Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Pepper

Tips för min lilla motor

Rekommendera Poster

Hej,
jag har en liten Evinrude 2 hp eller nåt från början av 80-talet som jag dels vill använda som hjälpmotor till min styrpulpet med en 50-hästars motor på men även som reguljär motor till min lilla plastbåt i ån. Nu till problemet: Jag får den inte till att gå ordentligt och eftersom min båtreparatör/försäljare vägrar att titta på den utan bara vill sälja en ny motor så frågar jag nu här då jag begripit att jag får försöka riva motorn själv. Den går att starta men jag får
hålla på att dra choken ut och in hela tiden för att hålla den igång så det känns som om det har med bränsletillförseln att göra. Någon kloker har sagt att säkert är förgasarmembran som är sönder och då undrar jag giovetvis om det finns på en sån liten motor. Är det något annat jag bör tänka på eller fundera över innan/när jag plockar ner den?

Ytterst tacksam för svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån motor.  Den har ett högfarts och ett lågfartsmunstycke som du måste justera annars stannar den eller går taskigt. På min 80a sitter de med 2 rattar på fronten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är motorn från början av 1980 talet har den 2 st ställbara munstycken för låg och högvarv.

Troligen behöver du ställa in munstyckena. Lycka till !

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, vilket är det som sitter överst? Vet någon vilken som är grundinställningen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva in till botten och öppna sen 1/2 varv på båda och provstarta . När motorn går så justera lågfart så motorn går bra och sen högfart på maxgas. När du hittar bra läge så dra ut rattarna och sätt dom i mitten av skalan så du kan lätt justera åt båda håll för bra gång. Justerbara munstycken gör att man kan ställa in så motorn går bra, men kräver lite av mekkunnighet annars bara strul.

Den undre ratten är lågfartsmunstycket.

 



Senast ändrad av 2taktochel | 22 oktober 2011 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämmer dig för att riva motorn så blir mitt starkaste tips att skaffa en verkstadshandbok. De kostar några hundralappar men är värda sin vikt i guld!

Du har troligen helt rätt i att det är något med bränsle/luft-blandningen om du måste choka till och från. Kanske suger förgasaren tjuvluft någonstans eller så är det lite förträngning någonstans i bränsletillförseln. När du chokar så minskar du ju luften som går genom förgasarhalsen vilket gör att motorn får mer bränsle i förhållande till luft.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...