Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
BoatSven

Tips på tålig, billig nybörjarbåt?

Rekommendera Poster

Det finns två parametrar på sjögång väglängden och våghöjden. Är våghöjden lång så kan våghöjden va ganska stor. Är våglängden kort, så behöver det inte va så höga vågor för att det skall bli otrevligt - krabb sjö.

Grov sjö är för mig betydligt mer än vad jag skulle vilja segla med i min bohusjulle eller en centerbords båt.

Jag tycker verkligen att du skall segla från Haparanda, och varför nöja dig med bara Svinesund. Broarna är verkligen vackra när du kommer innifrån Idefjorden. Har du seglat så långt tycker jag att d skall ta den sista biten ner till Krokstrand också.

Seglade själv den sträckan - Haparanda till Krokstrand - 2004 och 2005.

http://thallatha.blogspot.com/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html

http://thallatha.blogspot.com/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

http://thallatha.blogspot.com/2009/12/stockholm-kungshamn-2005_7171.html

http://thallatha.blogspot.com/2009/12/kungshamn-krokstrand-2005_7532.html

Jag tror inte det spelar så stor roll vilken båt du väljer. Om ett par år vill du ändå byta upp dig till nån annan, mer ändamålsenlig. Jag är inte mycket för fenkölade båtar, så om jag skulle välja av dom du räknar upp så blir det J11;an. Den tål som sagt att gå på grund med. För det kommer du att göra - förr eller senare.

Annars får du köpa min storfidra. Den kan ju vägen mellan Happaranda och Krokstrand redan. Fast då spricker din budget redigt. wink

Var bor du?

post-945-1394236857,7354_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vår Vega för femton kanske kan va nåt? Den är sjösäker och trygg som få och var den perfekta nybörjarbåten för mig! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen: Nja, inte vet jag om jag tänker segla hela kusten. Kommer väll börja med att försöka lära mig segla i Söderhamns skärgård, där vi har stuga. Jag bor i Jämtland :-)

Men du hade alltså valt J 11:an för sin robusthet. Det enda som talar emot den är att ruffen inte är så stor.

thomas-marine: Nja, det blir lite över inköps-budget men tack för förslaget :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan jag i viss mån förstå varför du vill ha en båt med fällköl. Sommaren 2002 seglade jag min dåvarande båt - en L32, med ett djupgående å 1,6 meter - till Hudiksvall via Storljungfrun. Hemvägen (till Stockholm - där jag hade båten några år) låg jag en natt i Segelviken. Nästa dag på väg söderut, kunde jag bara inte låta bli att lägga till vid Enskärsoren. Jag fick i alla fall in fören till bryggan med en viss möda. En underbar och mycket speciell ö. Storjungnfrun är väl pärlan där uppe. Har varit där två gånger.

Sen är det ju tvärr så att man får rätta mun efter matsäcken. För 10 000 kan man inte få mycket till båt om man har stora krav på hur båten skall va.

Jag skulle nog skippa grundgåendet och satsa på någorlunda beboligt.

thomas-marine Vega för 15 000 kr tror jag är ett bra köp. Motor - en aktersnurra? Har följt dem här på MG under ett par år, från att de började fundera på båt, via köp av Vegan med hemsegling till Åmål från Wallhamn på Tjörn till nu med planer på större båt och en annorlunda livsstil. Du anar inte vad det kostar att fixa till båtar med alla småprylar. Bara kostnaden för rostfria skruvar per år är oerhört stor wink Ett aber i sammanhamget är väl att den ligger i Vänern å andra sidan har du en trevlig hemseglong nästa sommar.

Mangifk midgeten är såld - tydligen. Den sticker ju bara knappt en meter och var en mycket omtalad kappseglare när den kom - om jag inte mins fel. Låg bra till på Gottland runt när den var ny har jag för mig. Finns en utan mast i Stockholm för 5000 kr, men det kommer att överskrida din budget betydligt arr fixa ny mast - dessutom skall du transportera hem båten.

Båten du köper bör nog va i det skicket att du kan transportsegla den hem - till våren. Om du inte bygger dig en plyfabåt bara för erfarenhetens skull. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Toaen: Ingen utombordare här inte! smileyO22:an har tickat och gått som en klocka sedan den där morgonen i Vänersborg på den oförglömliga resan hem med vår första egna båt! Vem kunde tro att frun i huset skulle bli så jädrans förtjust i sjölivet att vi nu bosätter oss på en båt? Lite vedmodigt är det dock att vi är tvugna att välja ett större alternativ. Vi hade gärna behållit henne,

Till BoatSven: Lycka till med båtsökandet! Men precis som Toaen sa, tänk på att tusenlapparna snabbt flyger iväg under renoveringens gång. Men vilken båt du än väljer, den kommer att berika ditt liv smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick den uppfattningen att O22;an var skrot, men jag har väl inte läst era inlägg tillräckligt noggrant. 

På tal om fruar.

Var får man tag på en sån kvinna?

Dalsland?

Den enda av mina närmaste arbetskamrater som seglar har en fru från Dalsland. Det är en enda kvinnan i bekantskapskretsen som i sin helhet gillar seglarlivet.

Om min frus inställning till båtar och segling är det bäst att ingenting säga.

Fast jag skall inte byta. Vare sig båt eller fru. wink

Jag seglar i regel själv. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick den uppfattningen att O22;an var skrot, men jag har väl inte läst era inlägg tillräckligt noggrant. 

På tal om fruar.

Var får man tag på en sån kvinna?

Dalsland?

Den enda av mina närmaste arbetskamrater som seglar har en fru från Dalsland. Det är en enda kvinnan i bekantskapskretsen som i sin helhet gillar seglarlivet.

Om min frus inställning till båtar och segling är det bäst att ingenting säga.

Fast jag skall inte byta. Vare sig båt eller fru. 

Jag seglar i regel själv. 

laughlaughlaughen värmländska uppvuxen på landet kan ha oanade talanger! O22:an har också visat sig ha oanade talanger smiley!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

laughlaughlaughen värmländska uppvuxen på landet kan ha oanade talanger!

Det är kanske det som krävs.

Att man inte har nedärvda kunskaper om hur farligt livet på havet är - som kvinnor i skärgården besitter.

I en gammal sång av sjömanskarraktär står det; 

Ur ditt djup hämtar fiskar'n sin äring
Du välvande, nyckfulla hav
Lika väl du ger sjöfolk dess näring
Så kan du bädda bland tången dess grav
  Vad är det för sång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den J11:an verkar väl inte fel!

Du kan knappast smälla på ett grund så att du skadar en J11 mer än en buckla i järnkölen.
Du kommer helt enkelt inte upp i hastigheter som kan skada den! Du maxar 4-5 kn, kanske 6 om du surfar i undanvind.
Hastighetsrekordet med min J17 ligger hittills på 7,8 kn enligt GPS men då var det 2,5 meters vågor snett akterifrån och rejält med vind.
Jag har en rejäl buckla i järnkölen själv! wink

Jullen är oerhört trygg i hårt väder. Jag har seglat henne i 14 m/s över sundsvallsbukten utan att bli bajsnödig!
Det är en mycket gammal och beprövad västkustkonstruktion!
Kan bli lite blött på vissa bogar eftersom förskeppet är jganska fylligt och friborden låga. Sprayhood är att rekommendera!

Jag väljer en Julle alla ovädersdagar före storstrissen. Framförallt att kryssa i sjöbris på norrländska fjärdar. Modernare småbåtar har så flata förskepp att dom mest stampar i krabb sjö. Det gör inte Jullen!

Vad gäller motor så har jag en löjligt liten fyrtaktare från Suzuki. Blygsamma 2,5 hp men det räcker i vilken motvind som helst.
Jag har visserligen bytt propeller till en med lägre stigning för att den inte ska krokna i accelrationsfasen. Den hade lite tungt att få igång 1 000 kg julle med originalpropellern.

Om du inte har någon båt till sommaren är du välkommen ner till Sundsvall någon dag så får du avnjuta lite jullesegling på Klingerfjärden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte köpa en båt dyrare än 10 000:- men sen kan jag tänka mig att lägga 8-10 000:- på att fixa/bygga om så att jag får min egna personliga båt. Fixandet i vinter är som sagt en stor del av det som lockar mig men även att till sommaren få sjösätta och se hur allt fungerar.

janken: Det låter ju bra. Jag behöver ingen snabb båt utan vill ha en stabil båt :-) Är det bättre att söka efter en J17 eller kan en J11 fungera tillräckligt bra som första båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tänkte bara kommentera Capri 17 som jag ägde för massa år sedan, när jag var 15. Det var min första båt och jagvar oerfaren seglare, så ta kommentarerna därefter. Vi seglade i och runt Sundsvallsbukten.

Som jag minns var den ganska vek och sportig till sin karaktär. Det hände då och då att vi seglade in vatten i sittbrunnen t ex. Jag skulle inte välja den för segling längs kusterna, men det går förstås. Kommer också ihåg fällkölen som var fäst i en enda inplastad bult, omöjligatt inspektera och från slutet av 60-talet. Lite osäkert med andra ord. Men kul hade vi! Den såldes sedan till Jämtland. Bytte sedan till en Amigo 23 som trots sin litenhet kändes mycket trygg på havet.

// Nils Nobbing, Frösön

Senast ändrad av nilsnobbing | 26 oktober 2011 | 17:22

Senast ändrad av nilsnobbing | 26 oktober 2011 | 17:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nils: Tack för informationen! Kanon att få lite info från någon som haft en Capri 17. Om jag skulle välja en sådan så hade jag tänkt bygga om köl-mekanismen så det blev rejält robust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag instämmer med den kloke och erfarne Toaen. Att fixa en båt blir betydligt dyrare än vad man kan tänka sig. Jag har hittils blundat för kostnaden men kollade mina korttransaktioner med darrande fingrar och hjärtat i halsgropen. Jag köpte båten för 8000:- i augusti förra året och under 2011 har jag lagt ned ungefär 16.000 kr med mitt VISA-kort. För dessa pengar har jag investerat i Batteri, lanternor, skrov-färg, interiör-färg, durk-färg, plast, bottenfärg, fernissa, sika-flex., tejper, vantskruvar, skruv mutter, brickor och bult, segeltravare, block, trimlina, fall-linor, skot-linor, schaklar, länspump, slang,badstege, sidopulpit, båtplyfa diverse mer småsaker. Jag har inte räknat med det begagnade seglet, madrasserna, madrasstyget alla andra saker jag betalat kontant. Jag hade trots allt en fullt fungerande seglingsbar båt  innan mina investeringar. Till detta kommer ju också Båtplats vinterplats, bensin och olja, tvättmedel, svampar, gummihandskar........

Det är en himla tur att jag tycker att det är så förbenat roligt. Värt varenda krona, men att underhålla och rusta en båt ÄR DYRT.

mvh Thomas S

Senast ändrad av gladius | 26 oktober 2011 | 19:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

J17 och J11 är i stort sett samma båt. J11 är lite mindre och har partialrigg vilket, allmänt brukar anses vara en fördel när man är ovan eftersom du inte har så stort försegel att hantera utan snarare en liten näsduk där framme som balanserar båten och förbättrar höjdtagningen.
J11 är bara 5 meter lång och har bara 2 kojer. Men ska man vara ärlig så kan du inte övernatta så många fler än två i en J17 heller! Tre om man är mycket nära vänner! 
Mer om J11 här http://home.swipnet.se/~w-77864/

En annan grej jag har tänkt på är att du verkar vilja fixa själv och hellre offrar tid än pengar på det.
Då är det inte bara inköpspriset på båten som spelar in. Alla grejor man tvingas köpa blir automatiskt billigare om dimensionerna är klena.
Jag kan ofta köpa den minsta, klenaste, tunnaste, lättaste av allt eftersom båten inte kräver mer.

Själv har jag exempelvi köpt:

En löjligt liten motor!
Riktigt justa cruisingsegel för löjligt lågt pris!
Ett danfortankare på blygsamma 10 kg!
Ett danfortankare till eftersom det andra blev kvar bland storstenarna utanför Granön!
En massa meter med tunt tågvirke!
Två skitsmå block till spinnakergajarna!
En tvåväxlad kicktalja!
De klenaste vinchar som Andersen tillverkar (Andersen 10)
Tre vantskruvar av Hasselfors minsta modell.
En fotogenlykta i stället för värmare!
Vindex från jolleavdelningen

Varenda lina, stropp, shakel, karbinhake, kättingstump eller vad du månde vara i behov av är mindre och billigare till en liten båt! För att inte tala om segel!

post-28855-1394236858,2232_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gladius: Ja det låter rimligt :-) Jag har inte påstått att det är billigt att rusta en båt. Utan jag VILL ju göra iordning en. Känns inte som att jag vill köpa en båt dyrare än 10 000:- efterom jag ändå troligtvis kommer att göra om allting på den. Det är nog att kasta pengar i sjön eftersom en båt nog inte stiger så mycket i värde om man gör iordning den. Men vissa flyger ju utomlands på semester för 10 000:- för enbart flygresan. Vissa tar lån på 100 000:- för att köpa en bil(som de anser är ett riktigt klipp för så lite pengar) och bryr de sig inte om att de har betalat 150 000:- för bilen innan lånet är betalt. Då försvinner pengarna också.

Inget illa menat till de som reser och köper bilar mm. Bara det att jag inte har något riktigt tak för mitt båt-projekt. Men 10 000:- är mit tak för själva inköpet, det som krävs för att komma igång. :-D

janken: Låter ju kanon det! Alltid bättre med smått. Jag har redan en väldigt liten bil, lätt att tvätta, billiga däck, billiga servicar, drar sällan mer än 0,35 l/mil diesel. Borde ju bli lite lika med en båt, liten båt = små bekymmer :-) Kanske ska satsa på J11:an då :-D

Senast ändrad av BoatSven | 26 oktober 2011 | 19:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp jag fått! Jag valde att köpa en J11, den klarar mina största krav: Grundgående(mindre än 80 cm), Robust, Osänkbar och tål lite sjö(i förhållande till sin strolek).

Jag ska bygga om båten lite så att ruffen blir större. Gjorde en ny tråd om det för att räta ut frågetecken som uppkommer: Tråd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...