå.... Motorn vägrar starta... Upp med skiten igen och hem. Kopplade på slang och fick till sist liv i motorn och lyckades få ner tomgången. Nytt försök med båten i sjön. Startade med lite tvekan men iväg kom vi. Körde bara en kortare tur. Hade glömt fylla upp tanken, så vi fick soppatorsk ute på en fjärd, men vi hade 40l extra med oss i dunk så det var abara att fylla på. Men efter detta VÄGRADE motorn starta.Den tände till men dog direkt. Fick till sist ta av kåpan och höja tomgången igen, och då fick vi efter ett tag igång motorn. På hemvägen gick motorn oroligt och ett tag pulserade motoreffekten med en puls på ca 3-4sec. När vi drog ner till tomgång inne i hamnen dog motorn helt. Försökte inte återstarta..... Blir nog till att lämna in den. Vem är bäst på Johnson i Stockholm förutom Jobs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figgeflax 0 Postad 5 November , 2011 Svarar själv. Lät killarna på BS Marin titta på motorn och de kom fram till att förgasarna var fulla med skit, så en rejäl rengöring och ett bra soppafilter löste en del av problemen. Men inte alla problem. Det visade sig att motorn drar tjuvluft mellan vevhushalvorna. Satt då och tänkte att jag skulle titta igenom vad en ny packning skulle kosta. Fick fram en sprängskiss, men på den verkar det inte finnas någon packning! http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1990/VJ120TLASB/CYLINDER & CRANKCASE/parts.html Hur är det avtätat mellan halvorna om det inte är någon packning?? Permatex? Hylomar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 November , 2011 Japp, säkert nån flytande packning typ Permatex. På Yammisar är det så iaf. Skaffa en servicemanual o riv den i vinter kanske? Blir kanske för dyrt för o va vettigt o göra på verkstad på så gammal motor.. Hursom lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser