rejas 238 Postad 22 Oktober , 2011 Jag har en sak som jag inte blir klok på. Kanske en trevlig lördagsnöt ... I vår båt ligger en lapp vid förarplatsen (se blld). Denna ligger i en snygg plastficka och på ett sådant ställe att jag för uppfattnigngen om att det är något man bör veta löpande. Jag har bara ingen aning om vad det betyder. Han som vet finns inte bland oss längre. Jag är väldigt nyfiken. Varken måtten eller färgerna säger mig något. Det finns mer ledtrådar på båten. Hittar inget sätt att bifoga fler bilder så se på denna länk. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Oktober , 2011 Får man gissa att det sitter färgade snören på ankarkättingen för att veta kätting utvevad från spelet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Oktober , 2011 Jag skulle gissa att den som lämnat jordelivet (eller havslivet kanske man ska säga) märkte upp sina tampar så att han lätt kunde ta en i lagom längd för olika ändamål. Speciellt första posten tyder på det i och med att det står 2st. Det passar ju inte riktigt på ankarkättingen. Längderna är ju också ganska normala för just tågvirke för en lite större båt. Mvh Fred Edit: Kollade nu också på din blogg och det stödjer ju min teori. Skruvarna är där tamparna förvarades. Jag ser framför mig att gubben satt och körde båten. När det var dags för förtöjning så frågade tanten (eller annan gast) vad ska jag ha för tamp? Svaret kunde då bli: det räcker bra med en röd! (8 meters) På så sätt kunde gumman lätt ta rätt tamp utan att börja mäta längden! Riktigt bra system! Edit 2: Att grön, blå och lila inte har skruvar beror antagligen dels på att de användes sällan och dels att de stuvades liggande. Båda anledningarna på grund av deras längd. Senast ändrad av Flintstone | 22 oktober 2011 | 20:05 Senast ändrad av Flintstone | 22 oktober 2011 | 20:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 22 Oktober , 2011 Intressant. Vi har en ankarwinch med band. Jag har inte lagt märke till några markeringar. Men det verkar rimligt. Jag får helt enkelt släppa ner ankaret på gräsmattan och dra ut bandet i morgon :-) /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 22 Oktober , 2011 Detta kan jag kolla redan nu. Springer ner till båten. Skall se om jag hittar några märkningar på tamparna. Vissa borde ha varit med sedan systemet gällde. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 22 Oktober , 2011 Tamparna är med största sannolikhet svaret. Jag httade inga markeringar på de tampar vi använder, men på en rejält grov undanstuvad tamp hittade jag en kabelstripe. En blå. Det var för mörkt för att mäta, men jag skall mäta den i morgon och se om det stämmer :-). Men tillsvidare är det svaret :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Oktober , 2011 Spännande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Oktober , 2011 Ankarkättingsmärkning kan det inte vara. Troligtvis längd på tampar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 23 Oktober , 2011 Bekräftat! Det är längd på tampar. Hittade en som jag kunde bekräfta det med genom att mäta längden. Borde ha kommit på det själv, men det fanns ingen märkning på de tampar vi använt. Därför missade jag det. Tack för tipsen! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Oktober , 2011 Var så god! Ovanligt rolig tråd måste jag säga...jag älskar när dylika saker uppträder, att man inte riktigt vet vad tidigare ägare gjort och man får klura lite, ibland med hjälp av andra. Vi har några grejer i vår båt som vi inte riktigt vet vad det är men det är inte lika spännande som hemliga lappar och uppmärkta skruvar. För oss handlar det mer om lite fästen på olika ställen utan något att fästa i dem och skruvhål som inte har något att skruva fast i. Hur som helst, nu kan du hänga rätt tamp på rätt plats nästa sommar! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser