Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
DanielLarsson

Korkat kylproblem md3

Rekommendera Poster

Har haft problem med kylningen en tid på min md3. Har rensat martecen, bytt slangar, impeller, cirkulatonspump. Isolerat sjövattensidan som ok. Nu när kvällarna blivit mörkare har jag varit tvungen att jobba mha ficklampa och i torsdags såg jag en svag dimma i expansionskärlet, ner med näsan och mycket riktigt... avgaser. Då oljan ser helt klar ut måste det ju vara packningen mellan cylinder och limpa. Rev skiten dag och se vad jag hittade. Åsnan som bytte sist har lyckats spegelvända alla tre packningarna. Förutom att strypa inflödet med >50% har det blivit en snygg broms för avgaserna.

post-27671-1394236855,9995_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

förstår man inte hur en packning ska sitta, (tänker på en sån där trälåda med olik-formade hål och klossar med motsvarande former som min 3-åring hade och lekte med!)  är det kanske annat som är galet med. kolla runt lite i motorn när du ändå har näsan där nere. kanske du hittar en slangklämma fäst mitt på slangen :)

//jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, Jonte! yes

Håller verkligen med! När jag upptäcker den typen av grejer så drar jag alltid öronen åt mig...man vet aldrig vad klåpare hittat på för grejer.

Vi tittade på en sommarstuga i slutet på sommaren och redan på farstukvisten såg vi en mycket speciell elkoppling till utebelysningen...även på insidan var det en del kreativa elkopplingar. Har någon gjort ett par såna här saker så måste man misstänka att det finns många fler, så en fullständig genomgång är nödvändig.

Vi köpte inte stugan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonte.

Hur f_n kunde du veta att det satt en slangklämma mitt på slangen?

Undrar vad jag kommer att hitta när jag ger mg på elen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vilken slang hittade Du slangklämman mitt på?

En av slangarna under avgaslimpan skall pluggas med en plastplugg i samband med Marteckylning, kanske är pluggen fixerad med just den slangklämman Du har hittat.

Han kan ju ha gjort något rätt ??!!

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-)

Nä extraklämman satt på en sjövattenslang.

Trist nog har jag fortfarande kylproblem... och avgaser i kylvattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på om det finns någon anledning till att han vänt packningen fel men kan inte komma på varför?

Jag har råkat ut för felmonterade saker bara för att förra ägaren löst problemet tillfälligt och försökt mörka något.

Förra ägaren till huset hade häftat upp tapeten när den börjat lossa och sedan målat över allt med någon tjock plastfärg, Nu har jag bara 2 rum kvar att renovera men man svär varje gång man hittar ett häftstift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som någon sa tidigare när du redan håller på kolla kylkanalerna i cylindrarna. Det brukar samlas en hel del skit som kan ställa till problem.

Jag har plockat ur min motor (md3b) för ompackning, den svettades lite och jag märkte innan upptagningen att den gick lite varmare en normalt vid full belastning.

Nu är motorn isär och gissa vad har jag petat ur cylinder kylkanalerna en hel hög med skit.

Ett genomgång med så gamla motorer vi har är nödvändigt om den ska fungera bra.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt packboxen i pumphuset det är ett vanligt fel på gamla penta motorer att dom suger tjuvluft i pumphuset mot drivningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en blåst topplockspackning. meken konstaterade att motorn gått länge med sjövattenkylning. bara några få mm kvar... Blir till att byta motor i vinter  :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...