Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
BoatSven

Tips på tålig, billig nybörjarbåt?

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny här och ganska ny på båtar överlag, har bara lite motorbåts-erfarenhet.

Jag kom på att det skulle vara kul med en segelbåt nästa sommar och kollade lite annonser och såg att det finns relativt billiga båtar, under 10 000:- Tänkte att jag skulle köpa en båt att göra iordning i vinter så jag behöver ingen fin båt.

Tycks finnas en del olika båtar i varierande skick: Pirate Express 17, Stortriss, RA kryssare m.fl.

Jag tänkte lägga ner en del jobb på båten och vill kunna segla med den i hyffsat dåligt väder.

Mina prioriteringar är: Stabil konstruktion(robust),ska gå så grunt som möjligt, tålig mot hård sjö, gärna vara osänkbar(innehålla flyt-skum), vändbar där det är trångt, ska gå att bo två personer i den(behöver inte vara bekvämt), ska gå att segla ensam, strolek 4-6 meter

Saker som inte är så noga: Utseende(gör inget om den är ful), prestanda(behöver inte vara snabb), skick(tänkte göra iordning den), komfort(behöver inte vara skön att varken åka eller bo i)

Jag har garage med de flesta verktygen och jag kan hantera epoxi/polyester och glasfiber. Vill helst ha en plastbåt. Jag är en sån som gillar att bygga och testa egna ideer men jag vill ha en bra båt-modell att utgå ifrån. Optimalt hade varit att hitta en nästan tom plastbåt med mast som jag kan bygga iordning invändigt och utvändigt men det går ju inte att kräva allt :-)

Jag vet inte så mycket om segelbåtar, vissa objekt saknar mast eller segel. Vad är dyrt att komplettera med om det inte följer med?

Någon som har tips på lämplig modell eller till och med objekt som jag kan satsa på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en if båt är mycket bra, mycket båt för pengarna. den ligger normalt över 10 000 men du kanske kan hitta något defekt exemplar att rusta upp. 

Skulle tro att du kan segla jorden runt med den - med rätt förberedelser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på blocket.se

Utan att ha några synpunkter på båtarna som sådana mer än priset- Ett litet aber är ju seglen. De kan ju vara utseglade. Dåliga segel kan förta seglingsglädjen. Kränger mer än de driver fram. Nya kostar mer än vad priset på båten.

http://www.blocket.se/stockholm/Magnifik_Midget_23_36052629.htm?ca=11&w=1

Fast Magnefik Midget slår väl de flesta nedanstående med hästlängder http://www.sailguide.com/Magnifik_M.htm

En annan båt som jag faktiskt har seglat EK-kryssare. Större boutrymme än Magnefiken.Trevlig båt. Finns 1,5 mil från där jag bor. http://www.sailguide.com/EK-kryssare.htm

http://www.blocket.se/goteborg/Harlig_familjeseglare_till_bottenpris_35180855.htm?ca=11&w=3

Sen finns det hur många billiga båtar som helst.

http://www.blocket.se/stockholm/Segelbat_Conrada_1982_36450306.htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Hostpris_POP16_36186015.htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Pirate_Express_17___1977_35822079.htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/HOST_FYND_Rymlig_segelbat_B24_36642708.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/halland/Marieholm_Seacat_21_36763746.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/HOSTFYND_F18___iw_23_35539294.htm?ca=11&w=3

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du ska titta efter en havsfidra. De är lite dyrare än 10.000. Men matchar nog allt du specat. Segel, rigg och mast är dyrare att byta än hela båtköpet förmodligen. Så titta efter det. Pruta sedan hårt! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Snabbt gick det med :-)

IF-båten var lite väl stor, djupgående och dyr tycker jag. Iofs går den säkert fantastiskt bra i lite grövre sjö. Och en liten begränsning är att min garage bara är 6,5 m långt :-/

Okej, så seglen är dyra alltså. Är det möjligen så att man kan sy egna segel? Jag har sytt mycket i skinn och har symaskin div tråd mm för skinn-sömnad. Borde väll klara segelduk också eller är det svårare att sy i än skinn(oxe-skinn)? Har man de gamla seglen är det ju bara att sy likadana av ny segelduk, eller är det segel-duken som är dyr så det inte lönar sig att sy själv?

Jag tycker att den lilla Pirate Express 17 såg lämplig ut: http://www.blocket.se/stockholm/Pirate_Express_17___1977_35822079.htm?ca=11&w=1 Längd 5,5 m Bredd 2 m och djupgående 0,7 m. Byggd i plast. Dock ser den ut att anses som en dagsturs-båt vilket talar emot den lite. Är det någon som har erfarenheter av denna båt? Tål den grov sjö och väder?

Finns många Stortriss i varierade skick. Hur är Stortriss? Jämför gärna mot Pirate 17 :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du din båt!
Om du är beredd att lägga ner lite jobb så får du en välbyggd, osänkbar, sjötålig båt för under 10k med långköl som sticker 0,95.
Seglar tryggt och hyfsat snabbt. Avsevärt bättre än stortrissen i alla väder.
Jag betalade 5k för min och den var seglingsbar,
Prisex på justa cruisingsegel. Storsegel från 6 000 och fock från 3 500.
http://jullepower.wordpress.com/

Allt är billigare i klena dimensioner!
Små segel, minsta vantskruvarna, små block, små chaklar, små vinschar.

 



Senast ändrad av Janken | 22 oktober 2011 | 01:36

post-28855-1394236855,733_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När det gäller att sy segel, så krävs det nog en hel del yrkeskunnande.

Det finns ju en gammal sång: vi hadde inga segel, vi hissade en särk

Visst finns det människor som klarar det mestaoch som ärnäst intill naturbegåvningar.

Ett segel är inte vilket lakan som helst. Det skall ha en viss buk för att leda luftströmmarna och ge den frammåtdrivabde kraften. Om man skall komma med en förenkling kan man säga att det är inte vinden som trycker båten framåt, utan att vinden får olika hastigheter på seglets olika sidor.Därvid skapas ett undertryck på läsidan som suger båten frammåt.  Gamla segel får ofta allt för stor buk. vilket ju ökar krängningen och miskar den framdrivande kraften.

Ett nytt storsegel till en Stortriss kostar  mellan 5 000 och 9 000 kr och en genua mellan 3000 och 5000 kr samt en kryssfock 2200 kr.

En ny segeluppsättning kostar lika mycket eller mer än vad du tänkte ge för båten.

En sak som egentligen är en svårighet i såna hör samman hanf ör vem vi är.Jag är 64 åroch har seglat i stort sett i 50 år. Hur gammal är du? Misstänker att du har ett antal år kvar till pensioneringen.

Jag tror bestämt att det är bättre att köpa en båt som är i skapligt skick och med skapliga segel. Det är inte gratis att renovera båtar.

Jag är en sån tolpelle som byggde min första båt i min morfars garage. Garaget var 5 meter och båten var 4,85. http://thallatha.blogspot.com/2009/12/pop-16-1967-1969_23.html

Men jag hade några års efrarenhet av att ha ansvar för och segla fungerande båtar.

Båten du frågar om den tål grov sjö och hårt väder.

Det beror alldeles på vad man menar. Det är i regel besättningens erfarenhet och kunskap som sätter gränsen. Inga av de båtarna som ligger inom din kravspec är några havskryssare och med en oerfaren besättning klara de inte speciellt mycket - med mina mått. Men erfarenhet och kunskap får man efter hand. Att lära sig segla och att utöka sitt seglingeområde efterhand duger de flesta båtar till.

Sommaren 91 (?) seglade Kristina Karlstöm med sin Havsfidra Arktis från Nordkoster till Shetlandsöarna. I Bergen, Norge träffar hon Marinofficeren Lars Wallgren som tillsammans med kolegan Björn Nilsö seglar en Trissjolle, Lilla Orm från Birka i Mälaren till Rejkavik på Island. De använder vikingarnas navigationshjälpmedel, solsten och solkompass för att hitta rätt. 

Det finns en bok som berättar om färden, jag har för mig att jag har läst den. Författare: Wallgren, Lars Titel: Lille Orm : (en färd i öppen jolle från Birka till Färöarna på vikingavis 
Utgivning: Stockholm : Wahlström & Widstrand, 1992 Omfång: 196 s. : ill. ISBN/ISSN: 91-46-16213-5 

Boken går säkert att besälla på bibloteket om någon är intreserad. 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=16286

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

Kul funderingar. Jag har haft liknande och tänkte bidra med lite erfarenhet. Jag köpte en liten engelsk båt med två kölar. Mina krav var: Den ska gå att ha på trailer (hade ingen båtplats), Ska kunna seglas och hanteras ensam, övernattningsbar, billig i inköp och underhåll.

Jag ville helt enkelt prova på om segling och båtliv var en kul grej som skulle passa mig. Jag bor ett stenkast från kusten så jag tänkte att det här med båtliv måste man ju bara prova på här i livet. MIn lilla båt är ju rätt udda men det har inte inneburet några problem. Utrustning och tillbehör är i stort sett lika oavsett båtmodell.

Många gånger tackar jag mig själv för mitt val av båt framför allt att allt är så enkelt att hantera, alla tillbehör är så mycket billigare för en båt runt 6 meter jämfört med en båt i modellen större.

Med min båt kan jag bestämma mig med kort varsel om jag vill ut och segla eller inte. Jag kan hantera båten själv och med några enkla lösningar så behöver jag inte ens lämna sittbrunnen för att sköta allt man behöver under en normal seglingstur.  En liten sväng på en timme eller två ute på fjärden för att testa några nya manövrar eller bara glida runt kan jag gör utan att behöva planera in den långt i förväg.

Nu råder stor aktivitet på min båtklubb. Alla som ska ta upp båten bokar in sig på en tidpunkt och stressar för att bli klara innan båten ska lyftas. Jag sitter lugnt i sittbrunnen och ser på. Min båt tar jag upp när det passar mig, eftersom jag rullar upp den på min båtupptagningsvagn i lugn och ro. Att masta av är inte heller något problem eftersom jag kan göra det själv utan mastkran med bara lite hjälp när själva masten ska fällas.

En lliten båt sticker inte djupt (min sticker 55cm) ovärderligt när man ”slåss” om de bästa platserna i skärgården under högsäsongen.

Med en äldre båt blir jag inte heller så känslig för skavanker och finish. En repa här eller där tar man med en klackspark. Om jag hade en ny fin båt för ett par hundra tusen skulle jag gråta blod för varje repa, märke eller skada.

Personligen har jag upptäckt att förutom seglingen i sig självt så är själva tankarna och arbetet med förbättringar, ombyggnation mm  halva nöjet, vilket innebär att jag faktiskt har roligt även på vintern med min nya hobby.

Det mesta är ju positivt med en äldre mindre båt (tycker jag) det negativa såsom jag upplever det är de sämre seglingsegenskaperna. Inte alltid så kul att bli omseglad och inte kunna gå så högt i vinden vid kryss. Men sammanfattningsvis så överväger fördelarna mot  nackdelarna med hästlängder.

Min slutsats är att det finns flera båtar som uppfyller de flesta krav trådskaparen har ( men kanske bara någon alla kraven). Min båt uppfyller nog alla krav utom att den inte innehåller flytskum men det kan man väl fixa dit själv. Tyvärr är just min båtmodell ganska ovanlig så den kan nog bli svår att få tag i. Det fanns en Alacrity 19 i dåligt skick som skänktes bort på blocket för några månader sen.

Nyfiken på hur min båt ser ut, och vad jag gjort för förbättringar?

http://www.gladius-sailboat.blogspot.com/

Mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janken: Ja det såg ut som en fin båt :-) Dock hittar jag inte någon lämplig till salu.

toaen: När det gäller att tillverka saker så anser jag mig i så fall som naturbegåvning :-) Jag vill köpa en billig båt med lite jobb på eftersom jag ändå troligtvis kommer att bygga om det mesta på den i vinter. Att segel är dyrare än båten kan jag förstå, vissa båtar på blocket skänks ju bort mot avhämtning. Så behöver jag ju inget segel förrän till sommaren heller :-)

Att du är nästan 40 år äldre än mig ser jag inte som någon svårighet, snarare intressant att få åsikter från någon med lång erfarenhet :-) Spelar ju ingen roll vilken ålder man har om man vet vad man vill :-) Att jag vill ha en bra båt som tål lite sjö är för att jag vill vara säker på att det är mina kunskaper och färdigheter som begränsar vilket väder jag kan segla i. Inte båtens förmåga. Sen är det faktiskt mest fixandet i vinter som lockar i första hand, men om båten blir klar med X antal timmar jobb nerlagt så vill jag inte först då märka att jag valt en båt-modell som välter och spolas iväg i första vågen.(Okej, lite överdrivet) :-)

Gladius: Det var en RIKTIGT fin båt! Det verkar som att jag är i samma situation nu som du var då du skaffade din båt. Är ju perfekt att den bara går 55 cm djupt. Jag känner likadant när det gäller finishen, jag vill inte ha en för fin båt just för att slippa vara jätterädd om den att stöld/inbrottsrisken sjunker. Att det ska gå att få upp den med trailer lägger jag till som ett extra krav tror jag :-) Ideer om förbättringar och egna lösningar lockar mer än själva seglingen just nu faktiskt. Synd att din båt är så ovanlig, hittar ingen på annons :-/

Nu till en nybörjarfråga igen: Jag vill ju ha en båt som går där det är grunt, dessutom måste jag ju få in den i garaget. Mitt garage är 3,5 meter högt till taket men jag kom på att porten är nog bara 2 meter hög. Får jag in en båt där ens med tanke på kölen? Finns det båtar med löstagbar köl eller centerbord? I värsta fall får jag höjja porten men det skulle vara guld värt att slippa :-/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några grejor som slår mig när jag läser tråden är:

SEGEL:

Om du köper en äldre båt av mindre storlek så är det tyvärr, ofta, på det viset att ingen har brytt sig om att investera i nya dukar genom åren.
Köp ett segel åt gången, gör det vintertid och begär in pris från flera segelmakare. Jag har köpt från Tecmar och Narval.

SY SEGEL:

Jag har sytt oerhört mycket i mitt liv. Kapell, sprayhood, kläder och klätt om möbler.
Segel ger jag mig inte på!
Dels är det en ädel konst att få dem korrekta och ett annat problem är maskin!
Vi har en rejäl jäkel till symaskin från Husqvarna som klarar tre-fyra lager kapellväv men.... Segelduk! Glöm det! Det är som att sy i träfaner eller tjock papp! Maskinen orkar knappt. Nålarna pallar inte, Duken ryms inte innanför symaskinsarmen, tråden slits av mm, mm....
Luras inte att köpa skinnålar! De skär sönder väven och hålen som tråden löper i blir större och större över tid.
Nä! Det är ingen lek att sy i dacron!

TVÅ METERS GARAGEPORT:

Jag vet en kille som lutade in sin Stortriss i garaget! Han la den på sida på en vagn han hade tillverkat av botten från en transportbur från DHL och sköt in den. Rätade sedan upp den inne i garaget!
Lite marigt blev det. VI var sex pers och det tog fyra timmar, men det gick!

FAJAK/F12:

Ganska skojig båt! Lätthanterlig.
Kolla upp Fajakerna noga. Vi hade två F12:or i vår scoutkår. Den ena var allt annat än sjösäker.  Inga skott eller sittbrunn. I hårt väder kunde den vattenfyllas och därmed sjunka.
Det avhjälptes  flytelement av cellplast som vi plastade in. De höll den över ytan även om den var vattenfylld.
Den andra F12:an var det redan luftfyllda flyttankar i.

Ett tips ar att hålla ögonen öppna efter en segelkanot.
Har aldrig provat att segla någon men sett dem på avstånd. En jäkla fart på dem.
Campingstandard och kanske inte säkraste båten om det börjar bli blåsigt och buckligt. Men ser jäkligt skoj ut!

Annars uppfyller J17 och J11 alla de krav du specar upp!
Annars tycker jag att Stortrissen är ett helt OK alternativ! 

Lite mer Julleporr Min dotter seglar Julle : 

 

 



Senast ändrad av Janken | 22 oktober 2011 | 13:19



Senast ändrad av Janken | 22 oktober 2011 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, F-12 Fajak så ju intressant ut. Dock lite väl öppen. Kan man bygga till överbyggnad på den eller är det kapell som gäller? Jag vill lixom ha en dörr som jag kan låsa eller hur jag ska förklara det :-) Inne och ute känsla typ. Vill kunna lägga till och sedan gå in och övernatta. Vi har kapell på motorbåten och det ger ingen riktigt trygg känsla. Jag skulle absolut kunna bygga vägg med dörr på en F-12 men är det ens lämpligt att göra det?

Ingen som har något emot Pirate Express 17? Den verkar väldigt lämplig och finns i några objekt för billig peng. Djupgående 0,7 m är väll det sämsta med den, rätt bra men det finns ju dom som går grundare.

Var föresten ut och mätte garage-porten, den var 2,35 m hög så då borde det ju inte bli något problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,7 meter är inget större djupgående. Det måste ju finnas nåt under vattnet också, som balanserar mot seglet och har ju inverkan på avdriften. En båt är alltid en kompromiss mellan en massa oförenliga faktorer wink

En site som är bra när det gäller segelbåtar är båtfakta på Sailguide.com

Som den gamla stofil jag är så tycker jag bättre om det gamla sättet att presentera sammanställningen än den nya. http://www.sailguide.com/fakta_classic.php

Om du undrar över en båttyp klickar du först på bokstaven och letar sen reda på båttypen. Det finns uppgifter om ´ väldigt ånga båtar. De mest udda finns kanske inte med.

Det finns en båt upptagen som heter Pirate 17. Dessvärre fungerar inte länken till bilden på båten, men jag misstänker att det är den.

Däremot har en ägare lämnat omdömme om båten. Denne är medlem på MG och har presenterat båten här http://www.maringuiden.se/u/Curttiz/;action=minbat&content_only=true&id=2985

Bilden stämmer med den i annonsen, så det är frågan om samma båt.

På Saiguide finns det kommentarer av ägare. Pirat 17 har två komentarer. http://www.sailguide.com/synpunkter/synpvisa2.asp?Modelltyp=Pirate 17

De två kommentarerna tolkar jag som possitiva, men du får läsa själv och begrunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på Albin 57. Den har fällköl, ruff med lucka (dörr), 4 kojplatser, flytmaterial (osänkbar?), rymlig sittbrunn. Lätthanterlig och trailerbar (med specialbyggd trailer). Läs mer på http://www.albin57.net.

post-13850-1394236856,1361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag fundera på det ju med känns det som att jag skulle vilja ha fäll-köl eller centerbord(stick-fena). Det skulle verkligen underlätta transport och göra att man kan smyga sakta även där det är relativt grunt utan att få fel på nerverna :-)

Jag prutar gärna på prestandan till förmån för att kunna fälla upp kölen.

Sailfish 18 verkar vara perfekt men dock hittar jag ingen till salu. Någon som har erfarenhet av den båten?

Eftersom jag fick för mig att man kan bygga en fäll-köl så skapar jag en ny tråd tråd Denna tråd ska inte påverkas av det utan här kan vi fortsätta att diskutera befintliga små segelbåtar.



Senast ändrad av BoatSven | 23 oktober 2011 | 11:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin373: Albin 57 ser ut att vara en mycket lämplig båt för mig. Dock hittar jag endast de som är lite dyrare än vad jag hade tänkt mig just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en funderare igen på Fajaken ovan, annars gör jag det själv. ;-) Kan bli en lämplig trailerbåt att dra bakom folkabussen. Den hade ju sittbrunnstält/kapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst hela tråden igen och kan bara finna en slutsats!
KÖP FAJAKEN! http://www.blocket.se/goteborg/Fajak_12_36314599.htm?ca=15&w=3

Den uppfyller ALLA dina krav utom osänkbarheten men jag kan lova dig att du inte kommer att sjunka!

Var inte rädd för öppna båtar med kapell. Några justa låsbara utrymmen för de få stölbegärliga sker du måste lämna så är det fixat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså Fajaken verkar ju väldigt bra. Men jag vill ha lite mer bo-båt eller vad man ska säga. Det ser lite trångt/lågt ut i ruffen på Fajaken. Är det bara som det ser ut?

Jag vill ha lite ute- och mycket inne-utrymme :-) Blir ju det om man bygger tak på Fajaken, vill ha riktigt tak och inget kapell. Fajaken är helt klart ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fajaken är ju kappad som det kallas, alltså inget stängt utrymme. En bobåt blir ju per automatik större. Skall den sedan vara trailerbar blir dessutom priset därefter. Enklare båt ger dock lika mycket frihet i naturen, dessutom går det ju alltid att ta med sig ett tält, iallafall på ostkusten skärgård där det finns mer beväxtlighet än här på västkusten med de hala nakna klipporna.

Populära trailerbara är annars Fabola Campus, vilka finns från 500, 550, 600, 650, 6,3, 6,6 och nu senaste modellen 7,4. Den senaste är en riktigt fin modell med höjbart tak vilket jag tänker göra som ett projekt på min egen båt under vintern som kommer.

Fast det är klart, nu pratar vi inte om 10,000:- kronors båtar längre.

http://www.iloveboat.se/2011/03/fabola-campus-7-4-med-stahojd-pa-1-9-m/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att komma ifrån det faktum att:
Den båt du söker som har ett djupgående under 0,7, är ruffad, osänkbar, sjösäker, seglar hyfsat och helst ska ha sänkköl! Den kostar en bra bit över 10k.
Albin 57, campus m fl men då är det avsevärt dyrare båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pseudonym: Såg ut att vara fina båtar, dock liiiite dyrare än vad jag hade tänkt mig :-)

janken: Båten får gå djupare än 0,7 m med nerfälld köl, osänkbar behöver den inte vara för det kan jag ju fixa själv. Så kraven får väll bli: Sjösäker, Fällbar köl, Stor ruff och max 6 m lång

Blir i och för sig inte så mycket lättare men skicket kan vara ganska dåligt utan att det gör så mycket.



Senast ändrad av BoatSven | 24 oktober 2011 | 10:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj

Har köpt mig en privateer 20 för en bra bit under 10 tusen så nu har jag en seasafe dandy över om du är intresserad. trailerbar, rymlig och robust. Finns att göra på den men priset är låååågt.

Det finns en hel del udda modeller om man bara har tålamod att vänta tills de dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan vilken nostalgikick!
Min pappa hade en Privateer när jag var i 18-20-årsåldern!
Charmig men livsfarlig är mitt omdöme!
Rymlig och extremt udda med sin clipperstäv och dubbla försegel.
 

Dock var den helt omöjlig att segla när det pep i litegrann!
Centerbordet satt längst fram under botten och båten var sjukt... och då menar jag verkligen SJUUUUKT lovgirig. Vi snackar inte lite press i rorkulten utan omöjlig att hålla ner i vinden med mankraft.

Jag utgår från att någon har moddat din Privateer genom åren. Vi hade några tankar om att bygga någon slags skädda bakom centerbordet eller ändra konstruktionen så att centerbordet hissades istället för fälldes. För båten var extremt charmig!
Nu gick pappa bort och båten såldes på rot i stället!
Jag minns dock att den var fantastiskt rymlig invändigt. Med en toalettbox midskepps där man kunde sitta och göra sina behov i offentlighet (Om man inte vr för pryd)
Nä! Toaboxen isolerades med cellplast och blev kylbox.

Om din Privateer kan segla så har du hittat en båt med personlighet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en J11 på blocket.se nu. Den går ju relativt grunt(74 cm) och borde väll tåla en lättare grundstötning om olyckan är framme?

Något problem med motorn(växel-lådan?), går det att ha utombordare på en J11 om man bygger ett fäste? Vart kommer man åt innombords-motorn? Går den att plocka bort(om man sätter dit en utombordare) och utnyttja utrymmet till något annat?

Hur bra är en J11 i grov sjö jämfört med Stortriss eller Pirate 17? J11 är ju mindre men väger lika ungefär. Den verkar ju vara en säker båt, vilket jag vill ha. J11:n ser ju så stabil ut och kölen ser robust ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J 11 är utvecklad från de gamla Långedragsjullarna från Långedrags segelsälskap som hade sin förebild i de gamla bohujullarna. Dvs allmogebåtar som användes för bl.a fiske. Min bohusjulle, lilla bilden till vänste4r, är en plastkopia av en gammal bohusjulle från 1800-talet.

Jag tycker ditt resonemang spretar åt två olika håll. Dels skriver du om att ha en båt som nästan inte behöver nått vattendjup att räkna med. Dels skriver du om grov sjö. Nu är det kanske så att det du menar med grov sjö inte är samma sak som jag menar med grov sjö. Våra refferenser och erfarenheter om båtar och segling är säker vitt skillda.

Bohusjullen är, efter sitt förhållande, en sjösäker båt. En riktig båt utvecklad under generationer av sjöfolk. Min bohusjulle blir nog den sista av mina båtar jag gör mig av med. Den är en bra båt för segling i de nära områdena. Det längsta jag har varit med den är väl ca 5 distansminuter från hemmahamnen, och jag har väl varit utomskärs några gånger i fint väder och dörjt makrill. Nu är min Bohusjulle en öppen båt.

J11;an tror jag har en självlänsande sittbrunn, vilket ju gör den till en helt annan båt än min öppna bohusjulle.

Finns det en trasig motor i båten, är det väl bara att plocka ur den om den inte går att få ordning på och sätta ett fäste för en aktersnurra på aktern. En fördel med akternurra är att man seglar mycket mer än om man har innombordsmotor. sen kostar väl en ny aktersnurra lika myckwet som din budget för hela prodjektet.

Jag har en 4 hk till min julle. Det räcker mer än väl i de flesta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: Ja, med grov sjö så menar jag nog inte samma som dig. Hur grov är grov sjö för dig?

Om jag förenklar lite och säger såhär: Jag vill ha en båt som jag kan segla längs kusten från Haparanda till Svinesund och tillbaka igen utan att behöva ligga i hamn och vänta ut dåligt väder allt för mycket(i snitt var 7:e dag kanske). Obs. detta är inte vad jag tänker göra utan en beskrivning av vad jag vill att båten ska vara lämplig till.

Troligtvis går det med nästan vilken båt som hellst men vilken är lämpligast av dessa(endast säkerhets-mässigt): J11, Stortriss, Capri 17, Pirate 17

Djupgåendet kan jag pruta lite på men alla är relativt grunda utom Pirate 17

Jag vet att säkerheten inte sitter i båten utan i den som sitter i och styr men det måste väll ändå inverka lite vilken båt det är. :-)



Senast ändrad av BoatSven | 26 oktober 2011 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...